Sv: Safety system godkända i TR?
Nej, det är ingen skröna, du kan ringa ridsportsförbundet och fråga så får du samma svar av dem.
Det fattades beslut om detta på någon form av banbyggarkonferans el dyl för flera år sedan eftersom de som sagt inte håller måttet utan nyckelhålsskenor. Jag har inte själv läst banbyggarTR men tror att det står någonting om att bommen inte får gå att lägesändra utan nedslag eller dylikt och det är detta som fäller dem. Var tydligen någon "skandal" med dessa stöd involverade där det till slut krävdes en kontrollmätning i slutet av klassen och i stort sett alla hinder var lägre än vad de varit från början. Likadant så går det att vara i dessa hinder på ett annat sätt än på "vanliga" skållor. Går du i en bom uppifrån på en vanlig skålla så studsar bommen upp och många gånger ramlar den, går en häst däremot i en av deras skållor uppifrån så trycks skållan ner och bommen ligger kvar (det är precis det de själv gör reklam för är så bra med deras skållor då skador undviks) oavsett hur hårt man spänner skruven så håller den inte för en tung häst som går i, speciellt inte när den är använd ett tag och lite sliten.
Jag har fått uppgiften direkt av svensk banbyggare (en av få vi har som får bygga internationellt) som sitter på någon huvudpost i deras "beslutsstyrelse" eller vad fasiken det kallas, så det är inte att tveka om att han vet vad han pratar om.
Likadant vet jag att en klubb jag var med i innan verifierade detta med ridsportsförbundet efter att de tänkt hålla tävlingar med just dessa stöd och banbyggaren stoppade och de fick akut låna in stöd från annan klubb.