Sälja häst åt annan?

G

Garri

Vad brukar man ta betalt för att sälja en häst åt någon annan på sk kommission (dvs sälja i eget namn men säljaren får pengarna och jag får någon viss procent). Vad är skälig betalning för att man säljer hästen åt nån som vill slippa besväret?

Sv: Sälja häst åt annan?

beror på hur mycket hästen ska säljas för

Jo, men procenten kan väl vara samma oavsett belopp? Vad är skäligt? Ingen som vet???

Man skulle ju kunna tänka sig olika procentbelopp också, beroende på hästpris. Om priset är över en viss nivå, kanske man tar en mindre procent. Har sett att vissa affärer som säljer utrustning mot kommission gör så.

Vissa tar 10, vissa kanske tar 20 procent.Du ska se till att du inte går back på uppstallning, foder träning mm.

10% på hela priset, säg att du har köpt hästen för 500.000 och så säljs den för 500.000 så får den 10% av priset dvs 50.000. Då är det du som äger hästen som har gått back.
eller 20% på köpeskillingen alltså har du köpt hästen för 500.000 och den säljs för 700.000 så får den som säljer hästen åt dig en provision på 20% av de 200.000 som hästen har ökat alltså: 40.000(men där måste ju försäljaren ta en risk den kanske "bara" blir såld för 550.000)
Sedan beror det jö på vad hästen är värd.. Man skulle ju inte vilja sälja någons häst och få provision på 10% och så får det bara ut 60.000 tex.. Då kanske man vill ha en högre provision.

Formedlar du en hast som du inte tagit hand om pa nagotvis, tex haft hemma hos dej for forsaljning, brukar 10% vara brukligt.

Men var lite smartare an att bara ta ut en viss procent. Agaren vill sakerligen ha en viss summa for hasten, lagg sedan pa vad du tror att du kan salja hasten for. Da far du bade procenten, samt de pengarna du lagt pa i priset. Agarna har fatt sitt, sa de ska inte klaga. Men vill du halla det hemligt sa kan du ju gora ett speciellt kontrakt mellan dej och agarna, och ett annat mellan dej och koparen. Alltsa inte blanda in agarnas namn alls nar du saljer hasten.

Vad ar det for hast du ska salja? Eller undrar du bara generellt?

Jag är nyfiken på vad som är brukligt eftersom jag har fått förfrågan om jag kan hjälpa till att sälja en islandshäst.

Innan du tar dej an projektet se till att du kan skaffa kunder relativt snabbt. Har du inga kunder bry dej inte om att ta hand om forsaljningen. Och innan du borjar over huvud taget, se till att du och agaren har allting pa sitt torra. Skriv upp ett kontrakt sa att det inte kan bli nagra missforstand senare.

Det ar roligt att salja hastar, man traffar mycket manniskor, och ju fler hastar man saljer ju lattare blir det att fa nya kunder.

Lycka till....och se till att du tjanar en redig hacka pa forsaljningen! ;) :angel:

När jag har sålt hästar åt andra har jag tagit 10% + 1000kr i månaden. Då har de stått för alla omkostnader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama