Sälja eller behålla stallkattungar?

B

BonnieS

Jag har vanligtvis 4st katter, två hanar och två honor. Men nu i somras så fick båda honorna ungar och nu springer det katter överallt tycker jag. Den ena honan fick 8st kattungar och den andra 7st. De är utekatter fast går man ut så har man minst 5 katter efter sig och det är jäkligt jobbigt när man ska rida och sånt för de följer efter.
Jag hade tänkt sälja kattungarna men de har blivit så fästa vid varandra och jag har inte riktigt vågat chansa då jag vet att min ena hona blev typ deprimerad och letade/skrek efter två kattungar jag sålde förra sommaren, hon höll på tills vintern alltså i ett halvår och sen gav hon upp. Men jag kan ju inte ha hur många katter som helst!

Några tips eller får jag heltenkelt ha hur många katter som helst??
Jag hade ju kunnat ge dem till grannarna men då kommer kattungarna ändå komma tillbaka ju till min gård och vi är tillbaka på ruta ett.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Kanske du ska börja med att kastrera/sterilisera alla dina katter... :grin:
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Eller så tar du ansvar och kastrerar katterna, både honorna och hanarna för att undvika sånt här.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Förra kullen fick ena honan 2 kattungar och den andra 4st. Så då var det ju inga problem. Hanarna är kastrerade men det är ju katter överallt numera. Honorna har tid för att kastreras men har inte råd just nu att kastrera allihopa.

Lycanthrope: Skadan är redan gjord så istället för att vara otrevlig så kan du väll hjälpa till istället eller?
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Du har flera hästar, fem hundar och ett 20 hästars stall men har inte råd att kastrera två honkatter. Jo tjena.

Avliva alla ungar och sterilisera honorna. Bondkatter finns och blir över.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Jag trodde ju inte att de skulle få 7-8ungar var! Förra året fick de 2-4st.
Jag kommer inte att avliva ungarna och de två honorna kommer att kastreras, men jag har inte råd att kastrera alla kattungarna denna månad.
Mammorna har jag såklart råd att kastrera och 2 kattungar. Jag kommer INTE att avliva ungarna.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Kastrera mammorna och resten vartefter. Det är det bästa tycker jag. Vill du behålla dom kan du förstås göra det, bara du har ekonomi till att ta hand om dom ekonomiskt också. Många katter ökar ju risken för smittor och så. Jag hade gärna haft massor av katter, men bor litet och har en maxgräns.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Så kan man ju inte resonera! "Visste inte att de skulle få så många ungar, för de fick färre förra året"

Det viktigaste är att få alla kastrerade, håll dem inomhus till det är gjort. Mammorna kan lätt bli/redan vara dräktiga igen när som helst.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Jag har 5st hundar så att ha dem inomhus är inget alternativ. Men vi har tid om 3dagar till kastrering av mammorna och sen om en vecka till 2 till honor. Nästa månad får vi ta resten.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Kattungarna kan du kastrera innan nästa vår/sommar innan de blir könsmogna. Det är kattmammorna du får se till att kastrera nu så de inte får en andra kull.

Men säger som övriga. Alla katter du behåller ska du kastrera såvida du inte planerar att skaffa ännu fler katter och det låter inte riktigt så? ;)
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Haha :P Nä inga fler katter blir det!
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Viktigt att tänka på är att du behöver tillstånd gör att ha fler än 9 vuxna katter eller om du tar fler än 2 kullar per år. Det kan helt enkelt vara lättast attse till att du säljer av några kattungar så att du inte behöver fixa tillstånd när de växt upp.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Du måste ha tillstånd om du har mer än 9 katter.

Kastrera de älsta först eller försök få mängdrabatt hos veterinären. Hur många honor resp. hanar har du?
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Kattungarna kan du kastrera innan nästa vår/sommar innan de blir könsmogna. Det är kattmammorna du får se till att kastrera nu så de inte får en andra kull.


honkatten kan börja löpa vid 4-5månader och hanar kan bli könsmogen vid samma ålder så TS bör inte vänta för länge.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Vill du behålla alla katter och kattungar måste du söka tillstånd för det. Annars får du söka nya hem åt 10 av kattungarna ,de får lämna mammorna tidigast vid 12 veckors ålder och senast före 1 års ålder.
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Mamman kanske inte vill göra det gratis? Det kostar ju ändå med mediciner och så så varför skulle det bli gratis bara för att mamman är veterinär?
 
Sv: Sälja eller behålla stallkattungar?

Precis. Och äger fem hästar, fem hundar och ett 20 hästars stall med ny manege och galoppbana. Utan lån. Och de inhyrda tre hästarna bor gratis.

Osar katt :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har haft fertila djur i många år och under vissa perioder är ju honorna lite mer bananas. Helt normalt. Honan jag har nu är 2 1/2 år...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Corax
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 852
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Hej Vi vet inte vad vi ska göra... Vi har bott på landet i 16 år och haft många katter i omgångar. Nu under jul har vi på kort varsel...
Svar
2
· Visningar
1 436
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp