Saker vi dreglar över

Sv: Saker vi dreglar över

_L_ skrev:
Det är ju Ryver! Såg på kusnringen att även han säljs :confused:

/L
Jag har pratat med henna ang giggen och då passade jag på att fråga varför hon skulle sälja allt och det är tydligen bristen på tid + att det inte är världens billigaste sport att hålla på med om man vill satsa lite! Synd, det verkade ju gå ganska bra för dom.

Har inte du en Equilex-sele, dvs en sådan som haussas upp på körforumet hela tiden??:confused:

Kass har jag INTE skrivit men jag tycker inte att den är bra.

Finns flera anledningar, öglorna som skaklarna ska ligga i (vet inte vad de kallas, har säkert ett fint namn) glider omkring TROTS att jag tejpat fast den remmen ihop med den undre gjorden, det märktes inte till att börja med men nu har den gjort fula märken på selen och ligger allmänt dåligt vid minsta nerförsbacke eller sväng.

En annan sak som jag upptäckte för ett tag sedan, när jag skulle använda den på andra ponnyer än min hingst som den är köpt till är att den inte passar till någon annan. Just nu har vi sex 2-åringar eller äldre - den passar två av dem! Gjordarna är för korta helt enkelt, har gjort extra hål men de räcker ändå inte till. Ska väl tillägga att jag inte har några jätteshettisar, de flesta är runt metern.

Man kanske skulle skaffa en modifierad travsele, eller hur roslagen :devil:

Skämt å sido, jag ska hålla ögonen öppna efter en annan sele men plånboken orkar inte med en dyr sele så jag får nog nöja mig såhär tills vidare.

Du kan inte testa att sätta skakelremmar i gjordarna? Jag funderade på att göra det idag, men jag hade inte tålamod nog att stå där och pyssla. Annars så finns det ju sadelgjordsförlängare. Det kanske vore något?

Jo visst går det men köper man en sele i stl shetland (ej minishetland) så tror man ju att den ska passa just shetland :)

Ja vad synd att hon inte har tid/pengar :(
Ursch vet själv hur det är :cry:
Jag tyckte det oxå såg ut att gå bra för dom :crazy:

/L

Skaklarna ska ju röra sig i svängar o bromsningar, annars måste du ju surra fast dem som en travsele, och då missar du hela svängelfunktionen. Spänn både baksele o draglinor ett hål till kanske? Äh, svårt att fatta nåt utan att se det Live :)

Upplever du oxå att ex baksele är för liten, medans annat gott kunde vara större (som exempel). Min giggsele från England var så. Däckeln passade till min 124 welsh, men baksele skulle knappt ha gått om rumpan på en shettis, likaså bröstans nackrem osv. oproprtionerligt, men det kanske är svårt till små ponnyer. Kanske är selen gjord efter amerikanska shetlandsponnyer modell welsh?

Jo självklart men hela "öglan" som skakeln vilar i åker fram/bak vid sidan av däckeln och har "gnagt" sönder kanterna. Har fått hjälp att passa in selen men även då vi vart i väg och tränat så har det j*vlats.

Bakselen har vi provat att dra åt men ponnystackarn vill inte ha skavsår på rumpan.

Ralph Dengg som jag har jobbat åt har en helt underbar bröllops vagn!!! Jag har inte ens någon häst, men den är så vacker!

Jo, men det är ju billigare med skakelremmar än att köpa en ny sele ;) Men jag håller med, den selen är svår! Min bukgjord är väääldigt kort - och min ponny är definitivt inte tjock.

Är de du som har din Pfiff sele ute till salu??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka