AliceZeta

Trådstartare
det är så tyst och tomt i huset, min lilla hund finns inte mer

blir det bättre, lättare om jag köper en ny valp?
vad gör man när det känns så här?

det gör så ont

Vad har ni gjort när ni har tagit bort er hund?

Beklagar sorgen :(

Vad gör man? Man gråter och sörjer och vet att sorg har sin tid, glädje har sin tid. När man gråtit massor och sörjt så börjar man så småningom minnas de fina sakerna och kan le och skratta åt dem. Hur lång tid det tar är olika. Man får inte glömma att det också är okej att vara glad fastän man mist en bästa vän! Det ska man inte ha dåligt samvete för.

Om det känns bättre av att köpa en valp kan nog bara du själv svara på. En del tycker att man inte ska bygga ett hundköp på en sorg och förlust av en annan hund, medan det för andra är den bästa medicinen att ha en annan liten individ att pyssla om och ösa kärlek på.

Jag tog bort min hund för drygt ett år sedan. Han var sjuk, hade både allergi och artros i nästan hela kroppen och var ynka fem år när han fick somna in. Jag hade ångest direkt efteråt och undrade vad jag hade gjort, om jag inte hade kunnat göra mer men jag visste innerst inne att det var det enda rätta att han fick somna in.
Min sambos moster har uppfödning och vi blev erbjudna att låna hem en hund av henne som senare var tänkt att flytta till oss permanent. Jag ville absolut inte ha en ny hund för jag tyckte det skulle kännas som ett försök till att ersätta min gamla vovve, och jag ville absolut inte ha en till hund av samma ras. Så först var jag hundlös och grät ögonen ur mig och hade ångest. Efter en vecka åkte vi och hämtade hem hunden vi blev erbjudna och det kändes så skönt med djur i hemmet igen! Det blev alldeles för tomt utan hund. Även om vi till syvende och sist inte kunde ha hunden kvar hemma så tyckte jag att det var skönt att komma över tröskeln s.a.s., att jag vågade ha en hund igen utan att känna samvetskval för det.

Hur det än blir för dig så vill jag bara säga att; låt dig själv sörja och låt det ta sin tid. Om det är rätt att skaffa en ny hund vet bara du och blir det så, så vet med dig att inte känna skuld över det :)

Kram!

Jag klarar mig inte utan hund. Jag behöver en hund i min vardag, och jag behöver verkligen en hund om jag har det svårt. För mig blir sorgen extrem och ohanterlig om jag inte har en annan hund som tar mig vidare i livet och håller vardagen igång, så för min del är nästa valp ett rent måste. Jag har heller inga problem att knyta an till en annan hund och känner inte att en hund ersätter en annan.

Andra måste få sörja klart innan de orkar ge känslor till en ny hund, de upplever det ofta som ett "svek" mot den gamla hunden att "byta ut den" mot en ny. Det är ju inte fel det heller.

Vilken typ du är vet nog bara du. :)

Hoppas sorgen lättar snart för dig, hur du än går vidare. :)

det gör så ont

Jag tror att alla sörjer på sitt sätt. En del tycker att det känns lättare att ha en annan på gång, andra vill bara få tid att sörja. Vet en som bokade en ny valp när hon visste att hon skulle ta bort sin gamla, för att ens kunna med att ta sig till veterinären med hunden.

Vi skaffade en till hund när den första började bli gammal, men innan han blev för gammal för en valpkompis. För att ha någon när han gick. Det var väldigt skönt när han gick nu i höstas, ca 1,5 år senare, att ha den andra att skämma bort och promenera med. Att hundvardagen fortlöpte, också när gammelhunden började bli så pass knackig att han slutade följa med på ridturer o så, då kunde jag ta med den yngre istället.

Om du känner att du vill titta efter ny hund - gör det. Om du inte har ngn lust - låt bli. Känns det inte roligt att leta hund, så kommer det inte kännas bättre att skaffa en tror jag. Ibland måste man bara landa.

Alla är olika och så som du känner just nu är normalt, tyvärr. Jag kan gråta utav tanken på att förlora min hund eller ens tänka tanken att dagen då han får somna in faktiskt kommer att komma. Jag har inga problem med att man köper ny hund efter den andra gått bort, tvärtom. Hur man än vänder och vrider på det så kan man aldrig ersätta en individ med någon annan. Däremot tomheten kan man ersätta som oftast vi hundmänniskor är behov utav. Stora bamsekramar!

Det gör alltid ont men ja, sorgen och smärtan lägger sig så småningom även om saknaden finns kvar.
Jag skulle skriva något klokt men det blev bara massa floskler så jag nöjer mig med att beklaga sorgen och förlusten av en kär vän.

Tack för era kloka ord, dom värmer och stöttar

Mitt lilla yrväder blev 13,5 år hon va min första hund, jag blir både varm och ledsen, ler och gråter när jag tänker på henne

En ny liten hund i huset känns som ett måste för mig

Beklagar verkligen sorgen. Trots att min lilla bara är ett år så kan jag ibland komma och tänka på den dagen då jag måste ta det jobbiga beslutet, och får en klump i magen.

Jag hade nog skaffat en ny kompis som kan hjälpa mig genom sorgen. Ett hem utan hund hade blivit alldeles för tomt för mig. Men som många sagt innan, det är ju väldigt individuellt. Man ska nog inte tänka att man "ersätter" sin avlidne vän utan snarare att man får en ny vän som kan hjälpa än genom sorgen. Sen får man sörja sin avlidne kompis precis hur länge man behöver och vill.

Beklagar verkligen sorgen. Trots att min lilla bara är ett år så kan jag ibland komma och tänka på den dagen då jag måste ta det jobbiga beslutet, och får en klump i magen.

Jag hade nog skaffat en ny kompis som kan hjälpa mig genom sorgen. Ett hem utan hund hade blivit alldeles för tomt för mig. Men som många sagt innan, det är ju väldigt individuellt. Man ska nog inte tänka att man "ersätter" sin avlidne vän utan snarare att man får en ny vän som kan hjälpa än genom sorgen. Sen får man sörja sin avlidne kompis precis hur länge man behöver och vill.
Inget kan förbereda en för hur det är
Det sätter sig i magen vrider om , smärtan är fysisk, det finns inte ord

Inget kan förbereda en för hur det är
Det sätter sig i magen vrider om , smärtan är fysisk, det finns inte ord

Vet precis hur det känns. När min katt dog i en tragisk och oväntad olycka så skrek jag bara rakt ut. Grät i flera dagar och när flera månader hade passerat så gjorde det fortfarande lika ont, och jag undrade om det alltid skulle kännas såhär. Men klyschigt nog så läker tiden alla sår. Nu minns jag honom bara med värme, kan le för mig själv när jag tänker på tiden vi fick tillsammans. Ta din tid och vara ledsen. Sorgen är din egen och när du är redo kommer du kunna minnas din lille vän och bli varm i kroppen!

det gör så ont

Efter att ha sett min mammas sorg och förlust av sitt sällskap efter 13 år så tycker jag att man ska skaffa sig en ny så snart man känner och om man känner för det. Ca 2 månader sedan gick hennes hund bort och imorgon kommer en ny stjärna.
Känner man inte för det, ska man inte behöva skaffa en ny.
Ingen annan kan avgöra..och man ska fatta beslut utan samvetskval.

För henne tog det "bara" 2 veckor sedan bestämde hon sig för att leta ny..Helt rätt då jag såg hur ensamt och tomt det blev, det var fruktansvärt.

En individ går aldrig att ersätta, men tomrummet i vardagen kan fyllas något sånär..

Som någon skrev, sorgen är din egen och du själv måste bestämma hur du vill hantera det hela.

det gör så ont

Beklagar din förlust. Man vet att den här dagen måste komma men det är svårt. Och det är svårt att föreställa sig innan hur det kommer att kännas.
Det jag kan lova dig är att det inte alltid kommer kännas som det känns nu. Du kommer alltid att sakna din vän men du kommer lära dig att leva med saknaden. Ibland kommer du nästan att glömma bort det, och då med ett ryck, när du kommer ihåg, nästan känna dig skyldig för att du skrattat och känt dig glad. Klappa dig själv då och kom ihåg, att du FÅR gå vidare och du FÅR vara glad. Din hund älskade när du var glad och ville allra helst ha dig så.

För en del är det rätta att skaffa en ny hund som fyller tomrummet. Det tar inte bort sorgen men det ger dig något nytt att fokusera på. För mig har det varit till hjälp varje gång jag har mist en hund. Flera gånger har jag planerat det nya valpköpet medan den gamla hunden fortfarande har levt. Om man har en gammal hund vet man ju hur det kommer att sluta.

Vad som är rätt för dig vet bara du.

Har följt mitt hjärta och har nu en liten valp i huset. Hon är en solstråle och ger så mycket, jag gläds varje stund med henne. Tack vare henne orkar jag med livet igen

Nya valpen kommer aldrig att ersätta min fina tjej som jag varje dag kan se framför mig. Vad jag än är eller gör så finns hon här i mina tankar

Tack för att ni delar era tankar och erfarenheter, det känns mindre ensamt när man vet att andra känner likadant i sorgen efter en älskad hund

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 731
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI