Safariresa, erfarenheter?

Åkte en rundresa 3 veckor i Kenya med fokus fågelskådning för 3 år sedan. Helt fantastiskt. Av dom delar som var mer safari-inriktade så föredrog jag absolut Massai Mara. Många kombo-resor med sol-bad-safari går till Tsavo. Många djur där med, men ganska varmt, torrt och djuren är ganska solkiga av den röda jorden.

Var en liten svensk resebyrå, som tyvärr inte finns kvar, som ordnade resan. Tror det gick på runt 30 000 plus flyg. Vi åkte runt med inhemsk superduktigt guide, och chaufför i en liten grupp på runt 8 deltagar. Hade absolut inga känslor av dåligt samvete, vi litade helt och hållet på guiden, det är ju hans land och han som är proffs. Vi var ju bara dumma turister som fick fota och uppleva allt det underbara dom har att visa!
 
Jag tänker att du, Snubbelfot, inte riktigt svarar på frågan här. Alltså, absolut att människor som åker på safari idag ju gör det för djur- och naturupplevelsen. Alla vill se vackra djur och otrolig natur och ta fina foton. Men - det betyder ju inte att det inte i grunden kan vara en kolonial företeelse.

Petruska: safari idag innebär att man åker ut i nationalparker och ser djur och natur. Det kan vara walking safaris, horse riding safaris, båtsafaris eller de mer standard där man åker i jeepar med öppet tak. Safari är swahili och betyder resa från början, men när man pratar om safari i såna här sammanhang så syftar det till den här typen av game drives som vi diskuterar här. Dess kopplingar till kolonialtiden känns för mig rätt tydliga, precis som typ allt man gör som vit på plats i Afrika.
Ursäkta min okunskap här, men är det just att det handlar om Afrika som gör att du nämner kolonialismen? Djur-/naturturism förekommer ju i alla hörn av världen menar jag... björnar i Alaska och Kanada, späckhuggare i ishavet, älgar i Sverige, myskoxar i Norge, andra djur i Amazonas, Indien, Falklandsöarna etc etc. Min uppfattning om kolonialism är att hela konceptet bygger på att lägga under sig fjärran områden och/eller kulturer i meningen att tillskansa sig makt och styre över dem. Har en nutida naturturist i just Afrika mer koppling till det än en naturturist någon annanstans i världen har? Eller tänker du att det är en oundviklig del av reseturism öht?

(Jag har inga illusioner om att min resa kommer att vara särskilt unik jämfört med hundratusentals andra safariresenärers resor, däremot blir det förhoppningsvis en höjdpunkt för mig.)
 
Ursäkta min okunskap här, men är det just att det handlar om Afrika som gör att du nämner kolonialismen?
Ja, givetvis? Safaris i Afrika, vilket alltså är trådens ämne, har kopplingar till kolonialism - ja. Vita människor som åker ut på safaris med lokala guider skiljer sig knappast särskilt mycket från de safaris som britterna gjorde i Östafrika under kolonialtiden till exempel.

Min uppfattning om kolonialism är att hela konceptet bygger på att lägga under sig fjärran områden och/eller kulturer i meningen att tillskansa sig makt och styre över dem. Har en nutida naturturist i just Afrika mer koppling till det än en naturturist någon annanstans i världen har? Eller tänker du att det är en oundviklig del av reseturism öht?
Jag tror du och jag står långt ifrån varandra i vår syn på vårt egna resande. Har du rest i Afrika tidigare? Om det är något man får hantera och problematisera när man reser i Afrika så är det just ens egen vithet, den koloniala historien i landet man besöker, de komplexa relationerna som Europa och Afrika har i dag. Du vill se safaris som en "naturresa" som vilken som helst, men i min mening är det inte det. Du kan inte koppla bort hela Afrikas historia och tänka att det vi gör idag inte har någon koppling för det har det. Inte heller koppla bort "Afrika" och se det som en resa som vilken som helst, safaris och all annan typ av turism måste ju förstås och analyseras i sin kontext.

Det är lite som att volontärarbete i Afrika måste analyseras och problematiseras i sin kontext, medan volontärarbete i Sverige exempelvis analyseras i en svensk kontext. Bara för att båda två faller inom ideellt arbete betyder inte det att de är sprungna ur samma historia eller är problematiska på samma sätt.
 
Vita människor som åker ut på safaris med lokala guider skiljer sig knappast särskilt mycket från de safaris som britterna gjorde i Östafrika under kolonialtiden till exempel.
Där är min kanske naiva förhoppning att det trots allt finns skillnader. Jag tror(!) inte att den typiske safarituristen idag är ute efter att kuva, missionera eller profitera, och att det förhoppningsvis är möjligt att ha en litet annan relation till lokal personal. Men jag kanske får anledning att omvärdera.
Jag tror du och jag står långt ifrån varandra i vår syn på vårt egna resande. Har du rest i Afrika tidigare?
Så kan det säkert vara. Nej, jag har inte rest i Afrika tidigare. Jag har arbetat helt kort i Sydafrika men i bara väldigt begränsad mån haft anledning att hantera min vithet. Jag ser mig ändå som förhållandevis berest, har besökt runt 35 länder både privat och i arbetet och haft gott om tillfällen att förhålla mig till min i många fall privilegierade situation.
Om det är något man får hantera och problematisera när man reser i Afrika så är det just ens egen vithet, den koloniala historien i landet man besöker, de komplexa relationerna som Europa och Afrika har i dag. Du vill se safaris som en "naturresa" som vilken som helst, men i min mening är det inte det. Du kan inte koppla bort hela Afrikas historia och tänka att det vi gör idag inte har någon koppling för det har det. Inte heller koppla bort "Afrika" och se det som en resa som vilken som helst, safaris och all annan typ av turism måste ju förstås och analyseras i sin kontext.
Jag kan absolut problematisera kring både den koloniala historien och den nutida situationen. Men jag förhåller mig normalt till orättvisor och missförhållanden genom att reflektera över mitt eget ansvar, för hur jag själv agerar och hur jag själv påverkar andra. En av poängerna med att boka researrangemang direkt av en lokal arrangör var förhoppningen att en större del av pengarna skulle landa lokalt. Jag axlar dock inte skuldbörda för andras agerande, varken nutida eller historiskt, och inte heller lägger jag sådan börda på någon annan.
 
Jag tror(!) inte att den typiske safarituristen idag är ute efter att kuva, missionera eller profitera, och att det förhoppningsvis är möjligt att ha en litet annan relation till lokal personal.
Fast jag har aldrig påstått det heller. Jag säger bara att det givetvis finns koloniala rötter även till safaris, det är allt. Du är den som inte ser kopplingen, varför jag förklarade det. Allt vi vita gör i Afrika har koloniala kopplingar, allt vi gör behöver analyseras och förstås i sin kontext. Få saker i Afrika (bistånd, religiös verksamhet, turism etc) är oproblematiska.

Jag tror inte någon i hela tråden har påstått någonstans att dessa koloniala kopplingar skulle ta sig uttryck i att bete sig illa mot lokal personal? Det är snarare du som försöker förminska något stort och komplext till "jamen jag vill se djur ju och jag är schysst mot guiden". Återigen: ingen har påstått att safariturister INTE vill se djur eller är elaka mot de lokala guiderna.
Jag axlar dock inte skuldbörda för andras agerande, varken nutida eller historiskt, och inte heller lägger jag sådan börda på någon annan.
Nej, jag tror inte att någon har försökt lägga någon skuldbörda på dig eller någon annan heller. Däremot kom frågan upp i tråden (vilket ändå är helt rimligt) och då startades diskussionen. Sen tycker jag att det är lite naivt och nonchalant att liksom vilja sätta sig själv utanför de strukturer som finns. Oavsett vad du själv känner för din vithet så ingår du i en maktstruktur som blir uppenbar för alla på plats bara de ser dig. Oavsett vad du själv tycker om det.
 
Åkte med Äventyrsresor till Tanzania . Vi var 11 turister. 3 landrovers som kördes av Inhemska gametrackers. Besökte 4 parker, en masaiby som ingen turist satt sin fot i. Tältade i trädgården hos en bonde nära Kilimanjaro, ingen svensk reseledare på hela resan. En makalös resa. Sen en vecka på Zanzibar.
 
Åkte med Äventyrsresor till Tanzania . Vi var 11 turister. 3 landrovers som kördes av Inhemska gametrackers. Besökte 4 parker, en masaiby som ingen turist satt sin fot i. Tältade i trädgården hos en bonde nära Kilimanjaro, ingen svensk reseledare på hela resan. En makalös resa. Sen en vecka på Zanzibar.
Då gjorde du alltså en väldigt typisk safariresa i Östafrika. Nationalparker, massajby och sen Zanzibar. Standard.

Det är just så som du formulerar det som jag har lyft i tråden som problematiskt. Den här önskan om att se det "orörda Afrika", att man alltid ska lyfta fram att här har det minsann inte varit vita/turister tidigare, ett kolonialt synsättet att vilja upptäcka nytt, att vara först, men nu handlar det inte om länder utan om människor. Skulle jag ha fått en femma varje gång någon svor på att de varit i en by där ingen vit/ingen turist varit tidigare vore jag typ miljonär nu.
 
Ursäkta min okunskap här, men är det just att det handlar om Afrika som gör att du nämner kolonialismen? Djur-/naturturism förekommer ju i alla hörn av världen menar jag... björnar i Alaska och Kanada, späckhuggare i ishavet, älgar i Sverige, myskoxar i Norge, andra djur i Amazonas, Indien, Falklandsöarna etc etc. Min uppfattning om kolonialism är att hela konceptet bygger på att lägga under sig fjärran områden och/eller kulturer i meningen att tillskansa sig makt och styre över dem. Har en nutida naturturist i just Afrika mer koppling till det än en naturturist någon annanstans i världen har? Eller tänker du att det är en oundviklig del av reseturism öht?

(Jag har inga illusioner om att min resa kommer att vara särskilt unik jämfört med hundratusentals andra safariresenärers resor, däremot blir det förhoppningsvis en höjdpunkt för mig.)
Där är min kanske naiva förhoppning att det trots allt finns skillnader. Jag tror(!) inte att den typiske safarituristen idag är ute efter att kuva, missionera eller profitera, och att det förhoppningsvis är möjligt att ha en litet annan relation till lokal personal. Men jag kanske får anledning att omvärdera.

Så kan det säkert vara. Nej, jag har inte rest i Afrika tidigare. Jag har arbetat helt kort i Sydafrika men i bara väldigt begränsad mån haft anledning att hantera min vithet. Jag ser mig ändå som förhållandevis berest, har besökt runt 35 länder både privat och i arbetet och haft gott om tillfällen att förhålla mig till min i många fall privilegierade situation.

Jag kan absolut problematisera kring både den koloniala historien och den nutida situationen. Men jag förhåller mig normalt till orättvisor och missförhållanden genom att reflektera över mitt eget ansvar, för hur jag själv agerar och hur jag själv påverkar andra. En av poängerna med att boka researrangemang direkt av en lokal arrangör var förhoppningen att en större del av pengarna skulle landa lokalt. Jag axlar dock inte skuldbörda för andras agerande, varken nutida eller historiskt, och inte heller lägger jag sådan börda på någon annan.
Jag skulle nog säga att du genom att förneka att du har en plats i den koloniala historien och den roll som kolonialismen spelar idag, förstärker de koloniala strukturerna.

Genom att reducera frågan till att uppföra dig som folk gentemot de svarta människor du möter i Afrika, gör du samma sak. Och genom att behöva uttala att du inte axlar någon skuldbörda, gör du än en gång detsamma.
 
Åkte med Äventyrsresor till Tanzania . Vi var 11 turister. 3 landrovers som kördes av Inhemska gametrackers. Besökte 4 parker, en masaiby som ingen turist satt sin fot i. Tältade i trädgården hos en bonde nära Kilimanjaro, ingen svensk reseledare på hela resan. En makalös resa. Sen en vecka på Zanzibar.
Varför är det viktigt för dig att säga att ingen vit människa tidigare hade satt sin fot massajbyn?
 
Jag skulle nog säga att du genom att förneka att du har en plats i den koloniala historien och den roll som kolonialismen spelar idag, förstärker de koloniala strukturerna.

Genom att reducera frågan till att uppföra dig som folk gentemot de svarta människor du möter i Afrika, gör du samma sak. Och genom att behöva uttala att du inte axlar någon skuldbörda, gör du än en gång detsamma.
Tack för att du formulerade sig så bra! Jätteviktigt inlägg!
 
Ni som är lite merrutinerade, vad säger ni om Sydafrika? Jag har funderat lite på en resa dit (typ en kombination av safari och någon stad) men undrar hur det egentligen är att resa dit. Jag tänker främst på se aspekter som till exempel @niphredil har tagit upp. Sydafrika känns som ett häftigt ställe att besöka men det kan också bero på att jag läst för många av Deon Meyers böcker.
 
Jag skulle nog säga att du genom att förneka att du har en plats i den koloniala historien och den roll som kolonialismen spelar idag, förstärker de koloniala strukturerna.
Hade jag varit britt, holländare eller spanjor så hade jag kanske lättare kunnat se den kopplingen, den är inte solklar för mig idag. Förvisso bygger delar av mitt välstånd på exploatering av fattiga länder och människor, men det är ju inte begränsat till kolonialism.

Har du eller @niphredil något lästips som kan tydliggöra min plats i den koloniala historien och vilken roll jag spelar för kolonialismen idag, så har jag gott om tid att läsa innan jag reser till Afrika.
 
Hade jag varit britt, holländare eller spanjor så hade jag kanske lättare kunnat se den kopplingen, den är inte solklar för mig idag. Förvisso bygger delar av mitt välstånd på exploatering av fattiga länder och människor, men det är ju inte begränsat till kolonialism.

Har du eller @niphredil något lästips som kan tydliggöra min plats i den koloniala historien och vilken roll jag spelar för kolonialismen idag, så har jag gott om tid att läsa innan jag reser till Afrika.
Eftersom det handlar om strukturer, historia och hudfärg, inte om din person, har jag inte det.

Annars skulle jag säga: allt av Toni Morrison. Skönlitterärt och belysande och utan att ge dig det personliga frikort du så gärna tycks vilja ha. Du kan även hitta mängder av filmklipp där hon med skärpa pekar på väsentligheterna i sammanhanget.

Din starka benägenhet att göra dig själv, en vit man, till huvudperson här, är problematiskt i kontexten. Jag är inte pedagog nog att visa dig vägen ut ur det. Jag kan bara peka på att det är så.

Sen tycker jag, som du också pekar på, att turism i länder där människor är mycket fattigare än vi också är problematiskt. Det är problematiskt med ekonomiska transaktioner mellan mycket ojämbördiga parter. Jag tycker att det är jobbigt med Thailandturismen av bland annat det skälet, tex. Men det ändrar ju inte i sig den (post)koloniala verklighet som du förnekar din plats i.
 
Senast ändrad:
Jag läser mest på forumet, men kände mig tvungen att skapa ett konto när jag läste den här tråden.

Jag har varit på safariresa i Kenya och Tanzania och jag känner SÅ igen mig i det som @niphredil skriver. Det var en helt underbar resa, men jag kände som vit turist i dessa länder absolut av problematiken som kommer av det koloniala arvet. Kanske allra minst under själva safarin, dock - den lokala guiden var otroligt kunnig, han åt middag tillsammans med oss på kvällarna, bodde på samma lodger, han var välutbildad och beskrev sitt familjeliv och sin livssituation ungefär så som random svensk lever. Känslan var i mångt och mycket att han var precis som oss. Sen inser jag naturligtvis att safaris som sådana är en kolonial företeelse, och därmed faller in under samma problematiska paraply, men det fanns andra situationer som jag upplevde som mer direkt besvärande.

Vi gjorde även en walking safari med en lokal massajguide, och samt ett antal bärare och en kock. Här var det endast guiden som åt tillsammans med oss, kock och bärare skötte sig själva. Det tyckte jag var jättejobbigt - vi blev uppassade, fick maten lagad, tältet upprest och bordet dukat (med duk och en liten blomma som de släpade med sig på vandringen...) och gjorde inte ett jota när vi slog läger på kvällarna. Jag är van vid svensk fjällvandring där man bär sitt eget pick och pack samt hjälps åt med alla bestyr. Att fråga om jag kunde hjälpa till med något kändes liksom också fel - de gjorde ju sitt jobb och man vill inte "störa", eller att "hjälpen" mest är ett sätt att minska ens eget white saviour complex.

Det här med dricks var också svårt för mig. Vid ett tillfälle tyckte bärarna att vi gav för lite dricks (vi hade tagit ut lite för lite kontanter inför resan) och jag skämdes något så oerhört för detta. Att de inte får ordentligt betald utan att det krävs att jag som vit turist visar god vilja gentemot dem kändes helt enkelt fel (och ja, jag vet att t.ex. restaurangpersonal i många västländer också lever på dricks, men jag fick ändå en extra stor klump i magen av detta).

Så rent generellt ÄR safari just precis så fantastiskt som man får för sig att det är efter att ha sett lejonkungen, men jag tycker absolut att man bör ha öppna ögon och inse att det inte är "vilken naturresa som helst". Jag var personligen lite dåligt förberedd på att hantera både mina personliga känslor kring kolonialismens efterdyingar, så väl som hur strukturen påverkar människorna i länderna där denna typ av turism är så viktig för mångas försörjning.
 
Jag läser mest på forumet, men kände mig tvungen att skapa ett konto när jag läste den här tråden.

Jag har varit på safariresa i Kenya och Tanzania och jag känner SÅ igen mig i det som @niphredil skriver. Det var en helt underbar resa, men jag kände som vit turist i dessa länder absolut av problematiken som kommer av det koloniala arvet. Kanske allra minst under själva safarin, dock - den lokala guiden var otroligt kunnig, han åt middag tillsammans med oss på kvällarna, bodde på samma lodger, han var välutbildad och beskrev sitt familjeliv och sin livssituation ungefär så som random svensk lever. Känslan var i mångt och mycket att han var precis som oss. Sen inser jag naturligtvis att safaris som sådana är en kolonial företeelse, och därmed faller in under samma problematiska paraply, men det fanns andra situationer som jag upplevde som mer direkt besvärande.

Vi gjorde även en walking safari med en lokal massajguide, och samt ett antal bärare och en kock. Här var det endast guiden som åt tillsammans med oss, kock och bärare skötte sig själva. Det tyckte jag var jättejobbigt - vi blev uppassade, fick maten lagad, tältet upprest och bordet dukat (med duk och en liten blomma som de släpade med sig på vandringen...) och gjorde inte ett jota när vi slog läger på kvällarna. Jag är van vid svensk fjällvandring där man bär sitt eget pick och pack samt hjälps åt med alla bestyr. Att fråga om jag kunde hjälpa till med något kändes liksom också fel - de gjorde ju sitt jobb och man vill inte "störa", eller att "hjälpen" mest är ett sätt att minska ens eget white saviour complex.

Det här med dricks var också svårt för mig. Vid ett tillfälle tyckte bärarna att vi gav för lite dricks (vi hade tagit ut lite för lite kontanter inför resan) och jag skämdes något så oerhört för detta. Att de inte får ordentligt betald utan att det krävs att jag som vit turist visar god vilja gentemot dem kändes helt enkelt fel (och ja, jag vet att t.ex. restaurangpersonal i många västländer också lever på dricks, men jag fick ändå en extra stor klump i magen av detta).

Så rent generellt ÄR safari just precis så fantastiskt som man får för sig att det är efter att ha sett lejonkungen, men jag tycker absolut att man bör ha öppna ögon och inse att det inte är "vilken naturresa som helst". Jag var personligen lite dåligt förberedd på att hantera både mina personliga känslor kring kolonialismens efterdyingar, så väl som hur strukturen påverkar människorna i länderna där denna typ av turism är så viktig för mångas försörjning.

Just sådant här gör att jag blir enormt besvärad bara av tanken på att vara turist i ett "fattigare" land. Och så får jag dåligt samvete av att kanske turismen ändå behövs? Lite (men inte mycket, får ju dåligt samvete av det också) lättande för mig att kunna skylla på ointresse och häst och att kunna stanna hemma. Och så vet jag ju att mitt dåliga samvete inte gör någon nytta alls och så är cirkeln sluten 😑

Tack för många intressanta inlägg i tråden @Petruska @niphredil mfl!
 
Hade jag varit britt, holländare eller spanjor så hade jag kanske lättare kunnat se den kopplingen, den är inte solklar för mig idag. Förvisso bygger delar av mitt välstånd på exploatering av fattiga länder och människor, men det är ju inte begränsat till kolonialism.

Har du eller @niphredil något lästips som kan tydliggöra min plats i den koloniala historien och vilken roll jag spelar för kolonialismen idag, så har jag gott om tid att läsa innan jag reser till Afrika.
Det är inte nationalitet som är kärnan här men Sverige har haft kolonier på flera kontinenter, däribland Afrika, och också handlat med slavar. Sverige omfattas alltså absolut av de koloniala strukturerna ni diskuterar.
 
Har du eller @niphredil något lästips som kan tydliggöra min plats i den koloniala historien och vilken roll jag spelar för kolonialismen idag, så har jag gott om tid att läsa innan jag reser till Afrika.
Jag häpnar över din arrogans faktiskt. Du är en vuxen man och du är oförmögen att sätta dig in i något om du inte får böcker serverat? Jisses säger jag bara. Jag kan inte sitta och försöka komma på en fin litteraturlista till dig - särskilt när du uppenbart inte är intresserad. Du tycker inte att du som vit europé har nån koppling till kolonialism bara för att du inte är spanjor eller britt, du tycker inte att safaris har nån koppling heller för du vill faktiskt bara se fina djur och är snäll mot guider, och du vill att andra ska göra ett hästjobb och hitta böcker som kan övertyga dig.

Du vill dessutom ha böcker som specifikt pekar ut dig. Driver du eller? Vi pratar om maktstrukturer här! Förstår du inte det? Förstår inte att det övertag som Europa hade över Afrika under kolonialtiden fortfarande gynnar Europa? Att vi som europér har det fint idag delvis tack vare handelsavtal som starkt gynnar oss över fattiga länder i Afrika? Att vi pratar om åratal av förtryck och rasism?
 
Att fråga om jag kunde hjälpa till med något kändes liksom också fel - de gjorde ju sitt jobb och man vill inte "störa", eller att "hjälpen" mest är ett sätt att minska ens eget white saviour complex.
Nej, precis. Just det här exemplifierar hur knivigt det faktiskt är: hur du än beter dig, oavsett om det är jättetrevligt eller otrevligt eller neutralt, så kommer du hamna i en sits där du analyserar huruvida du gjort rätt. För att man är en vit europé som är turist i ett land där vita har gjort så överjävligt mycket hemskt.
 
Just sådant här gör att jag blir enormt besvärad bara av tanken på att vara turist i ett "fattigare" land. Och så får jag dåligt samvete av att kanske turismen ändå behövs? Lite (men inte mycket, får ju dåligt samvete av det också) lättande för mig att kunna skylla på ointresse och häst och att kunna stanna hemma.
Alltså turismens konsekvenser och huruvida den är bra eller inte är en jättesvår fråga som man mig veterligen inte riktigt har nåt svar på. Vissa hävdar att det är en räddare i nöden, andra helt tvärtom - att pengarna lämnar landet, att det exploaterar människor och land etc. Så när jag reser tänker jag inte alls i såna termer mest för att jag inte vill hamna i att tänka att jag som turist gör en sån himla fin gärning, att människor skulle på något vis vara beroende av just mig och mina pengar. Jag reser för att jag vill helt enkelt, och försöker göra det på ett så schysst sätt jag kan.

När jag reser i Afrika gör jag det för att jag är genuint kär i länderna jag åker till :heart. Jag gör aldrig safaris eller sånt nuförtiden, eftersom jag gjort det så många gånger, utan reser i Afrika på samma sätt som jag gör i Europa: mycket storstäder för att träffa vänner, äta gott, hänga på stranden, gå på spelningar och museum och gå ut och festa etc etc. I början när jag reste brottades jag med vitheten varenda gång jag åkte, nu nästan aldrig eftersom jag är så van liksom. Men det sitter djupt i mig att aldrig exotifiera människor på det vis som så många turister gör, att aldrig frossa i människors fattigdom eller på något vis reducera de människor jag träffar till stereotyper. Jag KRÄKS på allt prat om "vi var de första vita som var där!" och "men de är ju så GLADA över så LITE".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp