Säkerhetsväst??

JustMe

Trådstartare
Använder ni säkerhetsväst??

Själv använder jag alltid säkerhetsväst när jag hoppar eller rider unghäst förutom på dressyr tävling.

Jag tycker att dom kan va lite jobbiga att ha på sig, om dom inte hade vart det skulle jag alltid ha på mig säkerhetsväst...

Sv: Säkerhetsväst??

Om jag hoppar (= nästan aldrig) så använder jag min säkerhetsväst ibland men problemet är att den sitter inge bra så jag får sämmre balans och rörlighet i den vilket gör att jag helst inte använder den (provade att rida utan en gång och det var en otrolig skillnad).
Annars använder jag den inte.

Använder min jämt, dock inte alltid på dressyrträning.
Om jag har glömt har jag oftast ramlat av så jag har västen på:angel:

Måste erkänna att jag aldrig ens provat en säkerhetsväst. De verkar vara mer obekväma än de uråldriga räddningsflytvästarna i kork tycker jag.
Använder inte heller cykelhjälm de ytterst få gånger jag är ute och trampar...
...och bilbältet har det nog slarvats med ibland också....

Så gott som alltid på ridskolan men av någon underlig anledning använder jag den sällan hos tränaren. Det är egentligen bara när dottern är med som jag använder den där. Måste ju föregå med gott exempel. :)

*KL*

Sen 23 augusti 1999 använder jag alltid, alltid, alltid väst. Oavsett om jag skulle sitta på en sederad ridskoleponny. Jag har sen det datumet TVÅ ggr ridit utan väst, ena gången på min välkända herre i den dressyrklass, andra gången på nuvarande välkända herre under en sadelutprovning. I övrigt så ALLTID väst, utan undantag och oavsett väder, vind och häst. Ja man svettas som en gris under och det är blä. Men det är ett lågt pris att betala. Har beta 3-väst, skulle inte ha annat heller.

Innan 23 aug 1999 hade jag väst ibland, på unghästar och hästar som kunde vara 'spralliga'. Tack och lov hade jag det den där dagen. När hästen under lugn avskrittning i hagen 50 m utanför stallet fick panik, och jag får i backen så det förslog. Jag ska tacka min lyckliga stjärna att jag inte bara lever, utan att jag kan gå, stå, springa, rida, cykla etc.

5 skadade ländkotor, permanenta muskelskador efter musklerna slets av, och kronisk värk dygnet runt påminner mig om vikten av väst OM jag nu skulle börja mumla. Det tar en split second att ödelägga ett liv. Och det går aldrig att förutse när det sker, om det sker. Väst är en billig livförsäkring. Stanna upp och tänk ett slag på vad som hänt om jag INTE haft väst, med tanke på hur skadorna blev MED väst..

Mina barn får ALDRIG sätta sig på hästen utan väst - tyvärr är jag inte lika duktig... Har två västar som jag inte gillar, känns så stelt och konstigt, men jag borde ju lära mig och föregå med gott exempel...

Använder alltid väst vid uteritt, hoppning och ridning av nya eller unga hästar. Har den vanligtvis inte när jag rider dressyrpass på ridskolehästarna.

Har en säkerhets väst men använder den inte, tycker att den är så sjukt obekväm! men jag borde använda den nu när jag rider in min unghäst.. men det känns nästan som om man skulle skada sig mer om man har den på sig om man trillar av :crazy:

Jag har den "nya" varianten, asså den med massa rutor och snörning på sidorna. vet inte vad det kallas haha ;) den är iaf jätte bra, rörlig och den blir inte sådär "frysen" på vintern. den använder jag iaf nästan jämt! :)

Om jag hoppar (= nästan aldrig) så använder jag min säkerhetsväst ibland men problemet är att den sitter inge bra så jag får sämmre balans och rörlighet i den vilket gör att jag helst inte använder den (provade att rida utan en gång och det var en otrolig skillnad).
Annars använder jag den inte.

Ska kanske tillägga att jag inte ens har en beta 3 lila väst eller vad dom nu heter utan en nivå två brun/orange eller vad det nu är.. om jag hade råd så skulle jag köpa en ny.

Jag har en racesafe och älskar den! Ska jag skritta en häst i en kvart så kanske den blir kvar i skåpet. Men all ridning där ut över sker med västen på.

Det var det första min farmor köpte när jag bestämda mig för att fortsätta med ridningen efter ett par tre ggr så jag har bokstavligt talat lärt mig rida med väst.

Har ALLTID väst på mig och då menar jag ALLTID. Har en helt underbar Racesafe som är, ja så skön som en väst kan bli.
Västen räddade mig så sent som förra helgen när jag flög av i galoppen och fick hjärnskakning och låg på akuten. Hjälmen räddade huvudet och läkaren sa att jag med stor sannorlikhet knäckt revben/skadat ryggen om jag inte haft väst (det var ett hårt fall).

Vad jag vill ha sagt är att använd väst, om den sitter fel eller skaver så är det fel modell/storlek. Hade själv förut en såndär vanlig "platt" väst och jag avskydde den, speciellt på vintern när den frös till och var som plåt:crazy:.
Men nu har jag min Racesafe:love: Kanalerna gör att den alltid är följsam och snörningen att man får den att sitta precis där man vill ha den. Den kostar lite mer, men det är mkt mer väst för pengarna.

Nu rider jag alltid med väst efter att jag bytat min gamla hårda mot en Riders company.
Samma som RS men mycket billigare! Nej inte riktigt, har provat RS och den är skönare men inte så skön att jag ville betala 1500 mer.
Hade en himla tur som hade västen på i söndags när jag drattade av på grusvägen i full galopp. Klarade mig med en lätt hjärnskakning och en öm nacke.

Jag har ridit i 5 år o tills för 1 år sen använde jag alltid säkerhetsväst. men i o med att jag blev "uppflyttad" till en annan duktigare ridgrupp där ingen använde väst så föll jag lixom för grupptrycket o slutade använda min som jag egentligen inte hade nåt emot o nu har de blivit en vana att bara använda den vid hoppning

jättedumt jag vet. :mad:
+ att jag måste ha väst för att få rida för mina föräldrar så varje gång de kollar när jag rider så har jag på den. de dåliga e att jag förut inte tyckte de va obekvämt att ha väst men de tkr ja nu..:grin:

Min ena häst rider jag nästan alltid med säkerhetsväst, undantag dressyrtävling (händer sisådär 1 gång om året max) och flertalet dressyrlektioner, det känns ändå mer under kontrollerade former.

Hoppar alltid och rider numera nästan alltid ut. Rider nya hästar med säkerhetsväst också tills man lärt känna dem (med få undantag, men det beror på att det inte funnits någon väst att tillgå under dessa tillfällen).

Nu rider jag alltid med väst efter att jag bytat min gamla hårda mot en Riders company.
Samma som RS men mycket billigare! Nej inte riktigt, har provat RS och den är skönare men inte så skön att jag ville betala 1500 mer.
Hade en himla tur som hade västen på i söndags när jag drattade av på grusvägen i full galopp. Klarade mig med en lätt hjärnskakning och en öm nacke.

Låter som att vi haft en lika otursdrabbad helg:crazy:

Jag har en Racesafe som många av er andra. Jag gillar den men tycker att det borde finnas ännu bättre västar för billigare pris på marknaden. Om västarna blev bättre skulle säkert fler använda väst.

Jag hopptränar 1-2ggr i veckan. Det är nästan bara jag som har säkerhetsväst på mig... Trots att min häst är en av dom stabilaste. När jag red in henne hoppade jag på stubben med väst och flög av när hon gjorde värsta glädje bockningarna efteråt. Stubb är ganska mjukt att ramla av på + att jag hade säkerhetsväst. Ändå hade jag så ont att jag inte kunde rida igen på 2 veckor... Blev lite rädd för att hoppa utan väst efter det.

Dom flesta som svarar använder väst... Av mina vänner är det bara jag som använder väst dagligen.

Delvis knapp...

Jag har införskaffat HÖÖKS billigaste väst,den som är marinblå,men den är så sjukt obekväm...

Brukar dom forma sig efter ett tag,eller är dom jämt såhär????

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 451
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama