Säkerhetsväst för större bröst

Helli

Trådstartare
Hej tjejer (och eventuellt intresserade killar)!
Läst en hel del här på buke och lärt mig massor, dammat av gamla hjärnceller men en sak hittar jag inte.

Jag har beslutat återuppta min ridning efter 10år ur sadel och som ensamstående mamma är jag betydligt mer rädd om mig själv än jag någonsin varit tidigare. Har ett mycket ovalt huvud, i kombination med gigantiskt stort,men äntligen lyckats hitta en hjälm. Men väst... Har aldrig haft väst tidigare varken när jag red på ridskola eller varit medryttare, jobbat i travstall osv osv men nu känner jag lite ansvar mot dottern och dessutom vill föregå med gott exempel men hur?

Var på ett känt stort företag/som även har webshop igår och testade deras två västar. Den ena hade liksom en stor fast platta fram och en bak, smidigt och smalt under armarna men när jag spänt västen kunde jag inte andas och dessutom fick jag in en 0,5l flaska under västen, under brösten så att säga. Testade stl M, L drunknade hela jag i.

Den andra har med dragkedja och hade mindre plattor mer lite Racesafe och snörning i sidorna. Det gjorde ont att ha ner armarna, plattorna stack liksom ut. Som det var snörning kunde jag släppa mer över brösten och dra ihop västen nertill om jag hade satt i flera snören men enligt säljaren var det inte lämpligt. I vilket fall fungerade inte västen som jag alltid måste lyfta armarna från kroppen.

Därför frågar jag er... Vilken väst ska jag ha om jag bara rider på ridskola dvs inga 2000kr+. Jag är 175cm lång, väger väl 75kg. Har rätt normal till kort överkropp, mer normalt lång om jag hade varit 5-10cm kortare. Men har 65H i bh, naturliga bröst inga implantat. Mäter jag på bh:n är jag 113cm typ över bröst och jag tror det var 83 i midja, pösig mammamage.

Vilken typ av väst är det jag ska kolla?

Nu är du större än mig men jag tror att våra förhållanden kan vara lite lika.. Jag har D-implantat och är tunn över axlar, armar och midja. Vilket lätt gör att västarna med en platta blir för korta i fram (täcker inte sista revbenen) eller att det sitter som det skall men är löst över nyckelben istället.

Jag känner personligen att du om du 1. bestämt dig för att köpa en väst. och 2. Insett att dina mått inte är de lättaste att hitta väst till, så hade jag faktiskt "struntat" i vad de kostar. Det är din hälsa och säkerhet det gäller, och dina mått gör att ett mindre urval passar dig.

Jag har köpt västar begagnat (rider i Racesafe idag, så det är den enda som passar och är bekväm).
Tycker också att 2000+ är mycket pengar, så mitt tips är isåfall att prova varenda väst du kommer åt Dainese, racesafe .. you name it!
Känns den för dyr; kolla andrahandsmarknaden. :)

Tack för ditt svar. Visst är det så, finns det inget annat så måste jag, men jag må säga att jag inte hittat en enda beg Racesafe i större stl än S. Ska idag till en begagnade ridartiklar butik och se vad hon har i lager... Det känns ju inte som jag är en alien med 5 armar, det är väl rött vanligt med implantat och allt så det är just det jag letar. Lite olika västtillverkare/namn så jag har iaf en lite kallad karta över min väg i mörkret.
Kollar blocket varenda dag men få vuxen och ännu färre "små plattor" västar.

Jag har e-kupa, hyfsat smal midja och extremt kort rygg så jag förstår ditt problem med att inte passa i standardmallen.

Jag kan rekommendera Outlyne som tillverkas av Airowear. De är väldigt formbara och följsamma och finns dessutom i många storlekar och varianter. Den är dyrare men underbar och jag hade tittat efter dm på begagnat marknaden eller köpt från England (det gjorde jag själv då de är mkt billigare där)

Jag har runt E-kupa och är för övrigt ganska smal i överkroppen, och jag trivs jättebra i min Racesafe (i storlek vuxen S). Jag tror det enda rätta är att åka till en affär/ett par affärer med STORT utbud av västar, och prova prova prova. När du hittat en som känns skön kanske du kan hitta den till bättre pris på nätet eller begagnat.

Jag har en Racesafe i storlek Children XL - Long back. Har 70E/65F i BH (91 cm omkrets som bredast), 66-67 cm i midjemått och överkropp "som en normal 180 cm människa", fast jag bara är 162 cm. Den sitter väldigt bra på mig! Klämmer ingenstans, men glappar inte heller. Köpte den begagnat av en en som endast hade använt den vid hopptävling, men nu växt ur den.

Kolla på outlyne. De ligger över din budget men bättre att köpa en väst som sitter riktigt bra än att köpa en som sitter lite halvdant.

Häääärligt tjejer <3 tack för alla svar.

Jag var ju idag på beg affären och är förvånad hur litet utbud det finns i Sveriges näst största stad. Får åka åter ber till Kungsbacka och kolla även där igen.

I vilket fall provade jag idag en Dainese gilet balios 3 lady beta och även om jag tvingades ha L för att kunna stänga över bysten var modellen så förlåtande att den passade överallt. Riktigt skön var den faktiskt, gav bra stöd till min helkassa rygg MEN 2799kr! Svimmar!!!

Får fortsätta leta och även blocket, men ni som säger ni köpt från UK, hyr bör jag googla då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka