Sälja Föl, första gången för mig...

Dingelass

Trådstartare
Har lite funderingar som jag hoppas det finns någon vänlig uppfödare kan hjälpa mig med...

Annonserat ett föl och vill sälja henne nu innan hon är redo att lämna sin mamma, lagt ut annons med ett vad jag anser lågt pris.
Det lägre priset satte jag med tanke på att hon bara är ett par veckor gammal och skulle jag inte få henne såld nu så skulle jag göra ett försök senare men med ett antagligen högre pris.
Har två stycken spekulanter som ska komma i veckan varav den ena har undrat över betalningen om det går bra med handpenning nu o resten vid avhämtning.

Egentligen tycker jag inte det är ok men har sagt att jag vill fundera på det.

Men sen började jag fundera, Om nu någon ska köpa henne direkt, hur gör jag då pappersvägen? Hon har ju inget pass ännu och jag bör väl stå som uppfödare oavsett....hm...kan ju inte skriva under något ägarbytespapper innan passet är tillverkat eller ska den nya ägaren stå som ägare direkt?

Hur gör ni när ni säljer era små?
Annat jag bör tänka på?

Vet inte om tråden hamnat rätt? men flytta den gärna annars...
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Om inte alla papper är klara skriver man in i kontraktet vilka handlingar som ska medfölja i köpet (tex registrering, pass, vacc intyg) och att dessa ska tillhandahållas av dig som säljare och att köparen får dom när det är klart, eller vid leverans till exempel.

Avtala också när risken ska övergå. Tex om risken övergår vid leverans så behåller du försäkringen till dess. Skriv då in i kontraktet vad som händer om fölet dör till exempel. Ska köpesumman återbetalas, du får ut på försäkringen. Om risken ska övergå direkt måste köparen ta fölet i besittning, tex genom att lämna gården med sto och föl en vända.

Hur det funkar med ägarbyten osv vet jag inte, jag registrerar inte mina raser i Sverige. Men om jag har sålt en fölunge innan registrering kan jag anmäla det i samband med registreringen och då står jag som uppfödare på reg beviset men köparen som ägare. Vi har inte heller samma pass som de flesta andra, inget ägarbevis i utan det är reg beviset som gäller.
Det får du kolla med din rasförening.

Jag hade inte hållit ett föl i flera månader för handpenning. Då måste du tacka nej till alla andra intressenter och det kanske händer något med fölet osv. Isåfall får spekulanterna återkomma när fölet är leveransklart.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Om du vill vara säker på att stå som uppfödare så ska du skicka in alla handlingar och stå för kostnaderna i samband med registrering och pass. Men du kan då samtidigt skicka in en kopia på er köpeavtal som gör att köparen blir registrerad som ägare direkt.

Riktigt så enkelt som att ställa sto och föl i en släp och köra en runda är det inte juridiskt att ta över "risken". Så vill du att köparen ska ta över risken (d v s allt som kan hända med fölet) bör köparen få ta hem både ditt sto och fölet till sig. Annars är det klart enklast att du står för risken tills fölet kan levereras och då kanske inte få full betalning förrän då heller. I andra typer av affärer brukar man inte betala förrän varan kan levereras t ex om du köper en ny bil. Man skriver då avtal och ev betalar handpeng men betalar inte fullt ut förrän bilen finns klar.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Det går utmärkt att göra så. Men man måste skriva avtal, dvs även på uppstallning och skötsel för fölet.

Det finns absolut ingen anledning att hålla ett föl i flera månader mot handpenning om man inte har någon lust med det.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

jag köpte min, betalade handpenning, fick köpekontrakt, uppfödaren stod för allt utom försäkring och jag hämtade hästen när den var 8 månader. Inga problem :D
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Skulle det vara jag så hade jag inte gått med på en lägre handpenning än 50% av köpesumman för att vara säker på att få hästen såld. Så är det kännbart om dom sedan ändrar sig.
Du ska ju hålla fölet åt dom i flera månader och då vara garanterat ett köp i slutändan tycker jag.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Tack för era svar:)

Ja detta är inte lätt inte.

Lämna ifrån mig stoet till innan avvänjningen är inte aktuellt, är för mkt kontrollnörd för det:o

En sak jag inte förstår med det juridiska,
Om hästen är betald och överskriven varför och vad är det för risk för mig då?
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

"Risken" är väl att fölet kan bli värt mer när det är dags för överlåtningen än vad du tog betalt för..
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

men hur kan fölungen bli mer värd? Den har ju samma föräldrar som vid födseln.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

En sak jag inte förstår med det juridiska,
Om hästen är betald och överskriven varför och vad är det för risk för mig då?

Därför att den inte är traderad, dvs köpet har inte gått igenom, förrän köparen rent fysiskt har hämtat eller tagit emot sin vara. Detta oavsett vad som blivit betalt och vad man skrivit i avtal. Jag tycker det låter väldigt smart och tror det är juridiskt korrekt att göra som wrangler, låta köparen köra iväg med sto och föl en sväng från gården.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Ok tack så mkt! Då förstår jag :)

Imorgon kommer första spekulanten...
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Det går utmärkt att göra så. Men man måste skriva avtal, dvs även på uppstallning och skötsel för fölet.

Det finns absolut ingen anledning att hålla ett föl i flera månader mot handpenning om man inte har någon lust med det.

Rent juridiskt är det bäddat för konflikt att "bara" köra en runda med sto och föl. För det innebär inte helt automatiskt att den nya ägaren tagit sin häst i besittning för det. Blir det problem kommer detta att hårdras och dra ut på tiden. För om den nya ägaren verkligen tar sin häst i besittning så ska denne också betala för skötseln alt själv sköta den o s v.
Vill man bli av med fölet så är det säkraste att låta stoet följa med det fram till avvänjningen.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Nu läste jag inte så jättenoga era svar, men äganderättens övergång behöver man ju inte fundera på så länge bara handpenning har betalats för fölet. För då ska absolut inte äganderätten gå över eftersom full betalning inte erlagts.

Att lägga handpenning nu och sedan full betalning och äganderättsövergång inom kort för att därefter ha fölet inhyrt/uppstallat hos dig fram till flytt är det som jag skulle förespråka.

Att hålla fölet fram till flytt för enbart handpenning skulle jag aldrig någonsin gå med på. Handpenning direkt för att avhålla ytterligare spekulanter på en gång fram till att vederbörande tittat på fölet hade jag däremot godtagit.

Äganderättens verkliga övergång, dvs traderingen, hade jag inte oroat mig för, och heller inte brytt mig om att köra en runda med fölet, så länge full betalning sker och därefter avtal om inhyrning upprättas. Ägaren har ju full rätt att placera sitt föl i vård hos dig fram till avflyttning.

En tidig äganderättsövergång vill man ju dock även ha av anledningen att ägaren då står risken vid skador, dödsfall m.m.

Så full betalning och full äganderättsövergång inom kort är det enda jag skulle acceptera.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

*delvis knapplån*

Jag förstår inte riktigt varför traditionen eller ägadenrättens rent formella övergång skulle vara intressant som en riskfaktor ur ett SÄLJARperspektiv som det är fråga om här?

Vi säljer våra föl med full betalning direkt, överlåtelsekontrakt direkt och där köparen även övertar försäkringen på fölet.

Detta innebär som jag ser det minimal risk för mig, vilket är just anledningen till att jag väljer den här modellen som säljare efter att jag hållit ett föl för handpenning under 6 månader åt en köpare som aldrig sedan fullföljde köpet.
Den köparen gjorde sig oanträffbar och det var inte roligt på en fläck att vara helt låst och vare sig kunna avsluta köpet eller sälja till någon annan utan stora risker.

Vilken köpare skulle efter att ha erlagt full betalning hävda att man INTE fullföljt köpet?

Den åtminstone teoretiska risken som köparen tar är ju ett att en sakrättslig problematik skulle kunna uppkomma om säljaren skulle komma på obestånd.

Ett "uppstallningskontrakt" eliminerar så långt det är möjligt även den risken.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

För säljarens del handlar inte så mycket om att inte köparen inte fullföljt kontraktet som att det händer fölet något under tiden fram tills att det kan levereras. Det som kan ställa till är saker som t ex inte täcks av försäkringen och då kan köparen som inte själv sköter om fölet kanske kräva stoägaren på ersättning. Eller t ex att stoet inte längre kan ge tillräckligt med mjölk till fölet. Då blir ju frågan om vem som ska stå för kostnaderna för fölmjölk och arbete med utfodringen av fölet. Om stoet lever så ju trots allt det bästa för fölet att få vara kvar hos henne.
Ett annat exempel är om säljaren inte sköter om fölet enligt med vad köparen önskar eller anser vara rätt och köparen inte själv kan göra t ex på grund av avståndet. Med andra ord så kan det för en säljare med "fel" köpare bli väldigt komplicerat att sälja direkt och inte "leverera".
För köparen finns ju som sagt risken säljaren kommer/är på obestånd och fölet kan bli utmätt om det finns kvar på gården. Men också att fölet inte blir avhämtat när det är dags, finns ju underliga människor. Då står man med ett föl som inte är ens eget och ingen som hämtar det.
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

hmm, efter att ha läst den här tråden känns det som att det vore minst riskfyllt att sälja fölet när det är leveransklart, kanske inte ens lägga ut en annons innan den kan skiljas från stoet/någon månad innan. Blir inte det lättast för alla parter, eller är det lättare att sälja fölen när de är små? Söthetsfaktor? Eller säljer man dom tidigt för att försäkra sig om att inte behöva ha kvar dem längre än nödvändigt?
Aldrig haft föl själv, men om mitt sto tar den här fölningen bra ska hon semineras igen, och då ska en av avkommorna säljas, därav frågorna. :)
 
Sv: Sälja Föl, första gången för mig...

Att jag la ut detta fölet redan nu är dels för att jag lyssnat ( för mkt?) på hur svårt det är att sälja hästar just nu och tänkte att det kunde vara värt att försöka redan nu och om det inte gick sälja nu göra ett nytt försök till hösten.

Men nu när jag hunnit fundera lite till så är det kanske lika bra att isåfall låta stoet åka med...även om det tar emot en smula:p
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 551
Senast: Snurrfian
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 201
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att sälja min underbara ridtravare. Tiden finns tyvärr inte längre. Tänkte annonsera på hästnet. Hur lång tid...
2
Svar
21
· Visningar
5 758
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp