Säkerthet är a och o...

Sv: Säkerthet är a och o...

Vilken söt kisse!!!
Om han gillar att åka bil, så tycker jag du ska investera i en stor bur åt honom som du sätter fast i baksätet med bilbälte :) Eller om du har kombi, ha en liknande hundbur bak :) Med en stooor bur så känner sig katterna inte lika instängda, och man kan bädda där med filtar o myskuddar så färden blir riktigt mysig och rolig. :) Dessutom så kan katten gå runt lite, utan att för den sakens skull komma in på ställen i bilen där den inte bör vara. En stor bur kan du sätta in en kattbädd i, och så kan katten ligga där o mysa hela vägen :D Katten är även säker vid en eventuell krock.

Kul bild dock! :D

Därför gissar jag att man inte åker bil med katten lös om man den är av den sorten som lätt får panik. Och att man har en bur att sätta sin katt i om det skulle behövas.

Sen säger jag inte att man ska åka med lös katt i bilen. Jag blir bara så farcinerad över att detta med pedalerna kommer upp så ofta. ;)

Jag har åkt med katter lösa, både med koppel, i korg och bara i knät eller handskfacket. Jag lärde helt enkelt kissen från ungestadiet att i bilen ligger man i knät eller i handskfacket. Där får hon inte plats längre dock. :D Så det är knäet eller sätet brevid som gäller. Det finns ingenting annat för henne. Sen åker jag iaf inte med henne lös någon längre bit för om det skulle hända ngt så överlever hon troligen inte om hon är lös. Och det vill jag inte riskera. Men kortissar är hon lös ibland. Men då vill jag ha ngn med som håller koll om jag kör. Man måste ändå ha lite backup.

Tack! En annan sak som skrämmer mig med att ha katten lös, är vid en eventuell krock. Dels så blir katten en tung och taggprydd projektil som kan göra skada där den far fram i bilen i en oerhörd hastighet vid kollisionstillfället. Dels så kan den fara ut genom en ruta och slå sig fördärvad, o sen ett alternativ till, den kan fara ut, eller rymma när någon öppnar en dörr, o försvinna för all framtid/bli påkörd på vägen. :(

Har läst åtskilliga efterlysningsannonser på katthemmet där jag jobbar, om katter som försvunnit i samband med bilolyckor. Ofta långt hemifrån, kanske skadade, oftast panikslagna... det är nåt jag aldrig skulle utsätta min kisse för.

När hon åker bil så är det transportbur som gäller. Denna sätter jag i baksätet, och fäster bilbältet genom handtaget och sätter fast. Det finns burar med bältesfästen dessutom.
Skulle aldrig förlåta mig om jag krockade eller blev påkörd, och katten försvinner eller dör pga min obetänksamhet :cry:

Jo precis som jag sa. Det är ju ev krock/olycka som gör en motiverad till att ha katten i bur främst, tycker jag. Att den skulle få panik och hamna under pedalerna är ganska liten risk. Om man har en katt som är van att åka bil och är lugn och trygg i regel.

Bow:en var för att du kunde hålla en så trevlig ton och bjuda på lite positiv respons åt bilden i ett ändå informativt inlägg. Seriöst och trevligt. Sånt ser man (läs: jag) aldeles för lite av i detta forum. ;)

Bow:en var för att du kunde hålla en så trevlig ton och bjuda på lite positiv respons åt bilden i ett ändå informativt inlägg. Seriöst och trevligt. Sånt ser man (läs: jag) aldeles för lite av i detta forum. ;)

Tackar, det suger jag åt mig av :D hoppas det kan smitta till andra :D

Därför gissar jag att man inte åker bil med katten lös om man den är av den sorten som lätt får panik. Och att man har en bur att sätta sin katt i om det skulle behövas.

Om man lätt får panik?

Okej, du vill inte förstå. Jag köper det.

Jag lyssnar gärna. Men jag måste väl ändå få säga min åsikt oavsätt om jag övertygats att tycka som ngn annan eller inte?

Det spelar ju ingen roll hur lugn man själv är om katten sitter under pedalerna och man måste tvärbromsa??

Jag har burit hundratals katter, och kan säga så mycket som att en katt som verkligen vill loss kan man inte hålla med händerna... En rädd katt söker sig neråt, under saker. Du kan ju tro att dina djur aldrig någonsin skulle bli rädda bäst du vill.

Det spelar ju ingen roll hur lugn man själv är om katten sitter under pedalerna och man måste tvärbromsa??

Oj, nu har jag antingen sagt ngt tokigt eller så förstår jag inte vad du menar. :o

Du kan ju tro att dina djur aldrig någonsin skulle bli rädda bäst du vill.
Va snällt av dig. Men det är ingenting jag sagt och ingenting jag vill påstå heller. Så det låter jag vara dina ord. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
792
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama