Säkerhetsstigbyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 990
M

mannis

Vilka säkerhetsstigbyglar är bra, som inte kostar en hel förmögenhet :o?
Funderar på de här "Kwick out", är de bra?
Har en bomlös så det är nog inte helt fel att ha riktiga säkerhetsstigbyglar.
M vH M

Jag har sånna med gummiband och tycker dom funkar bra!
När jag har ramlat av har gummibandet släppt :)

Nackdelen med dem är ju att de inte är så tåliga i och med att de är öppna på ena sidan. De ska enligt tillverkare inte tåla mer än kanske 80 kg som de garanterar att de håller för? Var osäker där och ja de håller oftast ändå, men omväxlande iskalla vintrar o varma somrar med det trycket som blir i till exempel landningar när man hoppar gör att jag säger nej. Jag vill inte riskera att stignygeln släpper när jag landar efter ett hinder, då kommer jag ofelbart att åka i backen!
Islands-stigbyglar och australiensiska är ju säkrare, med tåkappor blir de ännu bättre!

Om man rider med ridskor med snörning (tex MH Easy Steel) så ska man inte ha säkerhetsstigbyglar med gummisnodd. Det är lätt att fastna i den lilla kroken.

jag förerdrar d australienska stigbyglarna (sånna med svängd utsida).

MEN man kan fastna med dom om man som jag e rätt klumpig och har breda skor/fötter.
Jag gled av pållen en dag och fastnade på bredden med tådelen av skon i själv svängen... :crazy: :o :D

Menar du att dom bara kan gå sönder? När man rider i dom?
Eller är det bara om man väger över 80 kg? Belastningen efter ett hinder borde ju bli hög när man tex. hoppar. Då kan dom väl inte bara gå sönder eller?

Blev genast lite orolig, har aldrig hört nått sånt :confused:

Det kan dom säkert göra. Beror nog på vilken kvalité de är i också.
Eftersom dom bara ha en sida så tål dom ju inte lika mycket som "vanliga" gör.

Okej.. Det var ju inte bra!
Ska nog skaffa ett par andra stigbyglar! :)

Så att man inte förlorar stigbygeln mitt efter ett hinder ;)

Jag köpte kwick out för några månader sen och jag är jättenöjd. Jag oljade mina innan jag började använda dem, sen har jag oljat dem två gånger till efter det. En gång gnisslade dem och en annan gång märkte jag att den ena hade "fastnat". Alltså den var trög och löstes inte ut. Detta blev bra efter oljningen, fast nu kollar jag dem med jämna mellanrum så de är lätta att öppna/lösa ut.

jag rider också i såna med gummisnodd, skulle aldrig falla mig in att ha nån annan sorts. Ingen annan sort (i rimlig prisklass) tycker jag man kan kalla för säkerhetsstigbygel. De där svängda kan man fastna i hur lätt som helst, aldrig i livet skulle jag ha ett par såna. Visserligen håller jag med om att snören kan fastna i gummisnoddvarianten, men så hållbara är snören sällan att man blir hängande, dessutom har iallafall jag shortshaps som täcker själva rosettöglorna.

Jag använder australienska de som är svängda. Har gått omkull med min häst, jag låg under hästen och foten satt fast i stigbyglen. Men så fort han reste sig så släppte stigbyglen direkt. Har använt dem i minst 15 år tror att jag var bland de första som köpte ett par. Är hel nöjd och skulle inte vilja rida i något annat. de funkar lika bra oavsätt om man rider i skor eller stövlar.

Jag hoppade en ponny för några år sen med såna där stigbyglar med gummisnodd. Ena stigbygeln gick sönder i landingen. Den gick sönder på den sidan där det inte sitter gummisnodd. I och försig var det en ridskole häst och stigbyglarna var flitit använda i flera år, men jag har aldrig varit med om att en australiensisk stigbygel har gått sönder.

Hej
Tåkappor var hittar man sådana, finns de i Sverige ?
Hööks har svarta typ sådana stigbyglar men de är inte snygga :o

Okej.. det var ju inte så bra!
Ska nog tänka på det nästa gång!

Ja hellre att stigbygeln går sönder och man får hoppa utan än att fastna, så resonerar jag.

Jag har sett två stycken fastna i ett såndär svängd sak. En liten tjej åkte ner till låret och en som hängde i foten tills skon lossnade. Nej, jag ger inte ett skit för dem !

Jo självklart!
MEN man kan fastna i de med gummisnodd oxå. Får man foten på tvären där gummisnodden sitter (som förhoppningsvis då lossnar) så sitter du fast. Inte alltid gummisnodden lossnar heller, beror helt på hur du ramlar av.

Jag skulle vilja säga att australienska och dom med gummisnodd är ungefär lika bra.
De bästa är förmodligen sprengers eller kanske "kwick out" som jag ej har provat.

Har själv gått omkull och ridit med Australienska. Fastnade i stigbygeln men när hästen reste sig upp lossnade den.

Ingen stigbygel är helt säker när det gäller att fastna..(De med tåkappa i så fall).

Så i så fall får man rida barbacka :bump: :rofl:

JAg har kwick out, tyvärr så kan jag inte säga om de är bra eller inte för jag har inte ramlat av med dem så att jag har fastnat i stigbygeln. Det enda jag tycker är jobbigt med dem är att de kan gnälla ibland.. Men jag läste här att det tydligen gick att olja bort! :)

Har fortfarande inte förstått vad som är så säkert med Sprengers? :confused:
Är det för att hälen "lutar" neråt och att man därför inte ska kunna åka in i stigbygeln?

undrar också varför sprengers är så bra? Har inte sett ngn större skillnad på dem och andra på marknaden. :confused:

Nu har jag varken egen häst eller sadel så jag rider med australienska stigbyglar, men jag litar inte ett dugg på att foten inte ska fasta i dem. När jag har egen häst kommer jag ha de med gummiband, de enda som jag tycker funkar.

Liknande trådar

Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 968
Senast: AW
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 391
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler... 2
Svar
25
· Visningar
777
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka