Säkerhetsbälte?

Kusebuse

Trådstartare
Var ute på en lugn körtur med sonen bredvid mig i rockarden. (Min son är 2½ år och är alltid med). Så plötsligt händer det; två hundar rök ihop och slogs bakom en häck, varpå hästen planterar alla hovarna i marken. Sonen far framåt och hamnar på "golvet" i vagnen. Han dunkar huvudet i vagnens främre järnstång. Jodå, han har hjälm på sig Alltid.

Jag har innan funderat på att sätta säkerhetsbälte på den sidan min son sitter, och funderat lite över olika för-och nackdelar med det.

Vad tycker ni?

Kan också tillägga att min gamla häst är väluppfostrad, pålitlig och genomärlig, men han är dock en häst och ingen maskin! = även han reagerar på plötsliga ljud och rörelser ibland.

Sv: Säkerhetsbälte?

Jag skulle nog aldrig sätta fast vare sig mig själv eller barn i en vagn. Just eftersom hästar är hästar...

Jag resonerar som så att det är bättre att falla ur vagnen än att bli medsläpad vid en ev. skentur.

Det är så svårt att skydda sig mot allt. Bra att sonen hade hjälm på sig. Men han kunde kanske å andra sidan lika gärna slått ansiktet i järnstången, och då hjälper ju inte hjälmen... Han kanske ska sitta på golvet istället?

Jag skulle inte sätta på något säkerhetsbälte på din son.
Möjligtvis binda ett rep på hans sida av rockaden som son ligger ovanpå hans ben, den andra änden sitter du på på. Då sitter han fast så länge du sitter ner. Så vet jag att dem gjorde när dem tävlade maraton med en rockard
På en rockard har man ju också lite svårt att hålla i sig. Du kanske kan sätta fast något handtag i mitten så han kan hålla i sig.
Det tredje, är att ha en medhjälpare. H*n kan hjälpa dig med din son eller om hästen blir skärrad för något.

sätt inte fast barnet........
detta hände mej (18 år sen nu)
jag hade en liten barnsits som jag satte fast på rockardens säte,där
främre delen gick att "knäppa" loss med ett lätt slag underifrån med min hand om det skulle hända nåt ..... smart tyckte jag.

min då 2-åriga dotter och jag tar en körtur med hästen efter att vi kommit en kort bit in på slingan så faller hästen i sken,jag ramlar ur och häst och dotter försvinner till skogs .vi hade givetvis hjälm båda två,trots detta fick jag lätt hjärnskakning.jag vänder springer tillbaka till stallet och hästen har följt slingan 2,5 km och passerat stallet när jag kommer tillbaka ,men inget barn kvar i vagnen.fick hjälp att leta och vi hittar henne efter en stund otroligt nog helt oskadd och med ett stort leende .
hon har då suttit kvar i vagnen drygt 2 km efter en skenande häst.
jag hade ett otroligt dåligt samvete att jag hade utsatt henne för detta och drömde mardrömmar om detta lång tid efteråt.hade ju tur att det gick bra.........

hästen blev i samband med detta bakrädd,jag fick hjälp att köra in hästen på nytt från allra första början allt gick bra tills vi spände för och jag satt i vagnen,det blev på nytt en resa som dock slutade bra.
jag körde inte häst efter detta på väldigt länge.....
det tog 16 år då jag inte vågade.men idag har jag två snälla och välkörda hästar som jag och dottern kör med.
är otroligt glad att jag kommit tillbaka till körningen igen ,för det är ju så kul.

så sätt inte fast barnet det är bättre att det ramlar ur......
lycka till

Går det inte bygga något fotstöd så han kan spjärna emot med fötterna om det händer något.
har själv funderat på lösning liknande en bilbarnstol men det ska jag sluta fundera på...

Det ska du absolut inte göra! Vad händer om hästen blir rädd och skenar iväg och du ramlar ur vagnen och din son sitter kvar fastspänd i vagnen? Om vagnen sedan välter så skulle då inte jag vilja sitta fastspänd under eller bli dragandes efter. Det är ju som sagt ett djur och ingen maskin. Gör som någon skrev tidigare, fäst ett rep runt din son som du sitter på, då sitter han ju inte fast iaf.

Sitter han fastspänd så sitter han ju som sagt vad fast även när hästen kommer i sken och du faller av vagnen...Det finns minst en kusk på elitnivå som har släpats efter vagnen för att han hade fastnat i vagnen...

Burr, vilken ryslig historia! Det ska inte hända mig och min son.
Prövade med ett "rep" nu ikväll, och antar att det kan funka. Det blev inga tvärnitar idag dock...

Jag har resonerat med mig själv helt i linje med era tankar; om vagnen välter, och pojken sitter fastspänd... (Jag är inte direkt rädd att hästen ska skena, eftersom han bara gjort det en enda gång i sitt långa liv, och det ver under en ridtur för 17 år sedan. Men man ska ju aldrig säga aldrig...)

Tack för att ni delar med er av era tankar och erfarenheter!

Dina tankar om bilbarnstol tycker jag inte är så dumma. Än är han så pass liten o behöver en del sittstöd. Man måste ju inte tvunget spänna fast barnet i stolen. Bara själva stolen på vagnen. Då sitter barnet säkert o kan ändå ramla ur om det skulle behövas. Jag vänder barnstolen bakåt som i bilen o lägger den lite så de halvligger i stolen. Då kan man sitta o prata med barnet o det sitter stabilt även om det skulle somna... smidigt tycker i alla fall jag...

Jag tror inte att jag skulle ge mig ut och köra med ett så litet barn utan medhjälpare som kan ta hand om barnet om det händer något, så jag kan koncentrera mig på hästen.

Är man ensam hemma så är man... en sambo som jobbar skift då gäller det att ha lite fantasi om man vill fortsätta med hästarna trots barn.

Samma här! Jag har liksom inget att välja på. Jag bor ensam med min son i en kommun där jag inte känner en kotte! Ska jag låta bli att köra, eller ska jag lämna pojken ensam hemma medan jag kör???

Samma här! Jag har liksom inget att välja på. Jag bor ensam med min son i en kommun där jag inte känner en kotte! Ska jag låta bli att köra, eller ska jag lämna pojken ensam hemma medan jag kör???

Välj INTE variant nummer två... då for du sos på dig... de är inte skojjsiga:crazy:

Du trodde väl inte att jag menade allvar? Att lämna sonen ensam hemma:eek::eek: Aldrig i livet!
Min lilla kille älskar verkligen att åka med hästen, trots det som hände, och nu när jag har satt på ett rep, så känns det säkrare om det skulle bli ett stopp.

Svanhild
Barn som är så små att dom inte sitter bra själv i vagnen ska heller inte åka med. Man kan inte som kusk både köra häst och passa ett så pass litet barn.
Jag anser att små barn endast kan åka med om dom sitter i en vuxens knä och då inte kuskens! Om vagnen välter framför ex ett träd och hästen fortsätter gå så kan barnet bli krossat i bilbarnstolen. det är därför vi inte har så höga ryggstöd på vagnarna för att man ska kunna ramla ur bakåt oxså.
Allmänt:
Att spänna fast ett barn i vagnen är förenat med livsfara och borde polisanmälas i de fall de förekommer:devil:. Detsamma gäller hundar.
Det vara bara en kort tid sen som en hund fastbunden på vagnen blev släpad i marken efter att vagnen har vält. Hunden gick inte att känna igen efteråt och var så klart död.
Vill inte låta hård men det händer fruktansvärda olyckor när en vagn välter och hästen skenar.
Det är bättre att barn och hundar trillar av om dom nu måste åka med!
Anledningen till dessa lite hårda ord är att folk måste få upp ögonen för att körning kan vara farligt! Så tänk till en gång extra innan ni kommer på någon genial ide;)
/Mia som får se och höra det mest galna saker när jag är ute och håller träningar.

jag brukar ha min minsta (6 månader) i sitt babyskydd(bilstolen) på golvet. Den kan man liksom "kila fast" om man har en rockard med usittbrunn eller liknande. Om du har en rymlig vagn kanske du kan sätta den större bilstolen där? Då sitter han ju fast i den... Min stor kille är 4 år idag och han håller i sig rätt bra, men jag skulle ändå vilja ha en vagn med bättre "kanter" änm vad jag har nu...

Har dock ngn med mig om den minsta är med..

Senast ändrad av en moderator:

Du trodde väl inte att jag menade allvar? Att lämna sonen ensam hemma:eek::eek: Aldrig i livet!
Min lilla kille älskar verkligen att åka med hästen, trots det som hände, och nu när jag har satt på ett rep, så känns det säkrare om det skulle bli ett stopp.

Nej, klart jag inte trodde det! Jag bara sa att det är bättre att ta med barnet än att lämna det hemma. O samma här mina barn älskar att åka häst:)

Att spänna fast ett barn i vagnen är förenat med livsfara och borde polisanmälas i de fall de förekommer:devil:..

Jaha, polisanmäl mig för vanvård o misshandel av mina barn då om jag nu är sä jäkla värdelös morsa som tydligen inte bryr mig om mina barn o dess säkerhet!! Fy fan!!:devil::devil::devil::devil:

Vem har sagt att jag spänner fast ungen då?? LÄS jag spänner fat stolen INTE ungen!!!!!!

Läs ordentligt vet jag, det var inte riktat mot dig utan allmänt!
Jag skrev förklaring till dig att det även kan vara farligt med stol med hög rygg trots att barnet inte är fastspännt.
Konstigt att du blir arg, detta kan bespara dig en svår olycka om du tänker på det när du är ute med dina barn. (Man kan inte tänka att det händer inte mig..)
Jag har jobbat utomlands och har sett en hel familj i ljupaste sorg :cry:efter att ha förlorat sitt ena barn och fått det andra mycket svårt skadat i samband med skentur med häst och vagn, fastspända i bilbarnstol! Detta är anledningen till att jag reagerar mycket starkt mot detta!
/Mia (som inte menade detta som ett på hopp)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka