Säkerhetsväst (ridning vs motorsport/skidor)

S

sarahaga

Hej,

Jag rider alltid med säkerhetsvästen när jag hoppar (tävlar hyfsat höga klasser). MEN jag tycker de är otroligt osmidiga. Min tanke föll på att det kanske skulle funka att använda sig av en såkallad "ryggplatta" som man har när man åker motorcykel eller åker skidor? Vad är skillnaden mellan dessa?

Varför jag använder västen är för att jag är livrädd för att krossa rydd & bli förlamad. Hästvästen skyddar ju även framdelen men det är ju sällan livshotande att få krossade revben?!

Tacksam för all feedback :)

Mvh Sara

Sv: Säkerhetsväst (ridning vs motorsport/skidor)

Min ryggplatta jag har när jag kör MC skyddar ryggen rätt bra men en ridväst skyddar runt om kroppen.
En ridväst skyddar dig om du trillar på sidan eller på framsidan det gör inte en ryggplatta.

Jag har en sköldpaddsväst som är skön att rida med och stör mig inte nämnvärt. Min ryggplatta för mc är stel och längre för man sitter ju framåtlutad när man kör och jag skulle inte kunna tänka mig att rida i den

Du behöver en väst som skyddar bröstkorgen (gör ju inte ryggplattan) ifall du skulle bli trampad när du faller av.
En hov i bröstet kan bryta ett revben som punkterar lungorna eller i värsta fall orsaka hjärtstopp.

Men är det inte vanligast att ryggen är det som gör stora skador (livshotande)? Vad använder man när man åker skidor då? Ni tror att det är ridväst som gäller?! :)

Skulle jag ha haft min mcryggplatta på mig när jag red skulle jag aldrig kunna sitta ner i sadeln utan att den skulle stöta i. Då tror jag faktiskt västen är mycket skönare.

Men vad har du för väst? Jag har en med massa små paneler och jag märker knappt av den, inte som dom västar jag haft innan! Den här vill jag faktiskt använda!

När du åker skidor är väl ryggskador vanligast, i ridning är det faktiskt tramp-skador.
Det är samma sak med hjälmar, de är ju utformade för att skydda bäst vid den utförda aktiviteten så en hockeyhjälm används vid ishockeyspel och en ridhjälm vid ridning.

Jag vet ingenting om motorcykelskydd, men kan inte tänka mig att de är speciellt smidiga att rida i. Det finns obekväma ridvästar och det finns väldigt bekväma. Jag började rida med väst för 6 år sen (köpte unghäst, efter långt uppehåll med ridning). Min väst är bekväm och smidig, jag rider alltid med den. Även vid ridning på ridbana och när jag rider min gamla ponny. Tänker aldrig ens på att jag har den när den väl är på.

BeastieBabe: Nu tog dom ju bort den andra tråden... Det var ju den jag ville ha kvar i så fall, där vi hade en diskution.. :(

fan, varför gjorde moderator så.. *ska fråga*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka