Safety system godkända i TR?

L

lady_bus

Vår ridklubb ska köpa in en ny hinderpark från Safety system med de där knäpp-spännena på bomhållarna. Sen sa en av medlemmarna att de nog inte var godkända att använda på tävling??
Är det så?
Måste man ha med nyckelhålsskenorna på tävling om det är plaststöd?

Sv: Safety system godkända i TR?

Innan var det så att allt hindermaterial skulle vara i trä, både bommar och stöd.
Det kanske har ändrats på senare år?!

Jag vet bara att man måste ha säkerhetshållare på bakstöden. Så ist måste ni ha iallafall nyckelhålsskenor på vissa av stöden!

Man får ha Safety system hinder på tävling.

Nix hinderstöden får inte användas i ursprungsutförandet utan måste vara försedda med nyckelhålsskena för att få användas.

Detta för att det inte går att få hinderhållarna att bli helt fasta utan de kan tryckas ur läge vilket inte är tillåtet.

Bommarna är jag osäker på vad som gäller för faktum är att på alla mina år på tävlingsbanor så kan jag faktiskt inte komma på att jag en enda gång sett dessa på en tävlingsbana :confused:

Innan ni handlar så kan det ju vara lämpligt att ni kollar upp det med ridsportsförbundet så slipper ni otrevliga överraskningar i efterhand (men det med stöden är jag helt hundra på då jag själv frågat om det)

ja säkerhetshållare måste ju användas men det har det ju varit lag på länge.

Detta året som jag har tävlat i Stockholms området har det varit ca 4-5 klubbar som använt sig av Safety system. En del har hafi vanliga trä hinder också men en del har bara haft Safety system hinder.

ja säkerhetshållare måste ju användas men det har det ju varit lag på länge.

Detta året som jag har tävlat i Stockholms området har det varit ca 4-5 klubbar som använt sig av Safety system. En del har hafi vanliga trä hinder också men en del har bara haft Safety system hinder.

Säkerhetsskållor är ju en helt annan sak och har inte med stöden att göra.

För att få använda deras hinderstöd så måste det vara monterat en nyckelhålsskena (alltså en skena sittande på insidan med vanliga hål att sätta skållor i) man får inte använda dem med de vanliga hållarna som sitter på dem i vanliga fall alltså de som sitter klämda runt stödet pga att dessa går att trycka ur läge utan skållan måste sitta fast förankrad i hål.

Ok gäller det alla typer av hinder eller bara oxrar?

På de tävlingar jag har varit på med Safety system hinder har de använt plaststöden på räckena medans oxerns bakbom har varit på riktiga stöd.

Det gäller alla hinder och just pga att de går att trycka ur läge.

Jag har sett dom på tävling, men har även hört det som är skrivits tidigare i tråden att dom måste ha nyckelhålsskenor monterade.
Men har sett dom i räcken på tävlingsbanor och väldigt ofta på framhoppningar...

Trevligt för funktionärerna att slippa kånka på dessa blytunga trästöd :)
Nu har jag ju inte varit på varenda tävlingsbana i NV-skåne men jag har då inte sett några safety system någonstans.

Lyssna nu på Gylle för hon har helt rätt. För att få använda safety systemet måstse man montera fast nyckelskenor. Detta gäller oavsett om de används på oxrar eller räcke. Blanda inte ihop säkerhets skrållor med safety systemet, det blir som att blanda äpple med tomater, helt skillda saker alltså.
Har du sett plaststöden utan nyckelhålsskenor har både banbyggare och överdomare begått ett fel, de är ej godkända utan dessa skenor, av orsak som Gylle beskriver.

Vart har du exakt hört att de inte skulle vara godkända? Undrar om inte det bara är en skröna som vandrar runt. Har lusläst både TR III och anvisningar för banbyggare utan att hitta ett ord om at dessa hinderstöd inte skulle vara tillåtna. Det står på safety systems hemsida att man ska spänna muttern extra hårt vid tävling så att skållan inte ska förflytta sig. Sen finns det även anvisningar att alla höjder ska markeras på hinderstöden... gör arrangörerna det är det ju inga problem att hålla koll heller. Enda som står är ju om säkerhetsskållorna att dom måste finnas och vara godkända, men det löses ju med nyckelhålsskenor.

Nej, det är ingen skröna, du kan ringa ridsportsförbundet och fråga så får du samma svar av dem.
Det fattades beslut om detta på någon form av banbyggarkonferans el dyl för flera år sedan eftersom de som sagt inte håller måttet utan nyckelhålsskenor. Jag har inte själv läst banbyggarTR men tror att det står någonting om att bommen inte får gå att lägesändra utan nedslag eller dylikt och det är detta som fäller dem. Var tydligen någon "skandal" med dessa stöd involverade där det till slut krävdes en kontrollmätning i slutet av klassen och i stort sett alla hinder var lägre än vad de varit från början. Likadant så går det att vara i dessa hinder på ett annat sätt än på "vanliga" skållor. Går du i en bom uppifrån på en vanlig skålla så studsar bommen upp och många gånger ramlar den, går en häst däremot i en av deras skållor uppifrån så trycks skållan ner och bommen ligger kvar (det är precis det de själv gör reklam för är så bra med deras skållor då skador undviks) oavsett hur hårt man spänner skruven så håller den inte för en tung häst som går i, speciellt inte när den är använd ett tag och lite sliten.
Jag har fått uppgiften direkt av svensk banbyggare (en av få vi har som får bygga internationellt) som sitter på någon huvudpost i deras "beslutsstyrelse" eller vad fasiken det kallas, så det är inte att tveka om att han vet vad han pratar om.
Likadant vet jag att en klubb jag var med i innan verifierade detta med ridsportsförbundet efter att de tänkt hålla tävlingar med just dessa stöd och banbyggaren stoppade och de fick akut låna in stöd från annan klubb.

Vet jätte många klubbar som använder de vanliga plaststöden. Konstigt att inte banbyggaren säger till dem.

Tittar man i tråden med bilder på hopphästar så är där bilder från tävlingar somhar dessa plaststöd.

Senast ändrad av en moderator:

Vet jätte många klubbar som använder de vanliga plaststöden. Konstigt att inte banbyggaren säger till dem.

Tittar man i tråden med bilder på hopphästar så är där bilder från tävlingar somhar dessa plaststöd.

Man får använda dem MEN bara med nyckelhålsskena på dem.

Var ju nu då tvungen att leta igenom hela bildtråden och att säga att där är bilder på tävlingar där de används är ju inte särskilt korrekt, den enda bilden som visar ett ej tillåtet stöd är ju näst sista inlägget där framkanten på oxern inte är korrekt. För övrigt finns inte en enda bild där ett ss stöd används utan nyckelhålsskena. (På träning och framhoppning får man givetvis använda de och det är i stort sett bara på sådana bilder de finns).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 412
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 506
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur