Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att Östersjön är som en "vik" av Atlanten. Så då är Bottenviken botten av Östersjön. Uhm, lite luddigt sådär.Vilken vik?
Ja, det borde ju det men jag säger det också på svenska med ett e bakom, så jag hackar inte av vid digestiv utan säger digestive.
Det tog skrämmande lång tid för mig att fattar att hon var gift med David Batra, jag tyckte mest att hon hade ett udda efternamn.Det tog ett jäkla tag innan jag insåg att Kinberg-Batra inte hette Kindberg-Batra
Jag fick en gång mitt jordgubbsland nerklippt. När jag påpekade det för marodören blev han arg för att jag hade så ynkliga plantor, och uppmanade mig att köpa färdigvuxna träd i stället. Ja, han trodde att jordgubbar växte på buskar/träd i storlek med typ hallon- eller vinbärsbuskar.
Jag tänker att Östersjön är som en "vik" av Atlanten. Så då är Bottenviken botten av Östersjön. Uhm, lite luddigt sådär.
Tillägg: Känns tydligare om kartan hade varit "upponer".
Vilken vik?
Nu blir jag nyfiken, vi kommer från samma by tydligen!Han var född i Linköping och rätt knuten till mina hemtrakter så lilla ICA har fått namnet därifrån . Sån historia älskar jag, sånt som rör mina trakter .
Fast det behöver man ju inte tro för att man klumpar ihop ett område där det finns likheter dialektalt. Jag säger värmländska också, trots att det är enorm skillnad på hur man pratar i Karlstad och hur man pratar i Torsby, t.ex. Men båda ligger i Värmland och hör ju därför till Värmländskan.Nej men med tanke på hur utspridd den delen av befolkningen är är det befängt att tro att alla pratar på samma sätt.
Fast det behöver man ju inte tro för att man klumpar ihop ett område där det finns likheter dialektalt. Jag säger värmländska också, trots att det är enorm skillnad på hur man pratar i Karlstad och hur man pratar i Torsby, t.ex. Men båda ligger i Värmland och hör ju därför till Värmländskan.
Likadant i Skåne som är ett rätt lite område geografiskt. Det är defintivt skillnad på hur folk från Lund och Helsingborg pratar! Det är inte många mil mellan.
Du ska tänka utifrån att allt innanför Öresund är ett innanhav. När du har farit genom hela och det inte finns mer hav har du nått Bottnen. Vänd kartan uppochner och låtsas att det blåa är en karaff med vatten.... varför använder man ordet botten? Vad betyder det i sammanhanget?
Så är det. Kan inte säga att jag är insatt i det hela. Kanske skulle ha bättre koll om jag bodde därikring.Fast det är väl just Bottenviken som är viken?
Östersjön är ett medelhav (likt Medelhavet)
Nu blir jag nyfiken, vi kommer från samma by tydligen!
Köper man kalkon ligger allt i en påse inuti, om man nu kan tänka sig använda det istället.Inte den med att sveda! men tror nog att jag grillade min första kyckling med eller närapå med inplastade inälvor och allt. Jag minns nog att vi fick ut dem halvsmälta innan den var klar, men jag minns inte om kycklingen åkte in i ugnen igen och åts.
Erkänner att jag är lite dubbel om det där, härligt att slippa gräva ut det hela, samtidigt är det ju synd för de som hade talang och vilja att använda det.
Jag flyttade därifrån -98Kanske de alltså . Fast jag bor inte i samhället .
Att viking chips heter vicknings chips.
Vägrar dock acceptera det och säger viking chips
Herr Gårman kom jag på för några år sedan, det slog mig bara sådär och jag var tvungen att berätta för min kollega, superexalterad. Han blev inte så imponerad när jag stormade in med ett, vet du vad?!
Herr Gårman! Här går man! Ha!
Det hör ju till att man åtminstone spelar med lite när någon gör en sådan livsomvändande upptäckt tycker jag!Att viking chips heter vicknings chips.
Vägrar dock acceptera det och säger viking chips
Herr Gårman kom jag på för några år sedan, det slog mig bara sådär och jag var tvungen att berätta för min kollega, superexalterad. Han blev inte så imponerad när jag stormade in med ett, vet du vad?!
Herr Gårman! Här går man! Ha!