Saknar respekt ?

V

v_Ninja_v

Jag har tre egna ponnyer hemma, men den ena som jag har är en b-ponny på 126 cm, Dt brukar ibland vara så att när jag te x skulle leda henne i min padock för att kolla om den va okej att rida i så bara sätter hon iväg i galopp helt plötsligt, och det va inte för att hon blev rädd ! Jag försökte hänga med o stoppa henne men det är ju omöjligt, som tur va så stannade hon vid en grästuva och jag kunde ta henne igen, dt har också hänt att hon gjort så när jag hämtat henne från hagen ibland, och en gång har dt till och med hänt att jag vände henne inne i mitt stall då och så helt plötsligt satte hon kariiärr utåt mot dörren och bara slet sej när jag höll henne inne i stallet (?) Hon blev inte rädd dt är jasg 110 % säker på ! Saknar hon respekt för mej elr vad är det ? Som som vet vad jag ska göra ?! Såhär kan det ju inte fortsätta... Ingen av mina andra hästar gör såhär, och det är ingen unghäst ..

Tack på förhand ! :)

Sv: Saknar respekt ?

hej!
Jag har aldrig riktigt haft något problem med respekten men jag började av nyfikenhet läsa Monty Roberts "Från mina händer till dina". Det är en bok som handlar om hästens språk och uppförande. Jag provade på att göra Join-up och efter en hel del övning fick jag se reaktionerna. Jag tycker att det handlar om att vara ledaren. Hästen är ett flockdjur och det är du som måste vara ledaren. Det är jättesvårt att säga vad just du kan göra. Du måste vara bestämd, men aldrig elak. När du leder hästen ska du vara ledaren, inte hästen. Hästen ska kunna gå flera meter efter dig och när du stannar ska hästen stanna. Det krävs mycket träning och eftersom jag inte är speciellt duktig på det själv kan jag inte förklara hur du ska göra, men jag hoppas att din häst börjar visa respekt för dig! =)

Om hästen har lyckats med något, så vet den att det kan funka.
(I alla fall om den bara klarat av det en gång så är det alltid värt ett försök.)
Du kan inte hålla i henne. Därför har hon lärt sig, det är ju väldigt enkelt för henne att bara springa iväg, inget jobbigt för henne.

Ta med en longerlina när du går med henne, då hinner du reagera innan hon är borta. Visst kan hon dra iväg om man inte är tillräkligt stark med det blir ett obehagligt knyk.

Annars kan du ju hmmm ta hjälp av någon kanske.

Haaanna har ett mkt bra tips också!!!
Det tränar jag just nu på min unghäst. Hon går bakom mig, hon får inte avika åt nått håll, plötsligt stannar jag snabbt(hoppar !nästan! i marken och gör en armröröelse, Min häst drar då upp huvudet lite för att den blir förvånad och stannar bakom mig, när jag börjar gå igen så följer hon efter mig. Det har jag tränat ett bra tag. Men den övningen kan inte hästen gå bredvid.

Longera din ponny mera, det hjälper nog (om hon kanske redan kan då behöver du inte göra så mkt).

*KL*

Du kan ju fråga på NH forumet, kanske finns tips att hämta där.:)

Det verkar som om din polle har väldigt mkt respekt för dig om den bara sticker utan anledning. Hästar är ju flyktdjur. Har haft en islandshäst som var riktigt knäpp i huve :D han bara stack oavsett jag vad gjorde när jag skulle hoppa upp på honom framförallt. Körde mkt horse man ship med den. Kan nog vara ett bra alternativ. Så att du visar att du jobbar med hästen och inte emot den. :smirk: Ha det bäst!

Tack för svaren, ´Ska fråga i NH forumet ;)

Om du har henne i grimma, använd ett kedjegrimskaft (typ hingstkedja) som du trär igenom vänstra spännet på nosremmen, drar över nosen och fäster i bortre (högra) spännet på nosremmen. Garanterat servostyrning! Hon kommer att tycka att du blivit jättestark...

Kanske det, men det är väl bättre om man kan försöka hitta en annan lösning som inte innebär smärta? (det gör ont tills hon lärt sig inte streta emot kedjan) Funkar ingenting annat så kanske det är ett alternativ, men...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: Magiana
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 303
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama