Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en säkerhetsväst ett bäst före datum eller kan man använda den tills den varit med om ett hårt fall, är för liten eller blir sliten med åren?
Fem år säger de flesta tillverkare när jag kollade upp för några år sen.
Intressant!
Kanske bra med tanke på hur dåligt vi hästmänniskor tar hand om våra saker (generellt) men nog låter det väldigt snålt ändå.
En hjälm kan jag förstå då den i många fall "ramlar omkring" utan att vi vet det eller tänker på det alla gånger, men en väst?
Materialet åldras. Det utsätts för temperaturskillnader. Det utsätts för Uv-strålning. Det utsätts för ganska stora mängder svett.
Västen håller i extremt många år. Men materialet förlorar i stötupptagande och stötdämpande förmåga. Blir "tröttare" helt enkelt.
En gammal väst är bättre än ingen. Men en ny väst är bättre än en fem år gammal.
Själv så med tanke på hur mycket svett som både hjälm och väst utsätts för känns det för mig ganska rimligt byta bara av det skälet på angivna intervall. Det är ganska få kronor per ridtur det handlat om. Säg 2500 kr för en väst, fem år. 500 om året. En knapp hundring i månaden. 10 kr per ridtur om du rider var tredje dag. Småpengar sett till vad hästeriet kostar i stort.
Om jag däremot säg behövde vända på varje krona skulle jag kunna tänka mig använda västen längre. Men inte hjälmen.
Tillägg: en väst som bara används på en hopplektion per vecka och förvaras i jämn temperatur inomhus övrig tid åldras såklart långsammare. Men jag utgår från att den används lika ofta som hjälmen.
Ja, det första var vad jag också svarade i mitt första inlägg. Nästan ordagrant.
Svett är ju en stor faktor här också, som du skriver.
Ändå tyckte du det var snålt tidsmässigt. Fem år är ganska lång tid för ett material tycker jag. Vilket var vad jag ville belysa.
Ja, eftersom vi håller på i branschen och har 10 år eller mer, iofs beroende på var sakerna hållits men det är ändå räddningsmateriel på hög nivå.
Är det samma typ av material och användning som säkerhetsvästar? *nyfiken*