säkerhetsbygel?

A

annie_91_

Jag har försökt hitta säkerhetsbyglar som man sätter över den vanliga byglen till westernsadlar. Men detta verkar vara svårt att hitta om man inte vill betala ett super högt pris. Någon som vet var man ska leta??

Sv: säkerhetsbygel?

Hoppas att de är riktigt billiga för de är ordentligt fula, typ 9,7 på en tiogradig! :angel:
De på bilden är skruvade ( man ser skruvskallarna)

ja men de va d första jag hittade på google, tog en bild där det var lätt att se "konstruktionen", om man kanske vill bygga egna hemma?

ja fula är de, men det ska ju finnas några i tyg. Såg en ridskola som hade sådana.

Syftet med Tapaderos är ju att skydda fötterna från taggiga buskar, så det är ursprungligen ingen säkerhetsgrej. vad som är viktigt ur säkerhetssynpunkt i en westernstigbygel är att ha en rejäl klack på sina boots.

okey...då vet jag. Men om man inte har en så stor fot så kan man lätt glida igenom fast man har en rejäl klack.

Det här är ju en variant, vet inget om den - var den finns att köpa eller hur western typen ser ut.

kolla längst ner på sidan

http://www.hastfolk.se/2007-03/0703-2_Sakerhetsstigbyglar.htm

Skulle kunna tänka mig att använd en sån ibland, flög av hästen för 2 månader sedan och ena foten vreds när den fastnade i stigbygeln, har fortfarande ont i foten.

okey...då vet jag. Men om man inte har en så stor fot så kan man lätt glida igenom fast man har en rejäl klack.

Nu är det ju inte så att foten ska fylla stigbygeln. Det är bra om det finns rymd som gör det svårare att fastna. Det är illa om stigbygeln är för tight...:cool:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
174
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Om man har öronproppar (sådana i silikon) är det fortfarande risk för hörselskador om man har hörlurar och hög volym? Jag läste fel och...
Svar
16
· Visningar
773
Senast: soom
·
Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
570
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård