Sälja eller behålla...?? långt..

Sv: Sälja eller behålla...?? långt..

Som jag ser det har du 2 alternativ:

1, Ta ett föl, och sälj sedan hästen. (bara om du gärna vill ha en avkomma själv)
2, Sälj hästen och leta efter en unghäst (kanske ett sto med bra stam?) som motsvarar dina förväntningar.

Lycka till!!

1. jo, det är ju ett bra alternativ, men får jag då ut lika mkt för henne då?

2. det känns nästan mer aktuellt. och vad säger att min häst skulle vara bättre att ta föl på än min?

jag vet nog redan vad jg vill. suck.

tack för svar!

1. jo, det är ju ett bra alternativ, men får jag då ut lika mkt för henne då?

2. det känns nästan mer aktuellt. och vad säger att min häst skulle vara bättre att ta föl på än min?

jag vet nog redan vad jg vill. suck.

tack för svar!

Varför skulle du inte få ut lika mkt? Hästen är tävlad OCH har fått föl (som kanske t.o.m. visats med bra poäng på fölmönstring). Tror inte att du förlorar några pengar vid försäljning av att låta henne få ett föl först. (men som någon redan nämnt.... det blir en lång väntan på att få en tävlingshäst av ett föl...)

absolut, o du känner att ni två inte får ut ngt mer av varandra är det dags att gå vidare, för er bådas bästa :D

har ett dilemma.
har ett sto sen några år tillbaks som jag tycker väldigt mycket om och som jag tänkt mig avla på i framtiden.

det är så att hon ändå varit lite av en besvikelse på tävlingsbanorna, en typisk 4-felare ni vet, oavsett klass (kvittar om det är 90 eller 130). hon hoppar fint och ställer alltid upp, men det vill sig inte riktigt. rolig att träna både hoppning och dressyr och fin att ha och göra med i det vardagliga, jättesnäll och trevlig, kul att rida ut på och allt det ni vet.

problemet; jag vill tävla, träna, utvecklas och avancera. jag har nått "gränsen" med denna häst, vi kommer inte längre tillsammans och jag känner att hon inte matchar mina förväntningar riktigt längre.
hon har intressant stam dock och hoppdiplom och är en mkt trevlig individ, och jag som är intresserd av att avla i "framtiden" har alltid tänkt på henne som mitt första avelssto.

min tränare (som även säjer, föder upp och förmedlar hästar och har mkt gott rykte) har föreslagit mig hjälpa mig hitta bra köpare till min häst och att hitta en lovande unghäst att "byta" mot då hon tycker att jag borde ha en häst med mer kapacitet.

jag är så villrådig...
vill ju verkligen utvecklas mer och tävla högre klasser än vad som är möjligt med denna hästen.
men det känns tungt,
råd och synpunkter skulle uppskattas

Jaadu, det är inte lätt, men jag tycker att du ska sälja, eller byta till en sådan lovande unghäst som du vill ha. Det är ju NU du vill träna och tävla. Om du avlar på stoet kommer det att dröja åtskilliga år innan fölet är där du vill vara nu, och då kan din livssituation vara helt annorlunda.

Det här är min historia: Jag var i ett liknande val som du. Jag hade ett bra sto som började bli till åren. Hon hade vinster och placeringar upp till 120, startat 130 men inga placeringar. Jag hade haft henne till fälttävlan. Hon hade lämnat några avkommor som blivit bra fälttävlanshästar, så jag visste precis vilken typ av hingst jag skulle välja. Jag betäckte, och fick ett föl, som turligt nog hade precis de egenskaper jag sökte, lugn men ändå uppmärksam, tre bra gångarter med extra plus för galoppen osv. Medan fölet växte upp till en unghäst tog jag examen, gifte mig och fick mitt första barn. När jag sedan står där med en tremånaders baby på armen, och ont om tid började det bli dags att rida in hästen. Det gick väl bra, men lagom till att unghästen skulle sättas igång mer ordentligt köpte vi gård som skulle renoveras, och jag blev gravid igen. Hmm, två småknattar hemma, och två hästar varav den ena skulle hållas igång och den andra utbildas. Det blev jobbigt, och det blev många perioder som unghästen helt enkelt fick gå i hagen för att jag inte hade tid.

Samtidigt har mina arbetsuppgifter utvecklats, och jag har ett betydligt mer krävande och stimulerande jobb än när jag betäckte. Jag reser en del, och det gör även min man, vilket gör att det är svårt att hinna rida. Periodvis har unghästen, som inte längre är en unghäst, fått gå mer seriöst, och då gör hon mig verkligen inte besviken :love:, men för det mesta går hon och skrotar som promenadhäst.

Nu väntar jag mitt tredje barn, och samtidigt som jag är glad åt barnet är jag ledsen över att hästen ska få vänta ytterligare ett-två år innan det blir något vettigt av henne. Fatta att jag bara hoppat henne uppsuttet 3 gånger, och hon blir 9 nu i vår :eek::o! Och det är en häst som är gjord för att hoppa...

Jag har insett att jag skulle sälja denna häst. Det är precis den häst jag ville ha då, när jag betäckte, men nu vill jag ha en mindre, utan gång. Det är inte enkelt att sitta på en häst med stor, fin och luftig galopp innan den är ihopriden och stark. Och det blir den inte i hagen... Samtidigt är det min egen uppfödning, otroligt lätthanterad, och jag kommer aldrig att ha en lika bra häst igen. Och det är svårt att sälja en häst som man vet är bra, men som inte visat det. Jag vill ju sätta igång hästen ordentligt och sedan sälja. Men när hon är igång och så jättefin att rida har jag ingen lust att sälja, då vill jag åka på träningar och tävlingar istället... :crazy:

Så mitt råd till dig är: Sätt dig inte i samma sits som jag gjort! Sälj ditt fina sto, och köp dig en 4-5-åring som du kan satsa på. Om några år sitter du kanske där på samma sätt som jag med barn, jobb och annat som gör att du inte har tid med samma ridning. Då är det skönt att ha gjort undan det kapitlet, och DÅ kan du betäcka och vänta på att unghästen ska växa upp.

Jag skulle sälja.
Det har i min värld inget att göra med om man tävlar eller inte, känner man att man inte kan göra det man vill med hästen, då har man fel häst! I ditt fall var det ju tävling, men det kan ju lika gärna vara att hästens temperament inte passar skogsmullens skogsturer.

Jag tror dessutom att en bussig häst känner att den inte riktigt "duger" till sin ägare om det är en hobbyhäst som ägs av en ryttare med bara en häst. Och då är ju BÅDE häst och ryttare olyckliga till slut!

Du verkar ju ha ngn som är duktig som kan hjälpa dig hitta bra köpare också, det är ju kanon!
Lycka till i allafall, hur du än väljer att göra!

tack för svar!

ja, det är ngt sånt jag är rädd för. jag är ju precis i den åldern (25)...
vill ju inte föda upp en fin häst som sen bara går och skrotar...och dessutom tappa 4 års tävlande....

Jag skulle sälja.
Det har i min värld inget att göra med om man tävlar eller inte, känner man att man inte kan göra det man vill med hästen, då har man fel häst! I ditt fall var det ju tävling, men det kan ju lika gärna vara att hästens temperament inte passar skogsmullens skogsturer.
precis...
Jag tror dessutom att en bussig häst känner att den inte riktigt "duger" till sin ägare om det är en hobbyhäst som ägs av en ryttare med bara en häst. Och då är ju BÅDE häst och ryttare olyckliga till slut!
.

där hängde jag inte med riktigt? varför skulle en bussig häst "känna sig oduglig" för att den ägs av en ryttare med en häst?:confused::o

Du verkar ju ha ngn som är duktig som kan hjälpa dig hitta bra köpare också, det är ju kanon!
Lycka till i allafall, hur du än väljer att göra!

tack! ja, det är jätteskönt att slippa göra "grovgörat" själv!:D

och tack för svar!

Jag menar att om ryttaren/ägaren hela tiden känner att den har "fel" häst, då tror jag hästen kan känna av det så småningom. Man blir ju liksom lite negativ när man rider/sköter sin häst om man egentligen vill ha en annan häst.
Ta tex min första häst. När han började komma mot slutet av sin tävlingskarriär skaffade jag en häst på foder. Helt plötsligt blev denna så fogliga häst sur och grinig på min foderhäst. Han började sparka i väggen, tjura osv mot foderhästen. Ett helt nytt beteende för honom.
När han då skulle pensioneras kände jag att han skulle inte ha det bra hos mig som ngn sorts andrahäst jag red när jag hade tid, han skulle ha det bättre hos ngn annan där han var "nummer 1". Alltså så var inte jag rätt ägare för honom längre.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 764
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka