Saker som underlättar livet

Showjumper

Trådstartare
Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan? Allt från små pryttlar i köket som bara är så himla bra på nån liten grej till större hushållsmaskiner. Det kan vara vad som helst som du har i hemmet som du kände förbättrade tillvaron hemma. Hjälp mig att tänka utanför boxen!

För mig är det exempelvis min robotdammsugare och min airfryer. Jag kan inte tänka mig ett liv utan dem längre :laugh:. Men det finns ju garanterat fler saker som skulle kunna underlätta och spara tid/energi i livet.

Just nu funderar jag på att efterforska marknaden efter någon bra liten maskin för att rengöra i badrummet (främst duschen), typ någon form av ångrengörare, och skulle vilja nyttja mellandagsrean till det. Men vad finns det mer som jag totalt har förbisett som kommer göra mitt liv lite enklare? Hit me! :D

Jag är rätt glad för min skaftdammsugare (en inte jättedyr Samsung). Fick den i present av mamma och pappa i våras och har i princip använt den dagligen sedan dess. Det är så mycket enklare att ta ett varv i hallen med den - innan all smuts dras in i huset - än de var med den gamla "sladdburken" :) !

Jag som har bebis, Baby Brezza! Så skönt, framför allt nattetid när ersättningen är färdig på under 30 sek!
Sen Swiffer, kommer knappt ihåg när jag moppade med den vanliga sist. 😅
När swiffer dukarna är slut använder jag microdukar istället! 😀

Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan? Allt från små pryttlar i köket som bara är så himla bra på nån liten grej till större hushållsmaskiner. Det kan vara vad som helst som du har i hemmet som du kände förbättrade tillvaron hemma. Hjälp mig att tänka utanför boxen!

För mig är det exempelvis min robotdammsugare och min airfryer. Jag kan inte tänka mig ett liv utan dem längre :laugh:. Men det finns ju garanterat fler saker som skulle kunna underlätta och spara tid/energi i livet.

Just nu funderar jag på att efterforska marknaden efter någon bra liten maskin för att rengöra i badrummet (främst duschen), typ någon form av ångrengörare, och skulle vilja nyttja mellandagsrean till det. Men vad finns det mer som jag totalt har förbisett som kommer göra mitt liv lite enklare? Hit me! :D

Inte riktigt i samma anda, men overlag haller jag pa att lara mig sjalv att faktiskt kopa det jag vill ha, aven om det ar dyrt.
Gick lange och suktade efter en "racercykel" och kopte en till sist i september - jag alskar den, och cykelkanslan ar helt annorlunda.
En annan grej ar en ganska dyr halsduk (1,100), som nu nar den anlant ar helt fantastiskt - mjuk, varm, snygg - jag bar den hela tiden och den kanns helt ratt for mig.

Jag har ett valdigt sparsamt sinne, och drar mig ofta fran att kopa saker som ar "dyra", fast jag har rad, men forsoker som sagt trana migi att kopa det jag vill ha, vilka allihopa faktiskt ger mig battre livskvalitee!

170 cm högt stängsel runt hela tomten :D Inga hundar som rymmer, inga rådjur som äter i trädgårdslandet och det kombinerat med "varning för lösa schäfrar" motverkar försäljare och livets ordare.
Torktumlaren och robotdammsugaren gillar jag också skarpt.

Inte riktigt i samma anda, men overlag haller jag pa att lara mig sjalv att faktiskt kopa det jag vill ha, aven om det ar dyrt.
Gick lange och suktade efter en "racercykel" och kopte en till sist i september - jag alskar den, och cykelkanslan ar helt annorlunda.
En annan grej ar en ganska dyr halsduk (1,100), som nu nar den anlant ar helt fantastiskt - mjuk, varm, snygg - jag bar den hela tiden och den kanns helt ratt for mig.

Jag har ett valdigt sparsamt sinne, och drar mig ofta fran att kopa saker som ar "dyra", fast jag har rad, men forsoker som sagt trana migi att kopa det jag vill ha, vilka allihopa faktiskt ger mig battre livskvalitee!
Samma här. Har aldrig riktigt tillåtit mig att köpa dyra saker jag vill ha, bara för att jag vill ha de. Tränar och det är en sån skillnad.

Jag har en airfryer men har inte förståt poängen med den, visst pommes fritt blir bättre än i ugnen. Använder den inte till något annat.

En liten bänkdiskmaskin som får plats även i de minsta utrymmena. Har massor med spännande inställningar och behöver inte kopplas upp till vatten eller avlopp. Får plats med förvånansvärt mycket i den, absolut tillräcklig för ensamhushåll.

1000004191.webp

Jag är nästan orimligt nöjd med mitt sopset (Ikea Pepprig för 129 kr). Det är som dom man ser på snabbmatställen, när man lyfter i handtaget så blir behållaren som en hink och när man lägger ner den så är ena sidan platt längsmed golvet. När man ställer den i "hinkläge" med sopborsten inuti tar det väldigt lite plats och kan stå tillgängligt men ändå gömt i hallen för att enkelt sopa upp kattsand/-hår flera gånger dagligen, men behöver inte tömmas vid varje användning och ingen risk att smutsen far ur däremellan. Enda nackdelen är att handtaget till borsten inte är så ergonomiskt.

På temat "billiga prylar" så är även decilitermått med böjt handtag en storfavorit som jag inte klarar mig utan (och ofta saknar när jag ska baka hemma hos någon som saknar ett sånt). Det är som bäst när man steker pannkakor och kan hänga det på kanten till bunken. Först använder jag det för att måtta upp ingredienserna, sen blir ett fullt mått en perfekt tunn pannkaka i min 28cm stekpanna - och måttets handtag är helt kladdfritt varje gång. Mindre disk och mindre kladd! Här hemma kallas dom för "en Jonas", eftersom det står företagsnamnet Jonas undertill på mina. "Kan du ge mig en Jonas?" innebär alltså att man alltid får rätt typ av mått direkt 😅

1735119434570.webp

Vandrar lite vidare på det här ot-spåret, men samma är det för mig. Det tog tills jag var över 30 före jag insåg att om jag vill ha något dyrt (som jag har råd med) så måste jag inte:
a) önska mig det i julklapp/present.
b) få någons tillåtelse att köpa det.
Jag kan faktiskt helt enkelt bara köpa det.

Vet inte ens varifrån det kommer. Visst har mina föräldrar levt enligt farmors lag när det gäller pengar, och så gör även jag, men de har också varit tydliga med att man får och ska unna sig saker som är för ens nöje också, och inte bara nödvändigheter.

Jag har en airfryer men har inte förståt poängen med den, visst pommes fritt blir bättre än i ugnen. Använder den inte till något annat.
Jag var skeptisk när jag köpte min men använder den nästan varje dag! Mycket smidigare än att slå på ugnen och behöva vänta tills den blir varm, sen går själva tillagningen mycket snabbare också. Men använder den också ofta istället för att steka saker och istället för micro (har ingen) till att tina frysta grejer eller värma rester.

Mitt svar på trådstarten får nog därmed vara just airfryer. :D Däremot robotdammsugaren tycker jag är helt meningslös....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka