Sälja eller behålla...?? långt..

N

neferra

har ett dilemma.
har ett sto sen några år tillbaks som jag tycker väldigt mycket om och som jag tänkt mig avla på i framtiden.

det är så att hon ändå varit lite av en besvikelse på tävlingsbanorna, en typisk 4-felare ni vet, oavsett klass (kvittar om det är 90 eller 130). hon hoppar fint och ställer alltid upp, men det vill sig inte riktigt. rolig att träna både hoppning och dressyr och fin att ha och göra med i det vardagliga, jättesnäll och trevlig, kul att rida ut på och allt det ni vet.

problemet; jag vill tävla, träna, utvecklas och avancera. jag har nått "gränsen" med denna häst, vi kommer inte längre tillsammans och jag känner att hon inte matchar mina förväntningar riktigt längre.
hon har intressant stam dock och hoppdiplom och är en mkt trevlig individ, och jag som är intresserd av att avla i "framtiden" har alltid tänkt på henne som mitt första avelssto.

min tränare (som även säjer, föder upp och förmedlar hästar och har mkt gott rykte) har föreslagit mig hjälpa mig hitta bra köpare till min häst och att hitta en lovande unghäst att "byta" mot då hon tycker att jag borde ha en häst med mer kapacitet.

jag är så villrådig...
vill ju verkligen utvecklas mer och tävla högre klasser än vad som är möjligt med denna hästen.
men det känns tungt,
råd och synpunkter skulle uppskattas

Sv: Sälja eller behålla...?? långt..

någon som kan stötta eller ge förslag?

...?

kan du inte ta ett föl efter henne och hellre hoppas på det då? så kan det bli din framtidiga tävlingshäst? :idea:

jag skulle aldrig sälja. det finns liksom inte i min värld att sälja kompisen. men så är inte jag ett dugg tävlingsintresserad hellre...

jo, det var ju nåt sånt jag tänkte...

men tävling är viktigt för mig, tappar motivationen när det alltid alltid blir nerslag på tävling, det blir inte lika kul att träna när man ändå vet att det går åt skogen när "det gäller", hur bra det än går på träning.
har fina unghästar jag rider åt andra, men det är liksom inte samma sak..?
känner att det kanske skulle vara rättvisast mot både mig och hästen att gå vidare?

det blev så verkligt när tränaren pratade med mig, har tänkt på saken ett bra tag nu.
och samtidigt är jag lite skraj tt sälja. tex här på buke finns det miljarders "lämna-tillbaks-trådar", det är lätt att få problem som säljare...
suck...

Du skriver att tävling och framgång är viktigt för dig och då tycker jag att du ska sälja och satsa på en ny häst!
Klart att det känns jobbigt eftersom att det är ens bästis det handlar om men jag tror att chansen är stor att nästa häst blir en bästis den med.
Och din nuvarande häst kan säkert få ett jättebra hem någon annan stans!

*pepp och tröstkram*

eller om du har möjlighet att ha ute din häst på foder, eller ha en medryttare i ca ett år, tills hon är ganska sent gången (betäckning alltså), så du slipper en del kostnader så länge, och köpa dig en fin unghäst.

Det finns många som inte har kommit upp i din nivå och som gärna hade velat ta sig över ett hinder på 130, så hon säkert väldigt mycket nytta för någon, men å andra sidan är de ju som du säger, ston med hoppdiplom och meriter växer inte på träd..

hm men jag tycker nog ta föl först och isf sen sälja och köpa unghäst. då har du ju nåt efter henne, och det är ju synd att inte ta föl på henne eftersom hon är en sån bra häst. :)

Du skriver att tävling och framgång är viktigt för dig och då tycker jag att du ska sälja och satsa på en ny häst!
Klart att det känns jobbigt eftersom att det är ens bästis det handlar om men jag tror att chansen är stor att nästa häst blir en bästis den med.
Och din nuvarande häst kan säkert få ett jättebra hem någon annan stans!

*pepp och tröstkram*

tack! :)
tror det är ett sånt här svar jag själv gett till ngn annan i samma situation, jag är inte den där "sentimentala hästägaren" direkt, men se, nu blev jag blödig :crazy: :cry:
det är nog mer rätt mot både hästen och mig att gå vidare...
det är bara så svårt.

eller om du har möjlighet att ha ute din häst på foder, eller ha en medryttare i ca ett år, tills hon är ganska sent gången (betäckning alltså), så du slipper en del kostnader så länge, och köpa dig en fin unghäst.

Det finns många som inte har kommit upp i din nivå och som gärna hade velat ta sig över ett hinder på 130, så hon säkert väldigt mycket nytta för någon, men å andra sidan är de ju som du säger, ston med hoppdiplom och meriter växer inte på träd..

ut på foder är uteslutet. för att ha råd till en unghäst med den kapaciteten jag letar efter behöver jag sälja. och ska jag betäcka vill jag själv ha kontroll över stoet under dräktigheten, veta att hon får rätt foder och mår bra så fölet får bästa möjliga start.

och meriter...det är ju just det hon inte har. inga resultat iaf, hon river ju alltid! att en häst har startat en klass innebär ju inte att den egentligen har kapacitet för den...

Oj, vad knivigt.. Om det är som du säger att stoet är så otroligt trevligt och bra i psyket skulle jag nog fundera på att betäcka.. Jag tycker det är minst lika viktigt med psykiskt "schyssta" hästar som hopp- eller gångartstalanger. Nu vet jag inte vad det är för stam på din häst, men vissa hingstar nedärver inte så jättebra avkommor men kan däremot vara super som morförälder! Ditt sto kanske är efter en sån hingst som kommer till sin rätt som morfar/farfar... Min häst är efter Guinness och en jättetrevlig kille som är kanon i huvudet med bra gångarter. Men personligen tycker jag att Guinness passar bättre som morfar/farfar.. Kollar bara på Gigolos avkommor...

Nu gled jag ifrån ämnet lite kanske.. Men summan av kardemumman är att jag personligen skulle satsa på en hingst med mycket hög hoppkapacitet och sedan hoppas på att avkomman får mammans psyke.. Svårt att sälja sin bäbis också ju...

tack! :)
tror det är ett sånt här svar jag själv gett till ngn annan i samma situation, jag är inte den där "sentimentala hästägaren" direkt, men se, nu blev jag blödig :crazy: :cry:
det är nog mer rätt mot både hästen och mig att gå vidare...
det är bara så svårt.

Jag förstår att det är svårt, sitter lite i samma sits nu själv..
Har beslutat att det är bäst för min del och för hästen att sälja.
Lite andra orsaker men det är fortfarande lika jobbigt!
Men man måste tänka på att det är faktiskt först och främst för ens egen skulle som man har häst, man lägger x antal tusenlappar varje månad för att man själv tycker att det är roligt. Då ska man också ha den sortens häst som lever upp till ens förväntningar.

Dessutom så har jag åsikten om att många håller kvar i sina hästar för att de tror att ingen annan kunde ta hand om dem lika bra, det är faktiskt ganska ego;)
Din häst kommer förmodligen få det jättebra om du bestämmer dig för att sälja. Det enda du behöver göra är att leta upp rätt köpare :)

Och oroa dig inte så mycket över att folk skriver om problem med försäljningar, händer det så händer det. Jag har själv råkat ut för jobbiga köpare - men man reder ut det också!

Hoppas du kommer fram till ett alternativ som känns allra bäst för dig!

tack igen!

jag har nog bestämt mig- med hjärnan.
men hjärtat försöker övertala hjärnan att behålla... :crazy:

är helt övertygad om att det finns en massa köpare där ute som skulle gör min pålla rättvisa, så det är jag inte orolig för...men som sagt...om det dyker upp andra problem...

men du hade haft problem som säljare innan (det har alltså inte jag...lyckligt ovetande om omfattningen innan jag började läsa här på buke om sånt), så du vet lite om hur man bäst garderar sig?

Oj, vad knivigt.. Om det är som du säger att stoet är så otroligt trevligt och bra i psyket skulle jag nog fundera på att betäcka.. Jag tycker det är minst lika viktigt med psykiskt "schyssta" hästar som hopp- eller gångartstalanger. Nu vet jag inte vad det är för stam på din häst, men vissa hingstar nedärver inte så jättebra avkommor men kan däremot vara super som morförälder! Ditt sto kanske är efter en sån hingst som kommer till sin rätt som morfar/farfar... Min häst är efter Guinness och en jättetrevlig kille som är kanon i huvudet med bra gångarter. Men personligen tycker jag att Guinness passar bättre som morfar/farfar.. Kollar bara på Gigolos avkommor...

Nu gled jag ifrån ämnet lite kanske.. Men summan av kardemumman är att jag personligen skulle satsa på en hingst med mycket hög hoppkapacitet och sedan hoppas på att avkomman får mammans psyke.. Svårt att sälja sin bäbis också ju...

tack för svar!
är helt övertygad om att hon skulle få kanonfin avkomma med rätt hingst, så det är inte det jag tvekar över...
den nya hästen jag isf kommer köpa (det blir ett sto hur som helst, diggar ston) kan ju oxå få föl....
så jag vet bara inte hur jag vill ha det riktigt.

men du hade haft problem som säljare innan (det har alltså inte jag...lyckligt ovetande om omfattningen innan jag började läsa här på buke om sånt), så du vet lite om hur man bäst garderar sig?

Jo jag har en erarenhet från olämpliga köpare, det är svårt att säga hur man bäst garderar sig men generellt så kan man väl säga att man ska vara fullkomligt ärlig och se till att köparna verkligen förstår vad de ger sig in på.
Detta var iallafall mitt problem, jag hade berättat allt men de hade nog inte riktigt förstått..
Och att de inte riktigt hade insett sina egna begränsningar.. Men vissa människor tror sig vara bättre än vad de egentligen är..

Tänk bara på om du väljer o betäcka så tar det många år innan du har en ny tävlingshäst

det kanske inte är hästen det är fel utan på dig? för att vara på rakt på sak..du skriver att "det kommer ändå gå åt skogn på tävlingen". Klart hästen river när ryttaren har den inställningen. O även om du inte säger det högt eller tänker det medvetet ligger det där under o guppar. Mental träning är lika viktigt som all annan träning, kanske du ska hitta en tränare som jobbar lika mycket mental träning som den fysiska. O nej, det är inte bara att säga "du klarar det". Det är inte mental träning.

Bara ett förslag :D

Vet hur du känner dig...
Hade själv en häst som hoppade som en GUD på träningar, rev inte ett hinder och bara flög över det som man styrde på. På tävlingar var det ena gången upp som en sol, nästa ner som en pannkaka. :crazy:
En häst med supergång, enormt bra hoppteknik och kapacitet att hoppa över kinesiska muren. Tyvärr räckte inte det, då det alltid kunde gå hur som helst på tävlingar (inget kul att komma ut på en tävling och veta att hästen har kapacitet att "spöa skiten" ur alla andra på platsen, men ändå hamna sist eller i mitten av resultatlistan för att hästen inte kände för att anstränga sig den dagen.:smirk: Placerade då ut hästen hos en mkt duktig ryttare för tävling och eventuell försäljning (trodde ett tag att det var jag som gjorde något fel, även om jag innerst inne visste att jag red likadant på tävling som på träning, och nervös har jag aldrig varit). Tack och lov (:o) hade denna ryttare exakt samma problem som mig, hästen gick klockrent hemma, men på tävling var det rena lotteriet. (var hästen felfri så vann de lätt med god tidsmarginal, men de kunde lika gärna hamna i nedre delen av resultatlistan). Vi kom gemensamt farm till att den troligaste orsaken var att hästen inte riktigt hade de nerver som krävdes för att fungera som hopphäst (stördes lätt av ljud i omgivningarna efter en olycka några år tidigare), och jag tog tillbaka hästen och sålde senare till en tjej som tävlade dressyr framgångsrikt.
Dock var ju min häst valack, så jag hade inte avelsmöjligheten (vilket gjorde det lättare att ta beslutet att sälja), men det tog 5 år från det att tanken började gro tills jag gjorde verklighet av mina funderingar. (hade hästen i sammanlagt 7 år).

Som jag ser det har du 2 alternativ:

1, Ta ett föl, och sälj sedan hästen. (bara om du gärna vill ha en avkomma själv)
2, Sälj hästen och leta efter en unghäst (kanske ett sto med bra stam?) som motsvarar dina förväntningar.

Lycka till!!

Jag hade tagit föl, om jag varit så förtjust i hästen som du säger.

Men vill du ha ett rent tävlingsmässigt råd så säger jag sälj och köp unghäst. Det är väl lite frågan om hur bråttom du har också, det tar ju av naturliga skäl längre tid tills du kommer ut på tävlingsbanorna om du tar föl.

Vet precis hur det är med svåra beslut om att sälja hit och dit. Nu tror jag visserligen att det kommer bli skitbra hur du än gör i just den här frågan.

Lycka till :)

det kanske inte är hästen det är fel utan på dig? för att vara på rakt på sak..du skriver att "det kommer ändå gå åt skogn på tävlingen". Klart hästen river när ryttaren har den inställningen. O även om du inte säger det högt eller tänker det medvetet ligger det där under o guppar. Mental träning är lika viktigt som all annan träning, kanske du ska hitta en tränare som jobbar lika mycket mental träning som den fysiska. O nej, det är inte bara att säga "du klarar det". Det är inte mental träning.

Bara ett förslag :D

tack för ett ärligt svar!:D

jo, det kan väl vara sant som du säger, men känslan "det går åt skogen" har jag absolut inte haft från början. den har växt fram på senaste. och varför skulle den känslan hindra min häst att ta i det där lilla extra som bra hopphästar gör i en knepig situation? och det handlar för det mesta om bara ett hinder varje bana. och inte ett hinder som jag sett ut i förhand som "det svåra". och ibland petar hon när precis allt känns bra och som det ska och alla undrar "vad hände på det hindret eg? det såg ju så bra ut?"

om jag rider Perfekt!! så hoppar hon perfekt oxå.
denna häst har lärt mig oerhört mycket genom detta, får absolut inget "gratis" som man ser många hästar ge sina ryttare, men rida 14-16 hinder, grund och omhoppning, perfekt är det väldigt få ryttare som gör. WC-hästar får ofta rädda sina ryttare ett par språng varje 1.60 runda...

vill så gärna ha en häst som ger mig det lilla extra när det behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 764
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka