Säkerheten...

M

Minime

Rök ihop med sambon nyss i en vild diskution ang min säkerhet när jag rider. Jag anser att hjälm räcker gott o väl, o han skulle helst se att jag hade hans crossutrustning på mej. :smirk: har flera ggr när han varit med i stallet fått förklara att benskydden är till HÄSTEN o inte till mej! :D O han kan inte förstå att jag har mer skydd på hästen än på mej själv :smirk:

Är det bara jag som har problem med en överbeskyddande partner!? :p Räcker inte hjälmen? Knoppen ( o hästen :bump: ) är ju huvudsaken :D

Sv: Säkerheten...

Det är väl upp te var å en, opm man prioriterar säkerhet eller bekvämlighet. det kan inte vara lätt å rida i crossutrustning ;) men en säkerhetsväst är väl alltid bra å ha när man rider ut eller hoppar. Tycker jag!

Jag förstår både dig och honom, När min kusin(18 år och naturligtvis osårbar som man är i den åldern:cool: ) ska ut med sitt galna sto så anser jag högljutt att hon borde ha både hjälm, väst och säkerhetsbälte. Men själv behöver jag bara hjälm, min häst är ju så mycket lugnare:angel: .

Att sen jag och min medryttare har flugit av min häst en gång var det senaste året och min kusins häst bara haft en ofrivillig avsittning trots ganska mycket hopp tävlande det har väl inte någon betydelse:p

Minime skrev:
Rök ihop med sambon nyss i en vild diskution ang min säkerhet när jag rider. Jag anser att hjälm räcker gott o väl, o han skulle helst se att jag hade hans crossutrustning på mej. :smirk: har flera ggr när han varit med i stallet fått förklara att benskydden är till HÄSTEN o inte till mej! :D O han kan inte förstå att jag har mer skydd på hästen än på mej själv :smirk:

Är det bara jag som har problem med en överbeskyddande partner!? :p Räcker inte hjälmen? Knoppen ( o hästen :bump: ) är ju huvudsaken :D
Förstår honom fullständigt!

Åkte själv av i höstas med ambulansfärd och sprucket korsben som följd. Jag hade hjälm, men ej säkerhetsvästen på mig...."skulle ju bara rida ett dressyrpass...."
Idag vill inte sambon följa med ut till stallet längre pga att han är så himla rädd för att han ska behöva se när jag ramlar av och slår mig än värre. Sambon skulle helst se att jag inte red öht då han har blivit medveten om riskerna.
Jag sitter inte upp på en häst idag utan hjälm och säkerhetsväst. Fåfängan och bekvämligheten är inte värd risken man tar! Mitt råd är att investera i en bra säkerhetsväst utöver hjälmen.

//Alice

Ja det är nog så att det är först när det händer något man inser hur viktigt det är skydda sig...Rider inte heller utan säkerhesväst längre.

rammlade av ganska illa en gång (-86) då ridvästar fortfarande va mkt. sällsynt. drog på mig en ryggskada som aldrig kommer bli bra (är sned) hade jag haft väst hade jag klarat mig,men men.
idag klarar jag inte att rida med väst pga. ryggen :smirk:
har provat, men då blivit liggande med otrolig värk i nån dag efteråt.

min fd. man tyckte oxå att det va lite jobbigt med hästarna. han motarbetade mig med att vägra hjälpa till, kunde inte äns gå ut och fodra om jag låg i 40graders feber.

mina barn får inte rida ens den gammla shettisen (35 år) utan väst.

hillevie skrev:
idag klarar jag inte att rida med väst pga. ryggen :smirk:
har provat, men då blivit liggande med otrolig värk i nån dag efteråt.
Det är sånt som kallas för ödets ironi! :smirk:

//Alice

Minime skrev:

Vilken gullig kille som bryr sig om dig så mkt!!
Min kille har lite samma bekymmer men han är inte så insatt än och förstår tack och lov inte vilka risker vi hästgalningar utsätter oss för.
(så hoppas vi att han inte läser det här:angel: )

toughcookie skrev:
Vilken gullig kille som bryr sig om dig så mkt!!
Min kille har lite samma bekymmer men han är inte så insatt än och förstår tack och lov inte vilka risker vi hästgalningar utsätter oss för.
(så hoppas vi att han inte läser det här:angel: )

*harkel* Insatt och insatt... behöver inte vara så insatt för att förstå att en häst på 550 kg inte behöver mera skydd än vad du behöver och använder!! Att ni hästgalningar ska ha så svårt att förstå att ridning är farligt och att det behöver användas skydd, om det nu behöver ridas överhuvudtaget....

Vi får låna en hockeyutrustning tills dess....:eek:

Du kan få låna min sambos hockeyutrustning om du vill? Då kanske din kille blir nöjd? ;)

Jag tror inte att din sambo menar att vara översittare/överbeskyddande. Men det är alltid värre att se någon man älskar utsätta sig för risker än att riskera något själv. Om din sambo skulle köra motorcykel, skulle du inte då önska att han hade både hjälm, skinnklädsel med ryggplatt osv?
Min man vägrade att använda hjälm när han började rida vår nordsvensk. Han var ju så lugn och trygg så varför skulle det behövas? Men jag som har det i ryggmärgen sedan barnsben att hjälmen alltid ska vara på när man sitter på hästryggen, var jätteorolig. Tack och lov har min man tänkt om och använder numera hjälm.
Ta det som ett bevis på kärlek från din sambo och kompromissa fram en säkerhetslösning som ni båda kan leva med.

Ridning är faktiskt en farlig sport och den lugnaste mest välridna häst kan få en mental kollaps och tillfälligt bete sig som en unghäst. Dessutom kan utrustningen kollapsa och ryttaren kan också begå ett fel (jag gör det i alla fall ibland även om jag förstått att det finns andra som är nästan perfekta här på buke :angel: ingen nämnd). Råkade själv ut för en sadelgjord som gick av och när den ramlade ned från ena sidan och smällde till hästen på benen blev hon rädd och skenade. Jag behövde dock inte sitta på så länge i skenet eftersom det ju inte direkt hjälpte att grabba tag i sadeln :idea: utan gjorde en prydlig liten kullerbytta ned i närmsta snödriva (en fördel med snön är att den i alla fall är lite mjukare att landa på än vägen). Nu gick det i och för sig bra för mig - intressanta färgskiftningar över hela kroppen men ingen allvarligare skada men jag har definitivt börjat överväga inköp av säkerhetsväst! Man kan ju inte rida med mc-ställ men annars hade jag nog gjort det...

När sambon oroar sig ser jag det som omtanke - även om för mycket omtanke kan kväva en...

Det bevisar ju bara att han bryr sig om dig! :) Helst skulle nog alla vilja rida utan hjälm och väst, men det går ju inte alltid så bra då. Hade jag inte haft det så skulle jag inte ha levt idag. Visst är det skönt utan, men då får man ta konsekvenserna sen om man har otur....:crazy:

känner igen mig i det jag oxå... precis så är min kille oxå:)
men det ligger ju nåt i det som dom säger..... vi har ju allt för ofta mer skydd på hästen än oss själva... o det för att vi gör allt för dom stora liven:love: :love: :love:

alice skrev:
Förstår honom fullständigt!

Åkte själv av i höstas med ambulansfärd och sprucket korsben som följd. Jag hade hjälm, men ej säkerhetsvästen på mig...."skulle ju bara rida ett dressyrpass...."
Idag vill inte sambon följa med ut till stallet längre pga att han är så himla rädd för att han ska behöva se när jag ramlar av och slår mig än värre. Sambon skulle helst se att jag inte red öht då han har blivit medveten om riskerna.
Jag sitter inte upp på en häst idag utan hjälm och säkerhetsväst. Fåfängan och bekvämligheten är inte värd risken man tar! Mitt råd är att investera i en bra säkerhetsväst utöver hjälmen.

//Alice

Tror att det är ganska vanligt att tänka så efter en olycka :angel: innan den har kommit är det nog inte det första man tänker ska hända när hästen börjar bli stirrig

Såklart är väl din sambo rädd om dig och inte vill att det händer dig något allvarligt.
Jag använder säkerhetsväst när jag rider också. Ja jag vet at den inte skyddar allt, men den skyddar iallafall ryggen om man skulle "dratta" dit.
Var glad över att han bryr sig om dig och ditt intresse istället :smirk:

Liknande trådar

Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: solros
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 329
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama