Säkerhetsbälte?

Sv: Säkerhetsbälte?

Ja, jag läser ordentligt men om du börjar ett inlägg med Svanhild är det klart jag känner mig påhoppad! Fy fan!! Som sagt jag är noga med min o mina ungars säkerhet men som sagt jag är väl en kass morsa o vanvårdar mina ungar o förresten ring djurskyddet oxå, alla djuren vanvårdas väl oxå här!!!:devil::devil::devil::devil::devil:

Hej.
Har inte läst alla svar du fått men min spontana reaktion är:
Spänn aldrig fast barnet i vagnen!
Jag började köra barnens ponnier när barnen var 2 resp. 3 år gamla och givetvis var min första tanke att sätta 2-åringen i bilbarnstol... men när jag tänkte efter vad som kan hända om hästen skenar, om vagnen slår runt, om hästen får panik och man snabbt måste få ur barnet ur vagnen... nej, det är säkrare att ha små barn i famnen när man kör, det är mitt tips!

Hej.
Har inte läst alla svar du fått men min spontana reaktion är:
Spänn aldrig fast barnet i vagnen!

Nej, klart man inte ska spänna fast barnet men sitter det i en egen stol sitter det tryggt även om barnet somnar o nej man måste inte spänna fast ett barn i en bilstol bara för att det sitter i en sådan. Det är bara en skönare plats än ett hårt o vingligt säte.

Herre gud! Förstår du inte att detta var ett försök till att få folk att fatta hur farligt och hur fel det kan gå!
Men som vanligt här inne så får man inte trampa någon på tårna..Jag har bet om ursäkt och förklarat mig mer kan jag inte göra!
Har aldrig anklagat dig för att vara en dålig mamma!
/M

Jag tycker överhuvudtaget inte att små barn ska få följa med på turer med häst och vagn om inte det finns ngn annan vuxen/tonåring än kusken som kan ha hand om dem. Risken är alldeles för stor att ngt händer, fastspänd eller inte. Körning är tyvärr en ganska farlig sport.

Har man ingen som kan passa barnen tycker jag att hästen får vila de dagarna hellre än att man tar dem med sig och utsätter dem för riskerna. (Alternativt har babyvakt hos dem när de somnat, och ex. tömkör/longerar hästen på ridbanan/i hagen om det finns möjlighet till detta nära huset)

kl

bara en tanke, finns det folk som rider med sina barn?
Ridning anses ju mindre riskabelt än körning, men jag tror inte många ens skulle komma på tanken att rida med sitt barn några dagar i veckan.
Jag vet människor som har barnen i ryggsäcken, barn under 1,5 år alltså. sen finns det ju tillbehör till westernsadlar så barnen kan sitta i en egen liten sadel bakom hästen har jag för mig.

Ja men ok då. Utrota alla barnponnyer o alla barnridskolor o sätt alla ungar i skyddade verkstäder! Hur fasen ska nya intresserade ungar komma fram om inte barnen tillåts vara med på vagnen, inte vara med på hästryggen osv??

Lugna ner dig nu.

Klart barn ska få vara med men man måste ju tänka på säkerheten också. Man kan underhålla ett barns intresse för hästar utan att sätta det i riskzonen.

För övrigt, hur mycket utbyte har en 6 månader gammal bebis i bilbarnstol av en tur i hästvagn? En tur runt kvarteret i barnvagn ger precis samma sak.

Senast ändrad:

Samma här! Jag har liksom inget att välja på. Jag bor ensam med min son i en kommun där jag inte känner en kotte! Ska jag låta bli att köra, eller ska jag lämna pojken ensam hemma medan jag kör???

Jag har också problem med det där, men jag skulle aldrig någonsin ta med lillan i vagnen utan en assistent som tar henne i knät. Jag har världens lugnaste och mest pålitliga häst:love: ( tack "nordsvensken" för en god uppfostran), men finns ingen hjälp att få får jag låta bli att köra.
Jag älskar min häst och hans väl betyder mycket för mig, men mina barn är viktigare. Skulle lilla Alice skadas för att jag tagit risken att köra ensam med henne i vagnen hjälper det verkligen inte att säga " jag hade ju inget annat val".

. Jag har världens lugnaste och mest pålitliga häst:love: ( tack "nordsvensken" för en god uppfostran)

:D Ja det har du verkligen! Putte är värd sin vikt i guld (vilket måste innebära att han är extra värdefull på sommaren :angel:) Säkrare häst än honom går nog inte att uppbringa, men inte heller jag skulle ta med mig ett litet barn på tur med honom ensam...

Japp, det finns "folk" som rider med sina barn... sätter ungen (från c:a 3-4 år) på ponnyn, tar ponnyn som handhäst och rider... är det dumt menar du?

Ok, ok, jag har fattat. Sätt ungarna i syrgastält i skyddad verkstad o utrota alla hästar!:devil:

Ja men visst är det svårt! Var går gränsen mellan att vara överbeskyddande och dumdristig... och vem sätter gränserna? :confused:

Nej, varför skulle jag tycka det?
Hade egen ponny när jag var 6, och det var inte dumt, ponnyn stannade och betade när jag ramlade av :) Hon betade även i galopp ibland...russ:love:

Nä, allt beror ju på individen, både barnets och ponnyns personlighet liksom ansvarig vuxens kunskap och möjlighet att läsa situationer (innan de inträffat...) :)

Varför reagerar du så häftigt?! Man ska inte låsa in ungarna i ngt madrasserat rum, men vissa risker kan vara lämpligt att undvika. Jag anser att som liten åka med häst och vagn med bara kusken är just en sådan risk...

Jo, men vi har väl alla sunt förnuft på olika sätt...? Jag körde ponny med mina små barn själv (dock utan bilbarnstol ;)) och det minsta av barnen brukade somna i min famn på hemväg... (hu så tungt det var!)
Men jag hade noga tänkt igenom alla skräckscenarier innan, pratat med barnen om vad som kunde hända och hur jag skulle göra då och vad de skulle göra då. Det hände aldrig några incidenter för oss och jag kan inte avråda någon som känner sig trygg med sin körhäst från att ta med barnen bara de inte är fastspända. :banana:
Innan jag började ta med barnen ut inträffade en körolycka där ett av barnen avled (jo, det är många år sedan) som det skrevs mycket om här på Bukes (eller om d var Stallet då kanske?) men ändå tordes jag ta ansvaret för att ha med mina två små i vagnen bakom hästen!

Det beror ju på hur gamla barnen är också. Trådskaparen talar ju om ett barn på 2½ år.
Min dotter är 5 år och hon skulle inte klara en krissituation även om jag talat med henne om hur hon ska göra. Barn tänker sällan logiskt i en stressad situation.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka