Sälja häst med prövotid

Ela

Trådstartare
Någon som har tips på hur man skriver ett kontrakt när köparen vill låna hästen på prov innan köp? Givetvis ska besiktning och pris vara gjort innan men vad är mer viktigt att få med?
(anledning är att det är en dyrare ponny som av olika anledningar inte är helt igång och därför svårt att pröva på den nivån hon är utbildad i)

Är förövrigt osäker på att tråden ligger på rätt ställe....
 
Hur lång är prövotiden?
Är den längre så kanske ett vanligt fodervärdskontrakt är lättast? Med möjlighet till köp efter en viss tid?


Jag sålde en ponny med 2 veckors prövotid en gång men det var en billigare en och bara 2 år gammal och inte värd många kronor..

Skrev eget avtal där det stod att jag höll ponnyn försäkrad under de två veckorna.
Ingen besiktning gjord men både säljare och köpare överens om att ponnyn var frisk vid överlämnandet.
Ville köparen göra besiktning under dessa två veckor stod hon för den kostnaden.
Ponnyn kynde lämnas tillbaka när som helst under dessa veckor och hela köpeskillingen återfås. Köpare stod för transport tillbaka om så skedde
 
Skriv två avtal: ett fodervärdsavtal för "prövotiden" och sedan ett köpesavtal.
Precis som du skriver är det viktigt att besiktiga först, innan hästen flyttar.
Och som du skriver, ange prissumma.
Och att förstås noga skriva med att hästen, om den återlämnas, ska vara i samma skick besiktningsmässigt som när den flyttade.
 
Vi gjorde det på en foderhäst en gång (inte lika definitivt givetvis). Mycket speciell häst som heller inte var igång och inte hade varit det på länge heller. Vi skrev att hästen stod hos fodervärden på prov från datum x till datum y och under den tiden hade fodervärden rätt att när som helst lämna tillbaka hästen = ägaren var skyldig att behålla sin boxplats/ta emot den direkt.

Hästen hade också en medfödd skada som dels var lite osäker på hur det skulle funka med normal ridning när den blev äldre och dels ville ägaren av den anledningen inte göra ett böjprov på den. Därför skrev vi att allt som kunde drabba hästen som följd av skadan (och som ägaren visste om och som kunde visats vid ett böjprov) skulle hästen tillbaka till ägaren.
 
Någon som har tips på hur man skriver ett kontrakt när köparen vill låna hästen på prov innan köp? Givetvis ska besiktning och pris vara gjort innan men vad är mer viktigt att få med?
(anledning är att det är en dyrare ponny som av olika anledningar inte är helt igång och därför svårt att pröva på den nivån hon är utbildad i)

Är förövrigt osäker på att tråden ligger på rätt ställe....
Tror det säkraste sättet för dig att itne få hem en trasig häst är att sälja den som vanligt men skriva in öppetköp tex 2 veckor, förutsatt att hästen går igenom en besiktning igen vid återlämnandet-.
 
Jag skrev ett fodervärdskontrakt med köprätt och skrev in priset. Om/när de köper skriver vi ett köpeavtal. Men då handlar det om minst 6 mån prövotid.

När jag köpte en med 2 v prövotid skrev vi köpeavtal och skrev in prövotiden bara.
 
Hur ponnyn ska återlämnas vid ev sådant beslut.
Vilket den datum den senast ska vara återlämnad.
När den ska vara betalad.
Kan ponnyn återlämnas innan det gått prövotiden ut.
Om utrustning kommer att ingå under prövotid, vilken och skick, ska den återlämnas eller köpas med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 093
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 813
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp