Sågspån farligt?

toughcookie

Trådstartare
jag har möjlighet att hämta sågspån på en såg i närheten och tyckte att det skulle vara ett billigt alternativ såhär under sommaren när hästarna oftast bara står inne under de varmaste delarna av dagen och sedan som botten i vinterns bäddar.

Att det inte är det ultimata med sågspån för hästarnas hovar visste jag sedan innan men då jag under min uppväxt är van att stuteriet jag hängde på hämtade spån direkt från sågen så har jag inte oroat mig för det. De använde det tilla alla hästar och hade det bla i botten av fölningbäddarna och i stallgångarna.

Men nu var det en äldre hästgubbe som sa att när spånet torkar (om det inte legat typ ett år) bildar så mycket terpentin att hästarna blir sjuka av att andas in det.
Är detta sant och hur torrt behöver det isåfall vara för att man ska våga använda det?

Sv: Sågspån farligt?

Jag har haft häst i ett sågverk i snart tio år, de har aldrig haft några problem med det. Vi använder spån direkt från sågen, eller hyvleriet. Visserligen föredrar jag hyvelspånet, vanligt sågspån blir så tungt. Det är väl den enda nackdel jag kan se med det. Och om det inte torkat till lite grann har det värdelös uppsugningsförmåga.

Hur det är med terpentininnehåll vet jag faktiskt inte, men som sagt, vi har aldrig haft några problem med det.

du ska ha ett mycket lufttätt stall och hästarna inne 24/7 för att hästarna ens ska märka av det..

solitt trä behöver lång tid på sig att torka, råspån torkar mycket fortare än ett år..

på min ridskola har samtliga 50 hästar haft råspån i minst 18 år och ingen har haft problem med några luftvägar eller andra förgiftningar pga spånet..

och när man pratar om råspån så är det inte luftvägarna det påverkar mest utan det påverkar hovarna mest, dom kan bli torra, men har du hästen utomhus mestadels sommaritd och bara har råspån i botten vintertid bör du inte märka någon som helst skillnad..

det florerade en myt om att råspån kan sugas in i analen på hästen när den ligger ner och orsaka infektioner och att hästarna måste avlivas.. rent bullshit, hästar bajsar liksom varje dag så allt kommer ut.. och alla som tempat en häst vet hur dom beter sig när något ska in därbak :p

Min häst blev allergisk när hon stog på råspån. Kontaktallergi där hon fick stora vätskande sår på de ytor där hon låg mot spånet. Det försvann direkt när vi bytte till torv men hon kan ibland vara lite irriterad i luftvägarna och jag funderar på om det har att göra med att de andra i stallet fortfarande har spån.

Sara

Jag har tyckt att det låter lite konstigt om en normalkänslig häst skulle reagera på terpentinet men denna "gubbe" ville absolut inte att jag skulle spån till mina hästar då hans hästar ska stå i samma stall till hösten. Dock är detta samma gubbe som hävdade att hans nordsvensk fick fång av att äta för mycket halm.......

SaraXX, har du provat med annat spån till din häst? Låter ju inget kul med kontaktexem men skulle jag se tendenser till något sådant så är det ju bara att byta underlag.

Myten om att det skulle sugas in i analen har jag aldrig hört, vore ju konstigt om JUST råspån skulle göra det och inte tex torv....

Ska ner till sågen och hämta virke till mina nya boxar idag och får jag plats över på släpet så tar jag några säckar med mig hem. Om inte annat så luktar det ju himlans gott i stallet med färskt spån!

Kontaktexem på häst har jag ingen erfarenhet av, men kor kan få det på juvret. Fick förklarat för mig att det har att göra med virket.
Limmat virke var det i detta fallet som korna reagerade på. Bytte till helt rent spån, då blev allt bra.

Jag har köpt spån på sågen under 10 års tid,aldrig hafft problem med varken hovar eller luftvägar..

Faktiskt inte alls otroligt att hans häst fick fång av att äta halm. Dåligt tröskad halm kan vara livsfarlig. Vår extremt fångkänsliga häst utvecklar dessutom symptom på fång även av vältröskad.

Till ts
Vi har spån direkt från såg i vårt stall och inte ens min fångis som är mycket känslig i luftvägarna mår dåligt av det.

Vi köper alltid spån från sågverk, har aldrig varit något problem överhuvudtaget. Visst, det dammar ju lite men... Hästarna har aldrig blivit sjuka av det iallafall.

Jag har hållt på mycket med spån och det är ingen häst som har fått någon allergi. Men det ända som har varit under alla år är att en häst hade problem med andningen, den hästen var överkänslig mot all typ av dam. Men det ända som kan göra så att spånet blir damigt är om man inte har ett speciellt spån för hästar. Det har några veterinärer sakt att det kan vara en risk om man köper ett spån från en fabrik men det är mycket liten.

Jag vet inte hur det är till hästar men till kor ska man inte strö med sågspån som är direkt från sågverket utan det måste torka lite innan annars kan dom få ljuver inflammation. Hästar är ju i regel känsligare än vad kor är. men är spån relativt torrt tror jag inte att det är nån fara.

jag har användt sågspån i 15 år, aldrig haft problem med varken torra hovar eller luftvägar. tvärtom, det är kanonbra, det binder fukt mkt bättre än kutter, det dammar inte, det fastnar inte i svans o lindor, det flyger inte undan när hästen rullar...

jag kan bara se positiva saker med sågspån!

Mitt sto har känsliga luftvägar, och då vi provade med spån från några kompisars snickeri fick hon problem med luftvägarna. Detta gick över då jag bytte till köpespån.
Tror dock att om vi fått spån enbart från hyvleriet hade det nog gått bra. Det var så djävla fint damm i sågspånet (kanske för att de är finsnickare...)

från snickeri ska man inte köpa sågspån, det är jättetorrt och dammar sjukt mycket. man bör köpa från en stor såg, där ligger spånet ute så det blir lite fuktigt.:)

*kl*

Vi använder enbart sågspån ifrån såg, superbilligt (gratis:p:D), enkelt att mocka i och det är mycket drygare än vanligt spån. Tar hem en spannmålskärra på för-hösten den varar till juni/juli året efter och då är de ute på natten. Vi har 3 hästar. 2av dem står på permanent bädd 1 på dagbädd.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 053
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 416
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 017
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 232
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31