Sæker i sadeln utan att ha ridit vild hæst?

Skjøldur

Trådstartare
Kan man læra sig att klara av att en hæst bockar, utan att ha ridit på (och ramlat av) en bockig hæst många gånger?
Samma med hæstar som skvætter. Min førsta skvatt en gång ibland
och ibørjan støp jag næstan alltid av... Tog ungefær ett år innan jag på något sætt lært mig att reagera rætt och sitta kvar. Då blir mitt sto sjælklart luganre och tryggare också.

Finns det någon "genvæg" før att læra sig reagera rætt, oftast hinner man ju inte tænka! Det handlar mycket om balans, men också om att inte hænga sig i tygeln mm.

Sv: Sæker i sadeln utan att ha ridit vild hæst?

Det tror jag säkert att man kan. Om man tränar upp sin balans så att man kan sitta kvar när det verkligen gäller sedan.

Innan jag började rida så här mycket som jag gör nu, så hade jag urkass balans. Jag satt verkligen inte kvar om hästskrället bockade. Men nu sitter jag kvar även barbacka! :D

Jag har en jättebra naturlig balans på hästryggen så jag trillar i princip aldrig av. Har åkt av en gång på 4 år nu och det var mest otur, och min häst har gjort rejäla hissbockar vill jag lova.

Rid barbacka mycket!

Kan man lära sig köra bil utan att krocka, eller simma utan att drunkna? :angel:

Jag skulle föredra att lära hästen att inte bocka, någonsin.

LIA

Bockningar, stegringar etc hör till hästens naturliga rörelsemönster precis som skrtt, trav och galopp etc och även om det inte alltid är så himla bekvämt i ridningen så måste man räkna med och i viss mån acceptera att de förekommer även under ridning.

Sadelfast blir man när man har lösgjord sits, god balans, vikten i rumpan och inte klämmer sig fast med benen. Överlivet i lod, sitter mitt över hästen och går med i rörelsen. Då ska det mycket till för att man ska ramla av. Men det kan förstås alltid hända... En god grundsits kan man ju tillägna sig även på icke-bockande hästar, och det är grundstenen även när man rider sådana som är lite skuttigare.

Jag rider och har ridit många bockande hästar och blivit avkastad/ramlat av pga bock eller stegring fyra gånger. Alltså är svaret ja, det kan man, för annars hade jag ju ramlat av massor i början! :D

I en vanlig engelsk sadel är du nästan chanslös om hästen börjar bocka , men i en djup westernsadel kan du sitta kvar.

Liknande trådar

H
Ridning Jag trænar en ryttare som ridit några år på ridskola men som har fruktansvært dåkig balans. I skritt fungerar det bra, sitsen ær fin...
Svar
3
· Visningar
1 958
Senast: Hæst
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama