Säkerhetsväst??

Sv: Säkerhetsväst??

Dessvärre får du räkna med att den kvarstår som den är. De blir mjukare i värme/av kroppsvärmen, men de blir inte 'mjukare med tiden' eller hur man ska säga. Utan bara tillbaka till ritbordet och hitta en väst du tycker är SKÖN och BEKVÄM.

Det är där många gör felet, de köper en väst - nästan vilken som, tycker sen den är obekväm, otymplig, varm (det är lite svårt komma undan dock), nölig, stel etc och sen blir den liggande.

Och att köpa säkerhetsväst är lite som att köpa skor. Man måste prova, tills man hittar ett par som inte bara passar, utan är bekväma att gå i med. Eller som att köpa ridstövlar!

Tyvärr så de billiga västarna (= under 1000 kr) är tyvärr av ganska 'samma sort', så finner man någon av de obekväm så får man leta vidare, och ofta i de högre prisklasserna. Danrider ligger 'på gränsen' prismässigt, är ju en racesafekopia. Sen racesafe då, och zippavästen, brukar många tycka är sköna och bekväma i jmf med de med 'hel platta'

(Jag har dock sån mer 'otymplig', jag vill inte ha med småplattor av rena säkerhetsskäl, även om de är godkända). ATt testa lite olika lösningar på knäppning och justering är också en god ide, snören i sidan och dragkedja fram exvis kan göra att man känner sig mkt mindre klaustrofobisk jmf med en som fästs med kardborre i midjan.

Ut i västdjungeln helt enkelt =)

*KL

Jag har en RS som jag använder vid hopp- och terrängträning. I princip aldrig när jag tränar dressyr eftersom jag personligen tycker att många hänger på västen och får en dålig sits om man alltid har den. Men jag rekommenderar mina minsta elever att alltid ha västen på.

Använder i princip alltid väst. Red med en gång på tävling (distans) i gassande sol och det var inte skönt. Nästa ritt åkte den av, till mitt (urkassa) försvar säger jag att jag har ridit den hästen sedan jag var 11 år, är nu 18. Och jag vet, det håller inte som försvar för annat än min dumma hjärna.

Det är synd att den blir så stel och jobbig till vissa grenar, och att det är så otroligt varmt med den på när solen skiner. I dressyren är det i mina ögon ganska jobbigt med den på. Jag får inte till vikthjälperna ordentligt.

Kommer det en smidigare väst i framtiden kommer jag säkerligen att köpa den, speciellt med tanke på min otrevliga avsittning från ardennerstoet när hon blev livrädd för min ena hund. Brant uppförsbacke med massor av sten och stock. Hade jag haft västen då tror jag inte att jag hade kunnat kasta mig undan för hennes hovar när hon skenade ner för backen. Annars håller jag med om att västen är en bra försäkring, den har bland annat räddat min rygg på en terrängbana.

Har en säkerhetsväst som jag använde flitigt för ngr år sen,när min häst var ny inriden!
Upplevde den dock som rätt klumpig under jackor på vintern och väldigt varm på sommaren.
För ett par år sen tog jag mc kort och skaffade nödvändiga skydd.
Kom då på att rygg skyddet för mc körning var ju utvecklat för betydligt högre farter och skyddar ju rygg & svanskotan väl, så
jag prövade att rida med det.
Nu använder jag inget annat,lätt och smidigt,får plats under vilka
kläder som helst och man märker inte av det alls!

Värt att kollas upp! De kostar inte skjortan hoppas jag? Hur är ventilationen i en sån mojäng?

Har inte läst tidigare inlägg, så utsäkta om detta redan har frågats.

Undrar lite om en väst jag tror kallas racesafe, den har iaf rutor på hela västen, inte "tyget" eller vad man ska kalla det, utan själva västen är rutig. Kass förklarig :D Är den säker? Hur pass bekväm är den? Är den värd priset (har hört att den är rätt dyr)? Är det en beta 3 väst (och vad innebär egentligen det?)? Ska nämligen till falsterbo imorgon och försöka fynda ;) Har varit utan väst nu i minst ett år, känner att det kan vara på tiden. :angel:

Har ALLTID väst på mig och då menar jag ALLTID. Har en helt underbar Racesafe som är, ja så skön som en väst kan bli.
Västen räddade mig så sent som förra helgen när jag flög av i galoppen och fick hjärnskakning och låg på akuten. Hjälmen räddade huvudet och läkaren sa att jag med stor sannorlikhet knäckt revben/skadat ryggen om jag inte haft väst (det var ett hårt fall).

Vad jag vill ha sagt är att använd väst, om den sitter fel eller skaver så är det fel modell/storlek. Hade själv förut en såndär vanlig "platt" väst och jag avskydde den, speciellt på vintern när den frös till och var som plåt:crazy:.
Men nu har jag min Racesafe:love: Kanalerna gör att den alltid är följsam och snörningen att man får den att sitta precis där man vill ha den. Den kostar lite mer, men det är mkt mer väst för pengarna.

Har du någon bild på västen som du skulle kunna visa? :)

alltid förutom i dressyren. (har en galenpanna hemma som kastade av mej senast idag:o)

Jag rider nästan alltid med väst, men på sista tiden har jag "glömt" den lite för mycket. Västen är jättebra om man ramlar av, jag vet, men den är hemsk en varm dag med gassande sol :crazy:
Jag suktar efter en racesafe-väst men den lär det dröja innan jag har råd med..

jag har alltid på mig säkerhetsväst när jag hoppar, o för det mesta när jag rider ut.

Här::D

RS200020Navy.jpg

Har inte läst tidigare inlägg, så utsäkta om detta redan har frågats.

Undrar lite om en väst jag tror kallas racesafe, den har iaf rutor på hela västen, inte "tyget" eller vad man ska kalla det, utan själva västen är rutig. Kass förklarig :D Är den säker? Hur pass bekväm är den? Är den värd priset (har hört att den är rätt dyr)? Är det en beta 3 väst (och vad innebär egentligen det?)? Ska nämligen till falsterbo imorgon och försöka fynda ;) Har varit utan väst nu i minst ett år, känner att det kan vara på tiden. :angel:

Om det är en äkta Racesafe ser den ut som den på min bild i mitt tidigare inlägg. Det står även RACESAFE i nedersta hörnet.
Det finns olika varianter av BETA nivå, min är BETA 3, d.v.s högsta säkerhetsnivå. Det finns även BETA 2, som är en ngt sämre säkerhetsklassning, det står i vart fall på "storlekslappen".
Som jag skrivit innan är den MKT bekväm, i alla fall om man jämnför med andra "plattvästar", så ja, jag tkr den är värd dom 2.000 kr den kostar på t.ex H**ks. Fast på H**ks fanns bara storlekarna L och XL :confused:....jag köpte i vart fall min på Feed n' Race hemsida, lite dyrare upptäckte jag i efterhand men men...
Är skeptisk till alla fejkmärken som är kopior, men har dom samma säkerhetsklassning så antar jag att det är bra.

F.ö så är dom mkt stora i storlekarna bara så du vet, i.o.m snörningen i sidorna kan den expandera väldigt mkt.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack så mycket! :)
Ska till Falsterbo idag och försöka fynda ;)

Värt att kollas upp! De kostar inte skjortan hoppas jag? Hur är ventilationen i en sån mojäng?

De kostar från 500-1000 kr.Finns med hela el ledade plattor(rekommenderas för rörligheten).Finns hos alla mc handlare samt
Biltema,vet dock inte om deras är ledade.
Fästs & justeras med kraftig kardborre och ventilation är lite olika,modell,tillverkare,pris mm.
Mäts liksom västarna eft rygglängd, så tänk på kanten på
sadelns bakvalv!
Kan för övrigt va en "väckarklocka" när man blir trött och "säckar"
ihop lite i sitsen,då tar kanten i mot bakvalvet,och det gör att
man rätar upp sig igen:)

*KL* Måste erkänna att jag är jättedålig på att använda väst, har ändå en raceafe som används ibland, men jag tycker mest att den är i vägen när jag rider. När jag var yngre hade jag alltid väst.

I höstas rammlade en av mina kompisar av och slog sig rejält, hamnade på astrid lindgrens i koma, läkarna sa att om hon haft västen på sig så skulle hon inte varit kvar idag eller suttit i rullstol resten av livet. Så ibland undar man om det verkligen är så bra med väst alla gånger!

*kl*

Har haft ganska dåliga erfarenheter när det gäller västar, så nej jag rider inte med väst. Min första var stel och hård och såg ut som en skottsäker väst och man kunde knappt andas i f*nskapet:D
Efter några ngt år ratade jag den och köpte istället en smidigare modell som formade sig bättre efter kroppen. Men rörligheten begränsades ändå och jag tycker det är viktigt att kunna använda sin kropp på rätt sätt och inte känna sig stel när man rider.
Därför rider jag utan väst, både i skog och paddock. Självklart känner man ju till riskerna, men tycker att min följsamhet och rörlighet går före.

*KL* Måste erkänna att jag är jättedålig på att använda väst, har ändå en raceafe som används ibland, men jag tycker mest att den är i vägen när jag rider. När jag var yngre hade jag alltid väst.

I höstas rammlade en av mina kompisar av och slog sig rejält, hamnade på astrid lindgrens i koma, läkarna sa att om hon haft västen på sig så skulle hon inte varit kvar idag eller suttit i rullstol resten av livet. Så ibland undar man om det verkligen är så bra med väst alla gånger!

Varför trodde läkarna att hon skulle skada sig mer om hon hade väst på sig??

Jag önskar att det fanns sånna västar på den tiden då jag var aktiv. Trillade av en unghäst o skadade ryggen såpass alvarligt att läkarna avrått mig för att rida igen. Har dock varit upp på häst några gånger efter det, men det gör för ont i ryggen för att jag ska kunna rida. Så alla ni som inte använder väst, tänk er för en extra gång.

Västen är på 99 gånger av 100.
Bra att ha när man rider pigga galoppörer och diverse galna tvååringar :angel: Med tanke på att den räddat mig från allvarligare skador mer än en gång så är det ju bättre att man blir lite varm än att man struntar i den. Och en RS är ju inte lika osmidiga som "pansarvästarna" ;)

Jag tycker inte om att ha på mig väst, tycker man får sämre rörlighet. Men jag använder den när jag hoppar och rider ut.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama