Säkning av hinder på framridning!

Russin8

Trådstartare
Blir så irreterad när det ska sänkas hinder på framhoppningen. I helgen när dottern tävlade så var det en ponny som inte ville hoppa, då sänker dom hindret. Dom höll på en bra stund och eftersom det oftast bara finns två hinder (ett rättuppstående och en oxer) så blev det väldigt ont om tid för de andra som vill hoppa på full höjd. Jag kan förstå om man kommer fel och hästen blir osäker, men då sänker man och hoppar en gång sen lägger man tillbaka hindret som det ska vara! Eftersom det oftast är bara fem som får vara inne på framhoppningen så tycker jag att det vore bra om man gav fasen i hindrerna så alla hann hoppa!!
Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma!

Sv: Säkning av hinder på framridning!

kan förstå att de vill sänka bara för att få över hästen en gång iaf. Men mer än så behövs ju inte. Det är tillräckligt hektiskt på framhoppningen ändå... :crazy:

Ja, jag kan också förstå att man sänker för att få över hästen. Men sen måste man ju låta:smirk: dom andra få hoppa. Tycker att detta är ett ofog... Blir så jäkla irreterad, men som vanligt så säger man inget utan bara muttrar för sig själv:crazy: . Vill ju inte stöta sig med folk...

Nästan värre är det när en häst bara vägrar o vägrar o v'grar hela tiden o ryttaren står där framför hindret så hästen kan kolla ordentligt på hindret, gäller det oxen så lägger man ner bakbommen och är det räcket så sänker man. Så himla jobbigt. Blev specielt irriterad när jag var o tävlade förra veckan o 2 hästar bara vägrade o vägrade på oxern hela tiden. Först toppade ryttaren "Oxer" o styrde mot, hästen stannade och då ska man ju flytta sig från hindret så snabbt som möjligt så den som kommer efter kan hoppa, men nejdå. då stod dom där o lätt hästen titta på hindret i ngn minut o la ner bakbommen. När dom ropade upp att ja skulle hålla mig bered hade jag inte hoppat oxern en enda gång så jag skrek att dom skulle flytta sig o sen styrde jag bara på. Tur oxå att man hade en bra medhjälpare som kunde säga till oxå!

Russin8 skrev:
Blir så irreterad när det ska sänkas hinder på framhoppningen. I helgen när dottern tävlade så var det en ponny som inte ville hoppa, då sänker dom hindret. Dom höll på en bra stund och eftersom det oftast bara finns två hinder (ett rättuppstående och en oxer) så blev det väldigt ont om tid för de andra som vill hoppa på full höjd. Jag kan förstå om man kommer fel och hästen blir osäker, men då sänker man och hoppar en gång sen lägger man tillbaka hindret som det ska vara! Eftersom det oftast är bara fem som får vara inne på framhoppningen så tycker jag att det vore bra om man gav fasen i hindrerna så alla hann hoppa!!
Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma!

Nu tycker jag du (och de andra) som klagar på sänkningar av framhoppningen e lite kinkiga... För samtidigt säger du "Du kan inte lära en häst att hoppa på framhoppnignen, det får man göra hemma" men dåså då är det ju inget problem att nån sänker för era hästar/ponnier kan ju redan hoppa :idea: .
Var själv på hopptävling med min häst som hästskötare och vi hoppade nog inte ett enda språng på tävlingshöjden, det behövs liksom inte, hon skulle bara värmas upp. Kan åxå meddela att det är inte många av "storfräsarna" som sitter å hoppar fram på de höga höjderna, utan även de tar bara ett par språng och gärna på lägre höjder än klassen e på. Kolla senaste ridsport där de står just om hur många landslagsryttare hoppar fram !

Jag är inte direkt någon rutinerad tävlingsryttare, men jag vill iaf hoppa fram på den höjden som banan är på. Mest för min skull, annars skulle jag bli toknervös!

Framhoppningen är ju en uppvärmning!
Självklart ska man sänka hindrena så att ekipaget kan hoppa innan tävlingen! Hästen ska ju tycka det är kul! Hoppar inte hästen på framhoppningen är det mycket troligt att det inte går speciellt bra på tävlingen heller.
Klart som f*n att man ska sänka hindrena, det hade jag också varit tacksam för om det hade hänt mig!

Russin8 skrev:
Ja, jag kan också förstå att man sänker för att få över hästen. Men sen måste man ju låta:smirk: dom andra få hoppa. Tycker att detta är ett ofog... Blir så jäkla irreterad, men som vanligt så säger man inget utan bara muttrar för sig själv:crazy: . Vill ju inte stöta sig med folk...

Du kanske skulle prova med att säga till dem istället för bara sura.

Vilken nivå gäller det här eftersom du tydligen råkar ut för det väldigt ofta?, Klubb, lokal, regional, nationell eller elitnivå?

Jag hoppar också alltid lägre på framridning än på tävling.

Förutsättningarna på framhoppningen är sällan densamma som inne på banan. Tränar hoppning gör jag som sagt var hema, på tävling vill jag bara ha sprången som uppvärmning och för att testa kontrollen - och då spelar inte höjden så stor roll om dte handlar om +-30 cm...

Kan inte hästen hoppa tillräckligt högt så fixar jag inte det på tävling.

Däremot så håller jag med om att om man ändrar på höjder på hindren så ska man göra det så det inte stör de andra. Men är man lite snabb och smidig så är det inga problem!

... även jag värmer upp på lite lägre höjd. Ska jag hoppa 1 m, vill jag helst värma upp på lägre och inte börja där med en gång.:)

En annan sak som irriterar mig är att folk inte har koll på h.regeln. Man blir omriden både till höger och vänster. Har man en häst som dessutom kan sparkas (obs röd rosett i svansen) i de lägen kollar de jättesurt på mig.

Att galoppera som om det brann för livet är en annan sak som jag har svårt att förstå. De övriga hästarna som är på framridningen "triggas" och till slut har man en rodeoshow istället...phu!

... men det är min uppfattning.:angel:

Naturligtvis måste hindren sänkas.
Jag skulle aldrig bara hoppa krysset och sen direkt hoppa 1,20 med min c-ponny tex (nu tävlar jag inte henne längre). Vill aldrig hoppa så högt som det är inne på banan på framridningen, max ett språng på räcket med höjden det är på banan.

Sen om det är småklasser, om man rider 90 på stor häst känns det väl kanske en aning meningslöst att sänka.

Men som någon sa, man får göra det lite smidigt för alla vill hinna hoppa fram på sitt vis.

Jo, det är irriterande.

Jag sänker visserligen alltid när jag börjar hoppa, men om min häst
skulle stanna så testar jag alltid på samma höjd en gång till. Oftast
beror det på att han kom fel när han stannar, inte av ren dumhet el.
att han tycker att det känns för högt.

Enda lösningen är ju att säga till, det brukar jag göra och visst kan
folk bli sura eller tycka att jag är egoistisk, men rider fram gör jag
inte för att få nya vänner utan för att förbereda mej och hästen för
en prestation.

Lägg då till att det är 5 stycken unghästar varav 3 är 4-åringar ute för första gången. Alla med röd rosett i svansen och ingen går att styra och en ryttare trillar av!

Redigt roligt ibland när man är ute med unghästar! :D

Tyvärr är det dock ofta värre om man är ute på en lokal 1 m avd A. DÄR är det ofta livsfarligt. Unghästryttarna har iaf förståelse för varandra och FÖRSÖKER visa hänsyn!

/C

En annan sak som irriterar mig är att folk inte har koll på h.regeln. Man blir omriden både till höger och vänster. Har man en häst som dessutom kan sparkas (obs röd rosett i svansen) i de lägen kollar de jättesurt på mig.

... eller dom som envist skrittar på spåret i stället för innanför

Senast ändrad:

tio-i-tre skrev:
... eller dom som envist skrittar på spåret i stället för innanför

... eller ännu hellre, står spåret och pratar med sin kompis som står på andra sidan staketet.
Hur go´ é den då? :confused:

Jag brukar sänka på framhoppningen eftersom min ungponny blir så nervös där. HAr hänt flera gånger att jag inte kommit över framhoppningshindret på orginalhöjd hur mkt jag än försöker, men inne på banan skuttar vi ändå felfritt...Jag brukar helt enkelt inte hoppa på tävlingshöjd.

Dessutom förstår jag inte riktigt hur ni kan störa er på det, jag tycker att man ändå har alldelles för mkt tid på sig på framhoppningen, jag brukar bara ta typ 4 språng sen är jag nöjd.

ENda gången jag blivit förbannad var när två ungponnyer var tvungna att sänka ALLA hinder SAMTIDIGt till 40 cm, sedan 50 osv tills de var uppe i tävlingshöjd....Det var väl lite väl överdrivet kanske....

På lite högre nivå tycker jag annars att det höjs å sänks hej vilt, och jag ser inget fel med det, hoppr man typ 1,20 vill man kanske inte hoppa fram på den höjden...

Jag reagerar inte om någon sänker hindret för att få över sin häst speciellt inte om det handlar om ca 10 cm ( vilket det oftast göra iaf på lägre tävlingar). För mig spelar det ingen roll, men skulle någon sänka hindret till neråt 50 cm och inte höja det igen får man ju säga till, det har man ju faktiskt rätt till. vill man hoppa riktigt lågt får man ju hoppa krysset.
annars gäller det att vara lite snabb och smidig, är det en häst som man har stora problem med kan man ju tvingas höja hindret och släppa förbi de som vill hoppa högre för att sedan sänka igen, sunt förnuft och kommunikation brukar lösa det mesta!

när jag är ute och tävlar (nationell nivå 130cm) så är det vanligare att man höjer hindrena för mkt... men efter jag hoppat fram på krysset och ska hoppa räcket lågt en gång så lägger mamma ner räcket när jag vänder upp mot hindret och lägger sedan upp det igen snabbt och smidigt!!! men oftast om det är en svår 130 hoppning så hoppar de flesta fram på typ 140.. tex en gång så hoppade en fram på 160 :crazy: jag brukar ta ett högt räcke ca 5 cm högre en vad klassen är det sista jag gör,, på det språnget läggar jag han lite nära så att han presis "snuddar" bommen så att han lyfter dem ordentligt på banan sedan....

men visst det är super jobbigt om en häst vägrar hela tiden och den typ ska starta före en själv... tack vet jag på ett ställe där jag tävlade hade dom 8 !!! framhoppningshinder 2 små 3 räcken och 3 oxrar!!!! man fick en hinder för sig själv typ!!:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

så brukade jag också göra när jag tävlade hoppning på ponny (120 ca) hoppade lite lägre några gånger, som uppvärmning, sedan två språng ca. på originalhöjd och ett 5-10 cm högre innan jag gick in på banan...om banan är maxad tycker jag man får en chock ifall man inte har hoppat på lägst, höjden man ska hoppa!

jag tycker bara det är bra att hoppa högre en tävlingen på framhopp.. då tycker hästen/ponnyn/ryttaren att det inte känns s högt på banan och får bättre självförtroende! inte

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar