Sakta neeeer....

MagicaDeHex

Trådstartare
...på traven!
Pålle kan gå i sån underbar jog,för att öka,öka och öka.
Jag hinner inte alltid förekomma honom med uppbromsning och då blir det bara spring av alltihopa=(
Även om jag hinner bromsa upp och återfå jog så är rytmen sabbad och vi får börja om. Skitjobbigt!

Hur ska jag få honom att hålla jog? Samma problem ute i naturen som på träningen.
Och lite av samma problem i lope...

tips?

Sv: Sakta neeeer....

Mktmkt halvhalter och min pålle gör lite samma sak, men man måste rida fram ordentligt med mycket sidvärts och böj. Så att man verkligen har bakdelen med sig, så fort det tappar formen så börjar de öka. Gör mycket volter och kasta ut bommar och koner och rid olika vägar hela tiden, hästen ska aldrig veta vart den ska så den får använda sitt huvud lite, då lugnar min ner sig iaf :) Kram

Kan ju oxå vara så att han inte riktigt har musklerna utan att efter en stund börjar de bli jobbigt och då ökar han. Och i det fallet är det ju bara att träna mer osm gäller.. Sen tror inte jag att de är bra att träna jog eller lope för mycket utan det är bra att länga ut på stegen ibland med.

Naturligtvis länger vi på stegen oxå. Det kan gå undan ganska ordentligt:laugh: Men han ska ju inte tjuvöka när jag inte ber om det.

Vi jobbar på musklandet,men åter igen så pratar vi inga långa stunder,och såååå omusklad är han inte att han ska behöva smita undan genom att öka

Försök att kontrollera farten med dina höftrörelser, alltså om man kan det så kan man sakta ner och öka i princip alla gångarter. Så när din häst springer iväg så drar du in magen och bara försöker korta steget med dina höftrörelser, sitt kvar på dina sittben! Det funkar för mig, men då har jag tränat på det i över ett halvår :) Det är jätte bra för då använder jag sitsen istället för tyglarna.

ja,det är ju målet,att inte behöva bromsa m hjälp av tyglarna. ska testa det och massa bommar etc.

Liknande trådar

Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 584
Senast: Boj
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Western Står just nu i ett dressyrstall och har insett mer och mer att jag är mer formad av mina åtta år på westernstall (mer än hälften av mina...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: Pilo
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 420
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023