sälja häst själv eller hos försäljningsstall?

H

hippie

Har en mkt lovande 6-åring (hbl) som jag ska sälja. Funderar på om man kanske kan tjäna på att sälja "till högstbjudande" hos nåt känt försäljningsstall (med gott renommé, naturligtvis), även om det kostar en slant att ställa dit hästen. Det kostar ju inte samma pengar att sälja själv, men å andra sidan har jag ju inte resurser att marknadsföra, visa eller kanske utveckla hästen ytterligare som försäljningsstallet har.
Hur hade Ni resonerat? Om ni bortser från vad hjärtat säjer, att man kanske helst vill sälja själv. I detta fallet är jag krass och mest intresserad av att få ut så mycket pengar som möjligt för en bra häst. :p

lägg ut annonser själv och avakta ca 1-2 månader.
Om inte det fungerar så kan du ju funder över försäljningststall

Resonerar man som du att det gäller pengarna, tror jag definitivt du tjänar på ett försäljnings stall. Någon som bevisligen "kan" och har lättare att snacka omkull ev köpare. Skulle en mer eller mindre känd tränare säga till mig att "Dettta är något att sattsa på" skulle jag ju lita mera på det en någon som har sin egen häst i sitt eget stall. Alla tycker vi ju att just VÅR häst är den bästa och finast i världen!

Jag håller med ovanstående och tycker oxå att du ska anlita ett försäljningsstall.
De "kan" sälja hästar och drar till sig mycket kunder. Jag tror att du får ut mer pengar oxå, men det kostar ju i försig att ha den där oxå...
Jag rekommenderar i alla fall försäljningsstall! :)

Jo, jag misstänker ju att det är betydligt lättare för ett erfaret handelsstall att begära t.ex 150.000 för en bra häst än att jag ska motivera samma pris som okänd privatperson. Jag själv kanske skulle kunna få ut 100' i samma läge och då finns ju marginal för de extra tillkommande kostnaderna.
Men hur sjutton hittar man de seriösa handelsstallen? Finns det nån förteckning någonstans över handlare?

Hade jag varit du hade jag nog iaf testat att lägga ut en annons först. Begär 150 (om det är vad du tänkt dig ungefär), och se vad som händer. Med lite tur dyker rätt köpare upp och har dessutom rätt strl på plånboken :d. Det är ju både gratis o enkelt att lägga ut en annons t ex här på Buke/AnnonsDirekt. Om inte annat kan du ju lägga ut den på annons medan du fortsätter researcha efter handelsstall.Tycker det verkar som de flesta sådan finns i Skåne?

Lycka till!

De flesta seriösa brukar ha mycket annonser ute, men det är alltid svårt att veta helt säkert om man inte har referenser.
Antingen kan man ju åka och kolla hos något försäljningsstall i närheten av där man bor och man ser oftast hur bra det är på hästarna. Du kan även be de som är ansvariga om att få tala med andra kunder och även se när de t.ex rider hästarna där. Då får du en inblick i hur det sköts. Sen tycker jag att du ska hälsa på din häst ofta och följa utvecklingen, se så att han inte tappar hull, muskler osv.
Eller oxå kan du fråga din tränare eller bekanta om de vet någon som har rykte om att vara bra.

Jag har flera bekanta som har valt försäljningsstall efter annons, meriter och hur stallet och hästarna såg ut och deras hästar har blivit jättefina och de har fått vad de hade tänkt sig för den.
Men tänk på att skriva ordentliga papper och hälsa på din häst ofta somsagt..

Lycka till!

Min hovslagare hade sin ena häst på ett försäljningsstall utanför Kalmar.

Kostnaden var 5000 kr/månaden plus viss provision av försäljningspriset.

Efter 4 månader togs hästen hem...20 000 kr fattigare och hästen fortfarande inte såld.

Så här i efterhand så verkar det som om....om jag nu fattat honom rätt...att denna försäljare försökte dra ut på tiden och därmed inkassera mer pengar per månad istället.Det var visst ganska mkt löften om köpare som var på G...men inget hände.

Ändå var väl detta ingen svindyr häst så vitt jag förstod...alltså tjänade de då mer på att dra ut på tiden...än att få in provisionen för den hästen.

Vissa hästförsäljare är väldigt luriga ibland också! det ska du veta, så du säkert vet att din häst blir bra omhändertagen och BRA riden.
Jag vet några kända hoppryttare som inte håller vad de lovar, när man ger de en unghäst tex.
Och då kanske man har ställt hästen där i ett halvår och betalat 6000:-/mån, snacka om att slösa pengar när den "kända ryttaren" bara rider hästen en gång på två veckor!
Känner till många kändisar som gör sådant, tycker det är dumt! vill inte nämna några, men kan säga att de har tävlat VM-unghäst.

Kolla noga vem som rider och húr upplägget ser ut. Jag vet seriösa förs stall som verkligen satsar på att hitta bra kunder, och inte bara låter okval personal rida hästarna. Har de förutom månadskostnaden en provision är det positivt, för då tjänar de ju på att få så mkt som möjligt för hästen. Det gäller framförallt att hitta de som har gott rykte. Vill du veta mer så hör av dig igen. Vad har du för häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett nyblivet treårigt halvblod sto som jag själv fött upp. Fick ett jobberbjudande för ca ett år sedan som jag inte kunde tacka...
Svar
9
· Visningar
1 447
Senast: Capel
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästmänniskan Vi har tittat på stor häst till dotra och mig. Hade satt 50.000 som gräns. Hittade en annons om en engelsk import som inte hade någon...
Svar
19
· Visningar
3 808
Senast: aramis
·
Ekonomi & Juridik Nu är det eventuellt aktuellt att sälja min älskade pärla till den nuvarande fodervärden som har bett om ett prisförslag men jag vet...
2
Svar
22
· Visningar
3 094
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar