säkerhetsgrind framför öppna spisen?

fiaskurken

Trådstartare
Är det nån som har någon smart lösning de vill dela med sig av? Vi har en öppen spis med kasett som vi värmer upp vårt hus med, den är placerad i vardagsrummet och vi bor trångt - det går med andra ord inte att undvika den. Vi har kollat på babyaffärerna och där finns ju grindar, men de kostar lite för mycket:cool: Nån som har byggt nåt eget de vill dela med sig av?

Vi har fina gamla trägolv så de vill vi gärna inte borra i...

Sv: säkerhetsgrind framför öppna spisen?

Måste barnet vara i vardagsrummet när ni inte är där?
Sätt grind för dörren så är problemet löst.

Jag hör ju till de lite mer brutala har jag insett. Vi har inget galler framför vår öppna spis med kasett. men den är så gjord att barnen måste vilja ta i spisen för att nå fram så jag har inte satt upp något framför... Och Stina (snart3) har aldrig bränt sig där. emma på 1 år har bränt sig en gång på fingertoppen och har efter det låtit bli.

Annars är kompostgaller en bra ide!

Jenny den brutala morsan

Vi har inte kamin eller liknande men svärmor har och dottern har fått lära sig att det är aj-aj redan från tidig ålder och hon har alltid gått runt kaminen :)

Jag kan tipsa om att ta en gammal spjälsäng och ta ur botten på den och ställa själva spjäldelen som ett staket runt spisen, detta tips fick jag av min svägerska då det fungerat utmärkt för dem när deras barn var små, så jag ska ha så vid våran kasett i öppna spisen.

Är det nån som har någon smart lösning de vill dela med sig av? Vi har en öppen spis med kasett som vi värmer upp vårt hus med, den är placerad i vardagsrummet och vi bor trångt - det går med andra ord inte att undvika den. Vi har kollat på babyaffärerna och där finns ju grindar, men de kostar lite för mycket:cool: Nån som har byggt nåt eget de vill dela med sig av?

Vi har fina gamla trägolv så de vill vi gärna inte borra i...

Vi modifierade en gammal spjälsäng som skydd för vår pelletskamin. Fäste den i väggen med krok + ögla. Ska se ifall jag hittar bilder på den. :)

Enda bilden jag hittade i datorn just nu.

PICT2115.jpg

Har satt dit extra pinnar på sidorna, där det fanns risk att dottern kunde sträcka in armarna tillräckligt långt för att nå täljstenen.

Hur fäster man då kompostgallret? För just nu är dessa mer intressanta än själva spisen och de är nere på en minut... Han är nyfiken som attans, har redan bränt sig. Ajaj funkar inte, vägrar riskera mer brännsår...

Spjälsängsvarianten var ju TOPPEN! Men varför varför eldade vi upp en gammal spjälsäng i våras???

Ju mer vi säger ajaj,desto mer vill den lilla klängapan fram...

Vi har en vedspis i köket, försökte utan galler ett tag men det funkade bara inte. Så vi satte upp kompostgaller och fäste fast det. Funkade jättebra.

Nu är han 2 år och det är absolut inga problem. Har varit där framme några gånger och en gång har han tagit tag i luckan och skulle öppna men då var den varm. Tycker det är mkt lättare nu för nu förstår han.

Jag har vedspis i köket på mitt hus och har aldrig behövt ha något framför alls.
Inget av de 3 barnen har bränt sig.

Alla barnen har fått känna på spisen efter att jag har eldat upp den till smärtvarm men inte bränskadevarm.
Efter det så har de lämnat spisen ifred.

kl

Jag har också kamin men den står så dumt att man måste runda den liksom när man går från ett rum till ett annat. Hade inte staket runt förut til lde andra två barnen men till Elin har jag. Det är vanligt kompostgaller som jag *host* spikat fast i dörrkarmen på ena sidan och har löst vid andra sidan. Hade det fast spikat även där men spiken lossnade så nu är det bara löst stående runt spisen. Det funkar bra som avskiljare in till köket när jag inte eldar också :D

Gallret är inte det snyggaste man kan ha men vem bryr sig om det:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka