Säkerthet är a och o...

A

alfur

Skorpan är innekatten som får följa med oss och leka stallkatt medans vi rider:D .

Sv: Säkerthet är a och o...

Lustig katt som inte verkar protestera över bältet. :D
Kul att ni hittar på roliga saker med henne!

Men! Du ser väl att Skorpan är en ung man i sina bästa år?! Det är snarare så att lilla katten blir riktigt upprörd om han blir lämnad hemma och hänger sig fast med tassarna i brevinkastet:rofl: . Han är rätt rolig faktiskt.

Oj, förlåt! :o
Klart han ser manlig ut. :cool:
Verkar vara en kisse med mycket personlighet iaf. ;)

hihi...vilken underbart söt katt!

Tack:love:. Just nu sitter han i fönstret och är mycket förnärmad för att han inte fick följa med till stallet ikväll. Hans lillasyster är betydligt lättsammare och är istället glad att jag är hemma igen:rofl: .

Vad söt! :)

Men är ett bilbälte anpassat för människor verkligen något att använda på en katt? Vid en ev. krock skär ju bältet rätt in i kattens mjukdelar och kan väl ge riktigt otäcka skador... Bältet för en människa ska liksom ligga över höftbenet och axlarna, alltså där vi är som tåligast, men det blir ju en helt annan sak för en katt...

Haha, han har inte bilbälte på sig i vanliga fall, vi tänkte bara att det skulle bli en rolig bild :) Men det är klart, nu när han är van med den säkerheten kanske vi måste skaffa en liten katt-bil att ha på släp bakom bilen som han kan sitta i med sin tjocka mage med ett anpassat kattbälte! :D

Vad söt!:love:

Men tänk OM det skulle hända ngt på vägen,jag vet då en katt vars ögon skulle ploppa ut:eek:

När och hur skulle Skorpans ögon ploppa ut undrar jag nyfiket?

När och hur skulle Skorpans ögon ploppa ut undrar jag nyfiket?

Ja,men om ni kör bilen med katten så och krockar,då trycks ju bältet rätt in i mjukdelarna på katten och ögonen ploppar ut,skulle se ut typ så hära-> :eek:

:idea: :angel:

Jag har sjuk fantasi,jag vet:o

Det finns sele för katter att använda i bilen, precis som för hundar. Som man spänner fast i säkerhetsbältet.

Men nu var dte ju bara ploj, inte nått att hänga upp sig på.

TS: Söt kisse!

Kul bilder!:D

Men det ÄR farlig att ha katten lös i bilen. Detta är worst case scenario men ändå inte orimligt som händelse:

Hur bromsar du om katten kryper in bakom pedalerna?

Mina katter åker i burar, nåt annat skulle jag aldrig våga. Det är för riskfyllt.

Så sant. Oftast tar jag honom i cykelkorgen ner till stallet men nu har vi just köpt bil så då har jag varit lite bekväm och låtit honom åka i bilen dit (tar typ 1 min). Kanske ska låta bli det de dagar jag åker själv och han inte kan sitta i den andres knä.

Ojdå. Tjusigt. :D Roligt att han får följa med och leka stallkatt. Men gissar att han inte åker så i regel. Okej att bälte är säkert men inte om man har en stor människa bakom sig. ;) Då blir det lite väl mkt tryck om ngt skulle hända.

Hur bromsar du om katten kryper in bakom pedalerna?
Måste bara påpeka detta. Bara för att katten inte sitter i bur behöver den inte sitta under pedalerna. Det verkar vara ett vanligt senario. Man håller den väl på plats oavsätt. Bättre arrgument tycker jag är vad som händer med katten om ev olycka skulle inträffa - den är inte speciellt skyddad lös i en bil, eller i ngns knä.

Ingen har påstått att det är vanligt - som jag skrev, det är worst case scenario.

Jag tror aldrig att du hållit en katt som VERKLIGEN velat åla sig ur ditt grepp. Det är inte alls säkert att du klarar att hålla den kvar i en paniksituation.

Jag har åkt med flera katter lösa och i princip alla försöker ta sig ner vid pedalerna. Min ena åker ibland lös, hon håller sig någorlunda still, den andra måste jag hela tiden hålla koll på för att hon inte ska ta sig till pedalerna och det funkar ju inte. Vanligaste vägen är mellan framdörren och sätet.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama