Sälja - eller inte.

Z

zillax89

Hej.
Jag flyttade för två veckor sedan min unghäst till skolans stall (hästgymnasium). Mer och mer har jag börjat känna att jag inte vet om jag orkar med en unghäst just nu, han är min bästa vän, och jag älskar honom otroligt mycket, men någon annan kan säkert ge honom mer än vad jag kan göra.

Sen jag var med om en olycka för ett år sedan har jag varit osäker i sadeln osv.. så just nu känns det som om det bästa vore för honom och mig att gå skilda vägar.

Jag har fått ett erbjudande av ridläraren att hon kan ta min häst och jag kan ta en av hennes äldre läromästare, vi byter helt enkelt. På det sättet får jag lära mig mer, och får rida mycket mer vilket ger större chans till att komma in på vidare utbildning inom häst sen och jag får ut och ha KUL... Min unghäst är 2,5 år och det dröjer innan vi kommer ut på träningar/tävlingar, sånt som jag behöver nu när jag går gymnasium.

Känns som om jag vore självisk om jag bara hade kvar honom för att jag älskar honom, klart man gör det, men dom kan ge honom mycket mer, och där kan han stanna. Det gör ont, så himla ont att ens tänka tanken, men samtidigt, kanske är det bäst så..?

Hjälp mig, jag är så kluven....

Sv: Sälja - eller inte.

jag tycker mig se svaret i ditt inlägg... ?

Förstår att det är svårt,men du har fått ett jätte bra erbjudande tycker jag! Jag hade absolut tagit det! Det är ju perfekt om du kan få en läromästare att "få upp" självförtroendet igen :laugh: Känner du dig osäker efter olyckan är det nog inte rätt vare sig mot dig eller din häst om du rider in den,även om du älskar den. Lycka till i ditt beslut!

I en del andra trådar har jag sagt: Läs ditt inlägg och låsas att det är någon annan som skrivit det. Försök att stoppa undan alla dina egna känslor några minuter och fundera på hur du hade tänkt om någon annan skrivit just de orden du själv skrivit i ditt inlägg. (Ibland behöver man se sitt liv lite grann med "andras" ögon)

Nu ska jag kanske inte påverka dig men...

...så just nu känns det som om det bästa vore för honom och mig att gå skilda vägar.

Min unghäst är 2,5 år och det dröjer innan vi kommer ut på träningar/tävlingar, sånt som jag behöver nu när jag går gymnasium.

Du kanske har svaret redan?

Lycka till hur du än väljer att göra.

Tack för svaren, verkligen, ibland behöver man bara få det ur sig - ni vet? För att få perspektiv på allt. Nu känns det genast mycket bättre, för nu vet jag att jag tagit rätt beslut. Jag kommer ju fortfarande kunna hälsa på honom som sagt och att se honom utvecklas (kanske inte med mig, men spelar ingen roll vem) kommer göra mig stolt!

Har meddelat ridläraren, nu är det upp till henne så ska vi försöka lösa det, även om det gör ont så... ...jag älskar honom för mycket för att bara behålla honom, när han kan bli så mycket mer. Men tack för svaren, verkligen. Det tog några dagar med tårar, men man får väl vara ledsen, även om valet är jobbigt och man önskar det vart annorlunda så känns det bra att man vet att man gjort rätt. Det är väl det viktigaste.

Ibland behöver man få ner det i text innan man verkligen förstår att man redan fattat ett beslut.

Försök att se det positiva -både du och hästen får en chans att utvecklas och du vet ju att din älskling hamnar i goda händer!

Jag har precis gått igenom det du överväger nu. Min kära 4-åring åkte i fredags. Min bästa vän, som jag verkligen avgudar. Jag kände att jag inte hade kunskap nog att rida in henne på ett rikigt bra sätt, att hon förtjänade bättre. Dessutom var hon STOR (dock liten shire) och när hon hetsade upp sig tyckte jag att det var lite, lite otäckt.. Ingen bra utgångspunkt, hon kände av det..
Nu har kommit till en jättebra tjej, som jag vet kommer att ge henne det bästa..
Just för att jag tyckte så mkt om henne var jag tvungen att se till att hon hamnade hos nån annan. Är i proncip arbetslös i vinter o har helelr inte råd att hålla en så stor häst. Vill även kunna åka på kurser, träningar o tävlingar o det är osmidigt med en så stor häst.. Såg jag framåt, kunde jag se att jag har större nytta/roligare, men en mindre häst, så jag kommer köpa isis.

Erbjudandet du fått tycker jag låter helt toppen. Beroende på HUR gammal den andra hästen är, hur ni trivs ihop mm. Helt klart värt att fundera på.

jag saknar min häst så det gör ont, men innerst inne vet jag att jag har gjort rätt..

Jag tycker att du fattar rätt beslut som säljer honom.
Utifrån ditt inlägg tolkar jag att du inte verkar tycka att ni passar så bra ihop (iaf vid denna tidpunkt i era liv) och du känner också att du inte har riktigt tid för honom. Att man älskar någon betyder inte alltid att det funkar, och kärlek är ibland att kunna släppa taget.
Jag tror absolut att detta är det bästa för er två just nu!

Håller med de andra!
Tar din ridlärare honom har du honom juh iallefall kvar i trakterna å kan hålla fortsatt kontakt med honom!

Om du älskar hästen tillräckligt mycket så gör du rätt i att låta honom gå. Jag tror inte att någon av er kommer att må bra av din situation. Om du dessutom känner dig lite osäker i sadeln så är det väldigt lätt att det snabbt blir en ohållbar situation på en unghäst.

All heder åt dig som tar detta beslut, många skulle nog inte kunna göra det. Du har ju alltid chansen att hälsa på honom. Går det bra för hästen kan du ju känna dig stolt över att du ägt denna häst!

Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024