Säkerhetsväst-Bäst före

Zorro

Trådstartare
Har en säkerhetsväst ett bäst före datum eller kan man använda den tills den varit med om ett hårt fall, är för liten eller blir sliten med åren?

Har en säkerhetsväst ett bäst före datum eller kan man använda den tills den varit med om ett hårt fall, är för liten eller blir sliten med åren?

Allt material ålderas, så nog blir den sämre - frågan är när och hur mycket. Det är väldigt dåligt med information runt detta, andra branscher som har motsvarande säkerhetsutrustning brukar ha väldigt strikta regler för ålder etc på utrustning,

Jag hade nog känt och klämt på den, känns den torkad? Spröd? Osmidig? Då hade jag slängt den och köpt ny. Annars hade jag förmodligen sett att även en äldre väst är bättre skydd än ingen väst, så länge den är hel och välpassande. Undantaget om det gäller barn, där hade jag inte chansat.

Som @Lovisaleonora säger så åldras allt material, även tyger och stoppning.

Men, det är inte speciellt snabbåldrat om man jämför med en hjälm t.ex.
Givetvis beror det dock kraftigt på miljön.

Vi håller på med teknisk sömnad, selar, fallskärmar etc. På en personfallskärm för räddning brukar det ligga på runt 10 år, förutsatt att den legat torr och mörkt. Solen är en stor faktor i sammanhanget. Då byts den ut oavsett om något fel syns eller inte. Under riktigt bra förhållanden kan man förlänga åldern lite.

Man ser sällan om det föreligger något fel på tyg och stoppning när det är mellan lite sämre och dåligt.

Man kan dra en snabb slutsats, att när det gäller säkerhetsvästar så kan man ha dem ganska länge. Minst 10 år i alla fall om man haft dem liggande i torr sadelkammare utan direkt solljus. Att ramla av med en säkerhetsväst torde inte påverka så väldigt mycket då stoppningen oftast är gjorda av stoppning med öppna celler, eller halvöppna och återfår sin ursprungsform och således även vad den ska göra.
Ju fler gånger man ramlar av desto sämre återfår den givetvis sin form men då pratar vi samma punkt ett stort antal gånger.

En hjälm är annorlunda uppbyggd med hårt skal, deformationszoner och att annat material som stoppning. Ramlar man av med en hjälm så återgår inte materialet till sin ursprungsform och har således förbrukats.

Fem år säger de flesta tillverkare när jag kollade upp för några år sen.

Intressant!
Kanske bra med tanke på hur dåligt vi hästmänniskor tar hand om våra saker (generellt) men nog låter det väldigt snålt ändå.
En hjälm kan jag förstå då den i många fall "ramlar omkring" utan att vi vet det eller tänker på det alla gånger, men en väst?

Intressant!
Kanske bra med tanke på hur dåligt vi hästmänniskor tar hand om våra saker (generellt) men nog låter det väldigt snålt ändå.
En hjälm kan jag förstå då den i många fall "ramlar omkring" utan att vi vet det eller tänker på det alla gånger, men en väst?

Materialet åldras. Det utsätts för temperaturskillnader. Det utsätts för Uv-strålning. Det utsätts för ganska stora mängder svett.

Västen håller i extremt många år. Men materialet förlorar i stötupptagande och stötdämpande förmåga. Blir "tröttare" helt enkelt.

En gammal väst är bättre än ingen. Men en ny väst är bättre än en fem år gammal.

Själv så med tanke på hur mycket svett som både hjälm och väst utsätts för känns det för mig ganska rimligt byta bara av det skälet på angivna intervall. Det är ganska få kronor per ridtur det handlat om. Säg 2500 kr för en väst, fem år. 500 om året. En knapp hundring i månaden. 10 kr per ridtur om du rider var tredje dag. Småpengar sett till vad hästeriet kostar i stort.

Om jag däremot säg behövde vända på varje krona skulle jag kunna tänka mig använda västen längre. Men inte hjälmen.

Tillägg: en väst som bara används på en hopplektion per vecka och förvaras i jämn temperatur inomhus övrig tid åldras såklart långsammare. Men jag utgår från att den används lika ofta som hjälmen.

Materialet åldras. Det utsätts för temperaturskillnader. Det utsätts för Uv-strålning. Det utsätts för ganska stora mängder svett.

Västen håller i extremt många år. Men materialet förlorar i stötupptagande och stötdämpande förmåga. Blir "tröttare" helt enkelt.

En gammal väst är bättre än ingen. Men en ny väst är bättre än en fem år gammal.

Själv så med tanke på hur mycket svett som både hjälm och väst utsätts för känns det för mig ganska rimligt byta bara av det skälet på angivna intervall. Det är ganska få kronor per ridtur det handlat om. Säg 2500 kr för en väst, fem år. 500 om året. En knapp hundring i månaden. 10 kr per ridtur om du rider var tredje dag. Småpengar sett till vad hästeriet kostar i stort.

Om jag däremot säg behövde vända på varje krona skulle jag kunna tänka mig använda västen längre. Men inte hjälmen.

Tillägg: en väst som bara används på en hopplektion per vecka och förvaras i jämn temperatur inomhus övrig tid åldras såklart långsammare. Men jag utgår från att den används lika ofta som hjälmen.

Ja, det första var vad jag också svarade i mitt första inlägg. Nästan ordagrant.

Svett är ju en stor faktor här också, som du skriver.

Ja, det första var vad jag också svarade i mitt första inlägg. Nästan ordagrant.

Svett är ju en stor faktor här också, som du skriver.

Ändå tyckte du det var snålt tidsmässigt. Fem år är ganska lång tid för ett material tycker jag. Vilket var vad jag ville belysa.

Ändå tyckte du det var snålt tidsmässigt. Fem år är ganska lång tid för ett material tycker jag. Vilket var vad jag ville belysa.

Ja, eftersom vi håller på i branschen och har 10 år eller mer, iofs beroende på var sakerna hållits men det är ändå räddningsmateriel på hög nivå.

Är det samma typ av material och användning som säkerhetsvästar? *nyfiken*

Ja det och faktiskt mer känsligt kan man säga. Används mycket, många gånger men hålls i en miljö som är säkrare för materialet förutom hårt tryck länge, vilket ju också påverkar otroligt mycket.

Men, för att ändå hålla med dig så kan man ju kanske se det som "bäst före datum" där tillverkaren kan garantera att deras grejjer håller oavsett hur du behandlat den och således kan man, om man har lite vett och kunskap om material då tänka att den nog håller minst 10 år om den legat torrt, rumstempererat, utan solljus och inte ramlat av speciellt ofta och på samma ställe. :)

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Köpte en ansiktskräm med kort datum i november, sista dec -24 gick den ut. Det står inget datum på burken och det är en sån som man inte...
Svar
10
· Visningar
294
Senast: Sassy
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
880
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix