Sälja föl går det?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 444

Scilla

Trådstartare
Funderar ju på att betäcka mitt sto nu till våren men problemet är ju bara att jag har fullt i stallet nu :D

Tanken var då att betäcka henne för att sälja fölet men går det öht idag att sälja föl?

Och ni som får era föl sålda hur gör ni?

I vilken prisklass bör man ligga på?

Sv: Sälja föl går det?

Om det går att sälja eller inte beror ju mycket på fölet och föräldrarna.
Men även ras och pris är ju väldigt avgörande.

Det går att sälja halvblodsföl men man måste ha antingen väldigt bra föräldrar eller tur. Speciellt om man vill ha tillbaka det man lagt ut.
Så om du inte har plats att hålla fölet om det inte blir sålt är det bättre att låta bli att betäcka stoet. Om du inte är beredd att rea ut det i panik till första bästa köpare. Allt kan hända och om fölet blir sjukt eller skadat finns inte många köpare innan det är friskt igen.

Har du bara fina avkommor med bra stam så säljer du lätt
det går ju inte avla med gamla svenskstammade sto inte om du ska sälja . in med mera utlänskt blod så gå vår avel bättre i Sverige:bump:

Det beror ju på vad det är för svensk stam du har på stoet. Vissa svenska stammar har ju visat sig passa bra ihop med utlänsktblod.

Ja man måste ju ha en reservplan och det har jag.

Men frågan är ju hur det ser ut på säljfronten.

Vilken ålder är det lättast att bli av med avkommorna?

Jag köpte ett föl, och min erfarenhet är att de säljs lätt om de är visade och har en bra stam. Sen verkar det svårare med 1 och 2 åringar. Så, föl och 3åringar-uppåt tror jag är lättast

Min erfarenhet är att lättast att sälja är
- ofödda föl efter bra ston. Jag har svenskstammade ston med kölista på fölen, nu blir tyvärr inte det stoet dräktigt.
- tvååringar till de som vill vara med från början och själv rida in och visa på treårs.
- tävlade fyraåringar.

Min erfarenhet är att lättast att sälja är
- ofödda föl efter bra ston. Jag har svenskstammade ston med kölista på fölen, nu blir tyvärr inte det stoet dräktigt.
- tvååringar till de som vill vara med från början och själv rida in och visa på treårs.
- tävlade fyraåringar.

och vilken stam har du som är svensk och så eftertraktad att dom stå på kö:confused:

och vilken stam har du som är svensk och så eftertraktad att dom stå på kö:confused:

Det är inte stammen i sig utan själva stoet som folk gärna vill ha en avkomma av. Den jag har kölista på fölen på.
Men även den gamla trotjänar märren som inte själv ens blivit inriden har folk som gärna vill ha henne till avel så där bör det vara stammen som drar och den är National Zenith XX - Ceylon - Gallas. Har fem som står i kö om jag skulle vilja sälja henne.

Jag står hos en uppfödare och ett par av hennes föl är tingade i år. Avkommor till ston med meriter i avelsboxen kan, även med svenska stammar, vara attraktiva på marknaden. Jag tror att man som köpare i dessa fall ser mer på hur stoet förärver sig än på hennes stam ( om det nu är negativt med helsvenska stammar).

Tja det finns många men tex Anart-ston ihop med tysktblod har visat sig vara en bra kombination.

Beror på hur stoet är(stam ,meriter utseendet) och vad för hingst du har tänkt dig, jag kan ju tänka mig det att köpa så. beror helt på vad de e för sto och för hingst.:)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 805
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på