Saknad **långt**

P

pumpqin

Den här tråden skapar jag mest för att ventilera mina tankar och känslor.

Den 4/2-2008 avlivade vi vår Jack Russel Terrier, Casper / Knas, då han endast var 2 år och 1 vecka gammal. Anledningen till avlivningen var att han var döv och vart opålitlig då han vart rädd för allt och alla. Han föddes döv, men såldes till oss med "utmärkt hörsel" på vetrinär intyget.

Under de första månaderna trode vi att han var en väldigt nonchalant, orädd och bråkig hund, som aldrig någonsin lyssnade på oss. Efter en valpkurs, som vi fakitskt klarade (relativt) bra, bestämde vi oss för att göra ett nytt hörseltest. Det visade att han var helt döv.

Det är ett otroligt jobb att ha en döv hund hemma. Inte nog med att man hela tiden var tvungen att akta så att man inte skrämde honom, man var även tvungen att passa honom då nya människor kom, eftersom han vart otroligt rädd för dom.

Till slut fungerade det inte längre, han gick till attack och vart väldigt rädd. Vi bestämde oss för att avliva honom, för att han skulle slippa vara på sin vakt hela tiden och för att vi inte ville att han skulle attackera någon igen. Vi kunde inte lämna bort honom då han var väldigt fäst vid oss och mådde otroligt dåligt när han var någonstans utan oss.

Idag, snart två månader senare, är jag fortfarande inte helt överens med mig själv och min mamma om att det var rätt beslut att avliva honom. Jag tror att det delvis kan ha varit "tonårstrots" och om jag hade fått bestämma helt själv skulle jag ha gett honom åtminstonde ett år till. Men mamma ville inte att det skulle hända något allvarligt och att vi skulle bli tvunga att avliva honom pga det.

Oj, det vart ett väldigt långt inlägg och jag har inte kommit till det jag vill ha sagt än.. Svammel svammel.

Jag saknar honom, otroligt mycket. Det känns som att huset är helt tomt och det går inte många timmar utan att jag tänker på honom. Sånna saker som, "passa maten så inte Knas tar den", "stäng dörren till badrummet" osv. Vardagliga saker som sitter i ryggraden, och som kändes "jobbiga" då, men som jag saknar otroligt mycket nu.

Promenaderna, jag saknar honom. Det går inte att beskriva med ord hur mycket han betytt för mig och tomheten är helt absurd.

Vad ska jag ta mig till? Vi vill inte skaffa en ny hund, men det är så otroligt tomt? Det är som en vägg mellan alla familjemedlemmar nu, då alla "sörjer" på sitt sätt och ingen vill prata om honom.

Hur har ni gått vidare? Vad ska jag ta mig till?

Sv: Saknad **långt**

Vet inte vad jag ska skriva hur ni kommer vidare *kram*, men jag har en fråga...

Vad sa uppfödaren när det uppdagades att de sålt en döv hund med "utmärkt hörsel"?

Varför vill ni inte skaffa ny hund?
Jag hade gått på din mammas tråd, avliva innan något händer. Han mådde ju tydligen redan dåligt som det var så det är ingen idé att dra ut på lidandet i mitt tycke. Men jag förstår givetvis att det känns väldigt hårt för dig. Jag tycker att ni borde sätta er ner och prata, lufta tankarna lite helt enkelt.

Precis som Terja frågar undrar även jag vad uppfödaren sa när det visat sig att de sålt en döv hund?

Vet inte vad jag ska skriva hur ni kommer vidare *kram*, men jag har en fråga...

Vad sa uppfödaren när det uppdagades att de sålt en döv hund med "utmärkt hörsel"?

Först förnekade uppfödaren att det var så. Efter det kom hon med någon flummig förklaring om att vetrinären gjort någon miss, eftersom alla valpar blivit undersökta samtidigt hade det varit rörigt osv. Sedan krånglade hon massor med alla försäkringspapper. (Han var doldafel försäkrad och vi skulle få tillbaka pengar) Efter några månaders krånglande mailade hon min mamma och frågade om hon ville ha en ny valp och lämna tillbaka Casper. -_- Jag har aldrig varit så arg på en människa som jag är på uppfödaren. Efter ett års strul fick vi tillslut tillbaka pengarna från försäkringskassan, inte för att det egentligen spelar speciellt stor roll, men vi ville åtminstonde ha en ursäkt från uppfödaren..

Då vi talade om att vi skulle avliva Casper så frågade hon, igen, om vi var intresserade av en ny valp. Hur korkad får man bli? Jag kommer aldrig igen att köpa en valp från henne, mer oseriös människa får man leta efter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 742
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 289
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka