"Säker gård" /Gårdsförsäkring

nexxa

Trådstartare
Nu ska jag snart bege mig utåt (flytta) till en gård. På flera ställen har jag sett en skylt på stalldörren (tex.) där det står "Säker hästgård", vem är det som kommer ut och inspekterar detta, vad kostar det och vad och om ger det några fömåner?

Ang. gårdsförsäkring, vad innefattar den, samt täcker den försäkringen för all utrustning också, innefattar den ens djur som häst eller försökras de var för sig?

:bow:

Sv: "Säker gård" /Gårdsförsäkring

Säker hästgård, endags kurs i samarbete mellan LRF och Agria.
Om du har din gård försäkrad hos LRF Försäkringar, så får du rabatt på premien, 20% TROR jag det är om du uppfyller alla kraven.
Ring närmaste LRF Försäkring-ombud.

Gårdsförsäkringen omfattar boningshus, ekonomibyggnader, maskiner, skog, som hör till gården. Finns även andra försäkringsgivare, ring runt för priser...
Sadlar och utrustning separat, obs låst utrymme för att försäkringen ska gälla.
Och hästarna försäkrar du inte hos LRF, utan hos Agria eller Folksam eller...

Säker hästverksamhet är ett samarbete mellan LRF, Länsförsäkringar och Agria. Man går endagskurs för 250 kr, och sen kommer några från LRF och L-f och inspekterar gården. Man ska vara medlem i LRF, ha gården försäkrad i L-f och hästarna i Agria. Om man blir godkänd så får man bra rabatter på försäkringspremierna. Och om inte annat så var det en nyttig kurs där man får många bra tips och checklistor att använda när det gäller säkerhet och byggnationer och sånt.

Kolla på deras hemsidor så finns det mera information!

Jag tror inte man måste ha hästarna i Agria för att få säker gård, det krävdes inte av oss i alla fall.

De har både något som heter "Säker Gård" och "Säker Hästverksamhet". För "hästverksamhet" ska man ha hästarna i Agria, och får då 5% rabatt på hästarnas försäkring. För Säker gård verkar man inte behöva ha några hästar (eller kan ha dem i annat bolag), i övrigt verkar det vara ganska lika villkor.

Säker hästverksamhet
Säker gård

Tack för svaren. Men några tilläggsfrågor:
Är "Säker Gård" en försäkring man kan få eller bara ett slags 'diplom' på att man har en säker och hästvänlig gård? Så man försäkrar gården sen på annat håll? :confused:
Jag har Sveland för tillfället och är väldigt nöjd med dessa. Vad har ni fått ge för eran gårdsförsäkring? Vad ligger dessa kurser på ang säker gård?
:bow:

Man kan väl säga att det är både en försäkring och ett diplom. Man ska ha gården försäkrad hos Länsförsäkringar, och så måste man uppfylla en massa krav. T.ex. att ha jordfelsbrytare i alla byggnader, brandsläckningsutrustning mm. Om man blir godkänd så får man 30% lägre premie på gårdsförsäkringen och så får man en sån där skylt. Kursen kostade 250 kr, inkl en del kursmaterial och lunch.

Ska ringa och prata med dem nästa vecka tänkte jag. Tack för alla era svar :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 821
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Hur har ni som har fler än en häst råd? Vad räknar ni på att ni lägger ner per månad på era hästar? Jag funderar fram och tillbaka på...
Svar
11
· Visningar
3 120
Senast: skumpan2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31