säkerhets väst!!!

C

Cani_SWE

Jag har köpt min aldelens första väst nyss, beställt på internett av Ingdams. Jag beställde en lätt-klass väst som skulle vara bra vid galopp. Jag behöver en sån när jag ska gå på Arbetsryttar utbildningen vid Strömsholm i sommar. Är det någon här som är van att rida med väst och vet lite mera vad jag ska kolla efter när jag provar den.Hur vet jag om det är en bra passform?! :confused:

Den västen ska du nog bara rida galopp med, den är inte tillräckligt säker för vanlig ridning eftersom den måste bli så lätt som möjligt för galoppen.

Västen ska täcka nyckelbenen och en bit (två fingrar har jag för mig) nedanför revbenen. Bak ska den täcka det mesta, men får inte vara så lång så du kan slå i sadeln. Bäst är det att köpa en i en affär så du kan prova ut den och få hjälp av kunnig personal.

västen ska täcka revbenen och sluta starx under
bak så ska den täcka ryggen men om du sitter ner i sadeln får den INTE ta i. Testa detta genom att sätta dig gränsle över en stol när du provar.

Sen ska västen bäras NÄRA kroppen, under tröjor och jackor. Endast t-shirt under är lagom. Annars bildas luftfickor och västen skyddar ine maximalt.
Den ska inte förvaras i minusgrader eller extrem värme. Vanlig rumstemperatur blir bra. Tänk på detta då det kan frysa i stallet. Fryser västen så kan den lätt spricka vid fall och skyddar inte maximalt.
Västen ska sitta tajt mot kroppen, men inte så att d blir svårt att andas. Den får heller inte vara så tajt så den böjer sig över bröstet.
Bli inte förvånad om du behöver olika strlekar fram och bak. Själv behöver jag large på framstycket men medium på bakstycket.

lycka till med letandet

ja har inte ridit med väst någon gång förr. känns så stelt. kommer det alltid kännas så?!?

I början kändes det stelt, innan västen formade sig efter kroppen. (min väst är inte "räfflad" utan består av mera "raka" bitar)Nu är jag så van vid den att det bara känns konstigt att inte ha västen. Det känns "löst" på något sätt, västen håller in brösten också, så de inte skumpar. Bara positivt!!
Ända dåliga är att det blir så varmt under västen på sommaren, även om den andas lite så blir klibbigt.

jag har min väst över tröjan, den är inte så "mjuk & skön" i kanterna. sen bli man juh rätt varm i den oxå.. plaskblöt på sommaren :o :crazy: :)

Innan du har "ridit in" västen, den brukar rätt snabbt forma sig efter kroppen.
På vintern kan den vara stel som en planka och på sommaren känns det som om den ska rinna bort.

Västen ska sitta så nära kroppen som möjligt, alltså helst bara med en t-shirt under.

ÅH!! har problem!! måste västen vara så lång att den täcker svanskota o höft. Har beställt min väst för över 3 veckor sen, inte kommit än!!SKIT! suck.... :crazy: hinner inte komma inan min utbildning heller!

ville bara säga att jag fick jokey västen igår..Den täcker inte mina höfter men den täcker det mesta av ryggen.ner mot svanskotan.passade jätte bra. nöjd!!

Liknande trådar

Utrustning Provade både S och M i butik (Komperdell Ballistic Flex Fit Slim) och tyckte S satt tight så de blev jobbigt. Beställde hem en M i rätt...
Svar
3
· Visningar
746
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 225
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har aldrig ridit med säkerhetsväst, men har nyss börjat rida igen efter ett längre uppehåll och känner att jag kanske vill ha väst...
2
Svar
22
· Visningar
6 546
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18