Sälja? Avliva? Hypotetisk fråga.

Kanske OT men använder man hästarna till reining för att de inte håller för annat eller är det vanlig bland raserna man använder. Inte ens bland islandshästarna där spatt är hyfsat vanligt så är det så särskilt vanligt med känd spatt i närheten av att en stor procent/alla av tävlingshästarna har det även om det finns bra tävlingshästar med spatt.

Man använder Quarterhästar till reining i första hand. De håller absolut för annat, men av någon anledning så är det otroligt vanligt med spatt i någon form bland dessa hästar. I USA är det så vanligt att man t.o.m räknar med att ens häst ska få spatt och då gärna vill att hästen utvecklar det så tidigt som möjligt så man kan behandla och få den "frisk" och hålla för tävling.
Reining är otroligt tufft och det är vanligt att man rider in och tränar reininghästar vansinnigt tidigt. Jag har sett exempel på att de rids in redan som 1 år och 9 månader... Min egen (tysk) reds in som 2 år och 4 månader.
Inom reining talar man om "rätt och fel" led att få spatten i. Just nu står det absolut still i huvudet, men jag tror att det är den översta glidleden som man absolut *inte* vill ha spatt i för då blir hästen nästan säkert obrukbar. Citera mig inte med detta bara. :D
 
Man använder Quarterhästar till reining i första hand. De håller absolut för annat, men av någon anledning så är det otroligt vanligt med spatt i någon form bland dessa hästar. I USA är det så vanligt att man t.o.m räknar med att ens häst ska få spatt och då gärna vill att hästen utvecklar det så tidigt som möjligt så man kan behandla och få den "frisk" och hålla för tävling.
Reining är otroligt tufft och det är vanligt att man rider in och tränar reininghästar vansinnigt tidigt. Jag har sett exempel på att de rids in redan som 1 år och 9 månader... Min egen (tysk) reds in som 2 år och 4 månader.
Inom reining talar man om "rätt och fel" led att få spatten i. Just nu står det absolut still i huvudet, men jag tror att det är den översta glidleden som man absolut *inte* vill ha spatt i för då blir hästen nästan säkert obrukbar. Citera mig inte med detta bara. :D
Det stämmer att man inte vill ha spatt i första glidleden, då är det mycket sämre prognos än andra och tredje. Att ha "utläkt" spatt i en led innebär inte att hästen är immun mot spatt i övriga, tvärt om. Vad jag vet så är spatt vanligast bland hästar med krokhas.
 
Det stämmer att man inte vill ha spatt i första glidleden, då är det mycket sämre prognos än andra och tredje. Att ha "utläkt" spatt i en led innebär inte att hästen är immun mot spatt i övriga, tvärt om. Vad jag vet så är spatt vanligast bland hästar med krokhas.

Just det. Översta glidleden vill man inte ha spatt i. Då är karriären med största sannolikhet slut som tävlingshäst inom reining iallafall.
Ingenstans har jag väl skrivit att en häst är immun mot spatt i övriga glidleder om den har utläkt spatt? Det är i och för sig inte alls vanligt att just reininghästar får spatt i fler glidleder än i en. Det är tvärtom extremt ovanligt. Quarterhästar är definitivt inte kända för att ha "krokhas". De flesta Quarters är väldigt raka i hasorna och står nästan under sig. Just reininghästar är ofta lite överbyggda. Man tror att det är detta som gör att de gärna får spatt. Spångfors i Halmstad är extremt kunnig just på Quarterhästar och spatt och enligt honom så är spatt inget att bli nervös över. Om det sitter i rätt glidled då.
 
Just det. Översta glidleden vill man inte ha spatt i. Då är karriären med största sannolikhet slut som tävlingshäst inom reining iallafall.
Ingenstans har jag väl skrivit att en häst är immun mot spatt i övriga glidleder om den har utläkt spatt? Det är i och för sig inte alls vanligt att just reininghästar får spatt i fler glidleder än i en. Det är tvärtom extremt ovanligt. Quarterhästar är definitivt inte kända för att ha "krokhas". De flesta Quarters är väldigt raka i hasorna och står nästan under sig. Just reininghästar är ofta lite överbyggda. Man tror att det är detta som gör att de gärna får spatt. Spångfors i Halmstad är extremt kunnig just på Quarterhästar och spatt och enligt honom så är spatt inget att bli nervös över. Om det sitter i rätt glidled då.
Jag har avlivat en häst pga spatt och tycker det låter väl optimistiskt att inte vara nervös över spatt, givetvis behöver det inte gå så illa men nog skulle jag oroat mig.

Är det någon som forskat på spatt och sildestopp? Det är in stor belastning och det skulle inte förvåna mig om det triggar, helt oventenskapligt då.

Kanske är det ovanligt med reininghästar med spatt i 2 glidleder för att de fungerar sämre i ridning?
 
Jag har avlivat en häst pga spatt och tycker det låter väl optimistiskt att inte vara nervös över spatt, givetvis behöver det inte gå så illa men nog skulle jag oroat mig.

Är det någon som forskat på spatt och sildestopp? Det är in stor belastning och det skulle inte förvåna mig om det triggar, helt oventenskapligt då.

Kanske är det ovanligt med reininghästar med spatt i 2 glidleder för att de fungerar sämre i ridning?


Jag säger inte att spatt är "ofarligt", utan att det är väldigt vanligt bland just reininghästar. Vad det beror på är jag ingen expert att uttala mig i, men jag *tror* att det beror på dels aveln, många reiners har väldigt raka haser samt är väldigt ofta överbyggda (tyvärr!), samt att reining sliter hårt och många ryttare sitter och tränar slidestops utan att vara helt kunniga. Det är en extremt svår och tuff rörelse... Och väldigt många underlag är inte gjorda för att utföra slidestops på. Jag är rätt säker på att stoppen är en stor del i varför reiners får spatt, men även pga att man fortsätter avla på spatthästar såklart.
Tidigare var jag själv helt säker på att spatt var lika med dödsdom, men jag har sett så många exempel på hästar som lever bra liv trots sin spatt och som fungerar väl i ridning/tävling, men de har ofta ägare som är mycket väl medvetna om sin hästs problem och rider/tränar efter det.

Jag kan inte ge exempel på rapporter som tar upp just slidestops och spatt, men jag vet att exempelvis veterinär Spångfors är mycket kunnig i detta, liksom en uppsjö av amerikanska veterinärer. AQHA (amerikanska Quarterföreningen) kanske forskar. Jag har inte lagt energi på att undersöka mer i ämnet om jag ska vara ärlig.

Naturligtvis så avlivas även reininghästar pga spatt. Spatt är så individuellt och olika hästar reagerar olika.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp