Säkerhetsskållor?

M

M9s3

Hej!
Jag undrar om ni tycker hur man ska göra med säkerhetskållor (vet inte riktigt om stavningen e korrekt..:o ) I stallet där pållen står så finns det inga säkerhetsskållor,och jag har därför inte vågat pröva att hoppa oxrar med honom..:o håller på att hoppträna lite me en kallis travare, och undrar hur ni tycker att jag ska göra :confused: ?
Tänkte ju inte hoppa nån hög oxer , utan kanske på typ 50cm lr nått..
Men är helt livsfarligtå testa å hoppa me vanliga skållor?
Tacksam för svar!:bow: :)

Sv: Säkerhetsskållor?

Mig veterligen så är det ganska få som använder säkerhetsskållor till vardags. De är så dyra så många klubbar har dem inlåsta och tar endast fram dem till tävling. Jag har varit på flera hoppträningar på ridklubbar där man inte använt säkerhetsskållor till vardags. Så hoppa på du. Även om det är en bra uppfinning så har man ju hoppat ganska många år innan skållorna uppfanns. För det mesta har det gått bra...

50 cm lär inte vara någon fara heller.. man kan lägga bommen på kanten på ena skållan om man vill ha bakbommen mer lättriven..

Hej!
Jag undrar om ni tycker hur man ska göra med säkerhetskållor (vet inte riktigt om stavningen e korrekt..:o ) I stallet där pållen står så finns det inga säkerhetsskållor,och jag har därför inte vågat pröva att hoppa oxrar med honom..:o håller på att hoppträna lite me en kallis travare, och undrar hur ni tycker att jag ska göra :confused: ?

Det är nog ingen fara särskilt inte på den nivån. Jag hoppar ofta utan säkerhetsskållor. Det är bara då man är i ridhus eller på tävlingar säkerhetsskållor alltid finns. Hoppa på du :)

Har nästan aldrig säkerhetsskållor på träning, bara vid sådana fall då det är lite högre hinder och/eller tuffare övningar.
En oxer på 50 kan du glatt skutta över utan säkerhetsskållor.

Jag har aldrig några såna hållare på träning, hoppar ibland ganska stora hinder (typ 140) nemas problemas.
Iofs har vi plaststöd, men har även hoppat med trästöd m vanliga hållare på andra träningar, och har aldrig ens reflekterat över några säkerhetsskållor...

jag har aldrig använt säkerhetsskållor på träning. Hr hoppt betydligt högre oxrar än 50 cm..

Det är nog ingen fara, men vill du gardera dig kan du prova att vända skållan upp och ner och lägga bommen på... då trillar den ner hur lätt som helst, så ett tips är att ha med nån som kan lägga upp den... eller att använda en platt skålla, såna som man brukar ha till plank.

Jag har inte heller säkerhetsskållor när jag tränar..Brukar bara finnas på tävling

Hej!

ska du hoppa högt är det en ren säkerhetsgrej

Vi rider alltid utan säkerhetsskollor...
Oxrar, trippelbarrar och andra breddhinder.
Men det brukar inte vara några problem.

Har väl hänt ett par olyckor genom åren (omkullridningar), men relativt få ändå iom att det är ganska många som använder sig av hindren..
Som någon skrev innan, så har man ju använt sig av såna hinder hur många år som helst och 50 cm är inte särskilt mycket.

Tänk på att ha ett lagom bra tempo bara så går det nog bra :)

Vad är det för skillnad på vanliga skållor och säkerhetskållor? Bild?
Har aldrig ens reflekterat över detta, har antagit att alla hinder har säkerhetskållor? :eek:

vi hopptränar utan säkerhetsskållor, du hoppar runt 150cm utan så visst går det.

säkerhetshållare är typ såna här:
2830_small.jpg

de löser ut vid för mkt tryck uppifrån, om hästen tex skulle bli hängande på bommen.

Aha så då trillar själva hållaren ned?
Såna där har vi endast på våra tävlingshinder. Annars kör vi med gamla hederliga plaststöd.

*Knapplån*
Finns det säkerhetsmedel så använder man väl dom!? Alltid hjälm och ska man hoppa, speciellt större och längre hinder, skyddsväst och säkerhetsskållor. Jag har varit med om och sett för många olyckor för att chansa. Och det gäller oavsett om det är tävling eller träning. Det är klart att det kan gå bra utan säkerhetsskållor, oftast gör det det. Men tillfället kan komma då man antingen ångrar att man inte hade dem eller är glad för att man hade dem. Jag vet vilket jag föredrar...

P.S. En oxer på 50 cm hade jag också hoppat utan säkerhetsskållor om det inte fanns tillgängligt.

Är ju inte många år sen säkerhetsskållor inte fanns alls!

Är du osäker kanske du kan sätta skållan upp och ner? (Fungerar på plaststöd) eller använda flata skållor som man använder till plank. Då rullar bommen av enklare.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 398
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 290
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka