Sälja? Avliva? Hypotetisk fråga.

domesticus

Trådstartare
Lite med "Annonsera mera-tråden" i bakhuvudet; Hur hade ni resonerat och gjort om ni hade en, för normal hobbyridning och träning fungerande häst med i nuläget lindrig spatt, som ni inte kunde/ville ha kvar? (Att låna ut är inte ett alternativ då hästen redan har varit hos två fodervärdar på relativt kort tid.)
 
Hade kunnat tänka mig att annonsera ut hästen för att se om det kommer någon vettig spekulant, men haft i plan B att ta bort hästen om inte rätt köpare dyker upp.

Samma tanke som jag har haft. Jag är i sådana fall bara så rädd att lyckas stöta på en sådan där oseriös men välartikulerad typ som, trots idoga efterforskningar lyckas lura mig och som säljer hästen dyrt som "frisk" sedan. Hästen i fråga har nämligen ett mycket tilltalande yttre som jag är rädd lockar ett sådant klientel :(
 
Samma tanke som jag har haft. Jag är i sådana fall bara så rädd att lyckas stöta på en sådan där oseriös men välartikulerad typ som, trots idoga efterforskningar lyckas lura mig och som säljer hästen dyrt som "frisk" sedan. Hästen i fråga har nämligen ett mycket tilltalande yttre som jag är rädd lockar ett sådant klientel :(

...o hur skriver man en sådan annons utan att riskera att få onda ögat och hamna i ovan nämnda tråd? :confused:;)
 
Det går ju att sätta en triangel på rumpan på den, om man vill.
Då får den inte tävla och det ekonomiska värdet krymper ju betydligt.

Jag försökte ta upp det hos min veterinär (och försäkringsbolaget), men han (veterinären) verkade tycka att han inte var "dålig nog". Annars har jag också tänkt att om han vore triangelmärkt, så är risken att han säljs vidare till någon som inte får reda på problemet, mindre :) Kanske får åka till den lokala kliniken istället...
 
Jag har en sån. Kommer äga hästen livet ut men lämnar gärna bort till fodervärd om bra sådan dyker upp.

Är din häst lämpligt ridskolematerial så skulle jag se det som alternativ också. Funkar hästen bara i verksamheten så kommer sannolikt ridskolan hålla hårt i den.
 
Jag har en sån. Kommer äga hästen livet ut men lämnar gärna bort till fodervärd om bra sådan dyker upp.

Är din häst lämpligt ridskolematerial så skulle jag se det som alternativ också. Funkar hästen bara i verksamheten så kommer sannolikt ridskolan hålla hårt i den.

Jag var påväg att låna ut honom till en ridskola som jag känner till väl (har varit uppstallad där innan vi skaffade eget), men det blev då så att de bara kunde erbjuda spilta, vilket inte är ett alternativ. De bygger dock om nu i skrivande stund 🙂 Sedan är det ju en chansning; även om han ska röra på sig, så blir det ju i sådana fall mycket ridhus och böjda spår och frågan är om det funkar/om han håller för det?
 
Jag var påväg att låna ut honom till en ridskola som jag känner till väl (har varit uppstallad där innan vi skaffade eget), men det blev då så att de bara kunde erbjuda spilta, vilket inte är ett alternativ. De bygger dock om nu i skrivande stund 🙂 Sedan är det ju en chansning; även om han ska röra på sig, så blir det ju i sådana fall mycket ridhus och böjda spår och frågan är om det funkar/om han håller för det?
Är man öppen med historiken så bör personalen skola in den efter förutsättningarna. Den springer antagligen inte mer på böjda spår av att jobba 1-2 h på ridskola än vad den gör med en glad privat-amatör.
 
Åh, ja det är ju ingen ålder. Jag hade nog sett ridskolan som ett alternativ om det fanns möjlighet till box och schysst upplägg för hästen annars, och om du tror att han skulle trivas med det. Ofta har de ju en del hästar som arbetar lite mindre eller på mindre krävande lektioner. Dessutom torde de ha kunskapen att skapa ett hållbart upplägg för hästen.
 
Vet flera spatthästar som fungerar utmärkt som ridskolehästar! Mycket rörelse är bra vid spatt och han behöver ju kanske inte gå de allra tuffaste lektionerna.
 
Jag var påväg att låna ut honom till en ridskola som jag känner till väl (har varit uppstallad där innan vi skaffade eget), men det blev då så att de bara kunde erbjuda spilta, vilket inte är ett alternativ. De bygger dock om nu i skrivande stund 🙂 Sedan är det ju en chansning; även om han ska röra på sig, så blir det ju i sådana fall mycket ridhus och böjda spår och frågan är om det funkar/om han håller för det?
Med spatt, tveksamt. Min veterinär tyckte att jag skulle undvika alltför mycket böjda spår och då hade min bara ett spattben.
 
Med spatt, tveksamt. Min veterinär tyckte att jag skulle undvika alltför mycket böjda spår och då hade min bara ett spattben.

Precis den tveksamheten hade jag också (dvs böjda spår) men fick då höra flera positiva historier om spatthästar som faktiskt hade funkat i verksamheter (med rätt anpassad arbetsmängd såklart). Men, det finns ju inga garantier och magkänslan kände hela tiden att det var dumt att utmana ödet. Spiltsituationen kändes mest skönt, så fick jag ännu en anledning att säga nej.

Men, nu blir det inte aktuellt ändå då vi nyligen har tagit bort ponnyn, så hästen i den relativt hypotetiska frågeställningen måste vara kvar och sällskapa min "primära" ridhäst! En ny ponny till dottern (eller döttrarna - yngsta kanske också blir intresserad!) blir det kanske så småningom, så då får vi se hur vi gör :) Det optimala vore ju att någon vettig människa som hade en schysst b-ponny som den tänkte sälja, letade efter en schysst hobby-/skogsmulle häst att köpa, så att vi kunde byta :p
 
Min spatthäst levde 13 år efter att jag fått svart på vitt att han hade spatt. Vi red nästan aldrig på böjt spår som träning varv efter varv utan mycket skogsridning och landsväg. Nån enstaka hovledsinflammation och kotledsinfl. Han avlivades pga helt andra orsaker, PPID+fång.
 
Min fick diagnosen spatt för många år sedan, men har fungerat att tävla i reining med dess snabba stopp och spinn. Det handlar om att låta en spatthäst hålla igång. Den ska helst inte stå.
Jag vet knappt någon reininghäst som inte har åtminstone lindrig spatt... De flesta märks inget alls på. Och då går de ändå igenom en veterinärbesiktning inför varje reiningtävling.
 
Min fick diagnosen spatt för många år sedan, men har fungerat att tävla i reining med dess snabba stopp och spinn. Det handlar om att låta en spatthäst hålla igång. Den ska helst inte stå.
Jag vet knappt någon reininghäst som inte har åtminstone lindrig spatt... De flesta märks inget alls på. Och då går de ändå igenom en veterinärbesiktning inför varje reiningtävling.
Kanske OT men använder man hästarna till reining för att de inte håller för annat eller är det vanlig bland raserna man använder. Inte ens bland islandshästarna där spatt är hyfsat vanligt så är det så särskilt vanligt med känd spatt i närheten av att en stor procent/alla av tävlingshästarna har det även om det finns bra tävlingshästar med spatt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 743
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp