säkerhetsväst

SiZo

Trådstartare
jag satt och läste på svenska ridsportsförbundets hemsida nu.

där står det att alla junior och ponny ryttare ska ha säkerhetsväst på sig på tävling. gäller detta då distansryttare oxå?

om det gör det så undrar jag vad de tänker med igentligen, ungarna kommer ju svimma och trilla av till både höger och vänster när det är varma tävlingdagar!

jag tycker det är ett bra förslag när det gäller "de vanliga" grenarna, men i distans så kan det ju rent av bli livsfarligt, tex 30 grade och sol, junioren rider en 12 milare och då dessutom med väst! chansen att ryttaren mår särskilt bra efter avslutad tävling är väl rätt liten?

hur tänker ni? gäller detta distans oxå?

man kan läsa det på
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=103616

Sv: säkerhetsväst

Jag tolkar det som det gäller alla.
Fast jag kan inte se nackdelen? Att just västen skulle vara det som gör att ryttaren blir för varm har jag svårt att förstå.
Fördelarna borde rimligen överväga. Att släppa ut omyndiga barn i skogen kan kännas lite läskigt. En skyddsväst kan rädda liv om olyckan skulle vara framme.

nackdelen är som jag ser det värmen. det är redan människor som svimmar på banan när det är riktigt varmt.

Håller med helt.Det måste vara fruktansvärt att rida långt med säkerhetsväst.Man strävar ju efter lätta,luftiga,bekväma kläder och en väst som liksom slimmar sej fast i värmen...nää.Fast jag tycker också att det kan vara okej i vissa grenar men inte i distans.

Nu läste jag vidare, och det verkar som det bara gäller hoppningen.

Fast jag håller fortfarande fast vid min åsikt om att det känns löjligt att undanta distansryttare av den anledningen att de blir överhettade. Då skulle väl tävlingarna få bli inställda om det är varmare än 30 grader?:cool:

Jag tycker att alla skulle rida med väst, barn som vuxen. Jag rider alltid med väst (36 år) och våran lilla ryttare rider med väst, för mej är det lika självklart som hjälm. Och vaddå för varmt tänk på vad du har under, det finns nya jättebra västar. Välj själv, en skadad rygg eller lite värme. Drick mer vatten.

Jag antar att du inte svarade mig, för jag säger ju att jag tycker det är helt okey att ungdomar måste ha väst.

Jag svarade rent allmänt.( har inte lärt mej alla funktioner). Fast jag tycker att även vuxen bör ha en.

självklart säkerhets väst vid all ridning! borde vara lika självklart som hjälm. alla idrotter har sin utrustning, hjälm och säkerhetsväst inom ridning borde vara obligatorisk vid tävling. lider man av värme ska man inte starta tävling vid varmtväder, det gäller att fylla på vätska. Både före och under tävling för både häst och ryttare.

jag satt och läste på svenska ridsportsförbundets hemsida nu.

där står det att alla junior och ponny ryttare ska ha säkerhetsväst på sig på tävling. gäller detta då distansryttare oxå?

om det gör det så undrar jag vad de tänker med igentligen, ungarna kommer ju svimma och trilla av till både höger och vänster när det är varma tävlingdagar!

jag tycker det är ett bra förslag när det gäller "de vanliga" grenarna, men i distans så kan det ju rent av bli livsfarligt, tex 30 grade och sol, junioren rider en 12 milare och då dessutom med väst! chansen att ryttaren mår särskilt bra efter avslutad tävling är väl rätt liten?

hur tänker ni? gäller detta distans oxå?

man kan läsa det på
http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=103616

Själv rider jag alltid med väst, vintertid som sommartid, utom möjligen om jag rider i grupp. Då jag tänker att skulle jag ramla av och bryta ett revben finns andra som kan ta hand om hästen. Annars så har jag väst för både mig och hästens säkerhet, sedan jag insåg hur ont det gör att bryta just ett revben.

Det är inte så farligt alls, eller så förskräckligt varmt med väst. Varm blir man ju ändå när solen steker. Det gör varken till eller ifrån med väst.

Hälsning Maja

nackdelen är som jag ser det värmen. det är redan människor som svimmar på banan när det är riktigt varmt.

Under hur många tävlingar per år i Sverige är det över 30 grader varmt? :smirk:

Jag rider alltid med väst och tycker att det kunde gälla distansryttare också.

Jeg rir alltid med sikkerhetsvest, om jeg rir hjemme eller konkurranse.
Tviler sterkt på at noen besvimer pga vesten, da har det nok mer med at de drikker for lite. Har selv ridd opp til 160 km med, også når det har vært veldig varmt. Min mening angående dette er vel at det burde vært påbudt om du er ung eller gammel. Det er like stor sjanse for å falle av om man er ung eller gammel.

Mvh Tonje

jag har varit på några, och jag lovar att krage och kort ärm är en pest!

mina groomar fick hälla vatten över mig med.

Under hur många tävlingar per år i Sverige är det över 30 grader varmt? :smirk:

Jag rider alltid med väst och tycker att det kunde gälla distansryttare också.

Det händer att det är varmt i Sverige med och jag tycker absolut inte att det skulle gälla distansryttare med!!!
Själv tävlade jag fälttävlan tidigare och red utan säkerhetsväst där på dispans pga av att jag är väldigt värme känslig.
Det har inget med vad jag dricker att göra utan att jag blir överhettad.Samma problem i verkstaden under sommaren när jag svetsar...
Jag har ridit både 100 km och 120 km i över 30 + och jag kan säga det: jag satt INTE och önskade att jag fick ha en bynglig och varm väst på mej med!!!
Utan snarare önskade kragen på tröjan åt h-vete!!Inte bara kragen utan faktiskt hela tröjan kunde följa kragen till samma plats.
Så det är nog bara att inse att alla är olika och det bara är så. Själv fryser jag i princip aldrig...
Rider fortfarande i tshirt och en fleecetröja och det svettas jag i under galopp.
Vi har ännu inte nått minusgrader i Skåne..

Vad bra att det går att få dispens.Man tål ju olika,och tycker olika med för den delen.Men hur vore det om man kunde få avgöra själv vad som passar bäst i ens eget fall,för så värst många avramlingar är det ju faktiskt inte på distanstävlingar.

varför måste det vara obligatoriskt ?
Jag tycker att det är så mycket bättre om man får välja att ha väst eller inte. Den som inte har väst har väl ändå sig själv att skylla om olyckan är framme. Det ansvaret tycker jag att man ska kunna ta själv.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Från och med år 2006 skall samtliga ryttare och hästar som deltar vid internationella tävlingar vara registrerade hos FEI. Det...
Svar
0
· Visningar
1 003
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka