Sadlings- och uppsittningsproblem.

G

Glittnir

Vår ena islänning biter ibland mot sadeln samt blir alltid orolig och vill gå iväg vid sadling och uppsittning. Eftersom att vi har haft henne i endast två månader så vet vi inte om hon har gjort så tidigare.
Tidigare funderade vi på ifall sadeln inte passade eller om hon hade sadelgjorskramp, men då tittade även en annan sadelkunnig på stallet att sadeln satt bra. Hon trodde att hästen bara var olydig.
Vad kan detta bero på (förutsatt att sadeln sitter bra)?
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Låter som om hon har ont om ni är säker på att det inte är sadeln (för det låter annars som sadeln inte passar). Gör hon lika om ni ska rida barbacka?
Är hon kollad av vet och kiropraktor nyligen?
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Hej ! Jag skulle ha tagit ut en kiropraktor direkt. För att kolla om hästen har några spänningar eller ont vid sadelläget. Min häst började också så här när jag bara hade haft honom ett litet tag. Det gick över till att han skenade iväg vid uppsittning, och sedan till att jag inte ens kunde ha foten i stigbygeln. Jag tog efter det ut kiropraktor, massör osv. Han vart även kollad på klinik.(röntgade ryggen då) men jag önskar att jag hade tagit ut kiropraktor direkt då han började vara orolig vid uppsittningen, men det är lätt att vara eftersmart ! jag vill inte oroa dig på ngt sätt, det är säkert inte samma sak som på min häst, men för att vara på den säkra sidan, så kolla upp med kiropraktor direkt ! :) om nu hästen fortfarande har ont så sitter det nog kvar i "huvudet" på han/hon ngn vecka, då kan du testa att ha halsen böjd, som när man gör "kyssa stigbygeln" . Då kan hon/han inte springa ifrån dig, utan snurrar runt dig istället !

Lycka till och skriv gärna hur det går i fortsättningen !

/ Malin:)
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

lyssna på de som skrivit redan innan men en annan sak jag tänkte på var, om hästen endast gjort såhär när den varit långhårig kan det vara så att när ni drar sadelgjorden så klämmer hästens hår och nypet den.
men det stämmer inte med att det gör likadant vid uppsittningen, min häst gjorde såhär när han hade tandproblme så i princip kan det vara vad som helst.
men igentligen ska man ju alltid kolla igentom hela hästen om man hittar ett problem.
testa att känna på häsens laner(där bettet ligger) från sidan och uppåt mot de övre tänderna och neråt mot de under, känner du någon vast när hästen har munnen stängd?
ibland kan man råka ha oturen att det lilla som sitter där inte ens känns men syns på en tandklinik.
vart bor du?
om du har nära till söderköping så är thorbjörn bäst. han har klinik och jobbar som en riktig människo tandläkare(han är utbildad till det i botten).

men du kan göra lite testar och återkomma här med resultatet:
när du ska sitta upp på hästen:
-testa om det går lättare/hästen står mer still om den får ha helt långa tyglar och du lugnar den?(funkar det, är det troligen tänderna)
-testa som någon sa att rida barbacka, funkar det bättre?(då är det troligen sadeln). för ett gott tips, lita aldrig på att sadeln passar från "en sadelkunnig i stallet" jag frågade t.o.m en känd tränare/exteriör dommare m.m och alla tyckte sadeln satt toppen....den gjorde INTE det. så lyssna på det hästen säger istället för människorna. jag kommer nog aldrig mer lita på människor i den frågan.


det kan även vara en fråga om ledarskap eftersom ni bara känt hästen i en månad så kanske den testar er men man ska ju kolla upp sånt först.(så den ej har ont nånstans).
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Nu känner jag min häst bra och när han gör så då vet jag att det är nåt fel.
Gäller bara att hitta det.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

håller med dom andra. hästen har säkert ont. sadeln behöver inte sitta fel. hästen kan ha ont av andra orsaker. ta ut en equiterapeut/kiropraktor
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Vår ena islänning biter ibland mot sadeln samt blir alltid orolig och vill gå iväg vid sadling och uppsittning. Eftersom att vi har haft henne i endast två månader så vet vi inte om hon har gjort så tidigare.
Tidigare funderade vi på ifall sadeln inte passade eller om hon hade sadelgjorskramp, men då tittade även en annan sadelkunnig på stallet att sadeln satt bra. Hon trodde att hästen bara var olydig.
Vad kan detta bero på (förutsatt att sadeln sitter bra)?

Jag skulle ändå gissa att sadeln inte ligger bra.
Men annars kan det vara så att hästen tidigare haft ont av en annan sadel och att beteendet sitter kvar... Kolla upp sadeln och ryggen.
Hur pass smidiga är ni när ni kliver upp? En ryttare som hänger länge på ena sidan under uppsittningen kan göra att även en väl passande sadel gör ont. Testa att börja sitta upp från en pall :idea:
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Precis (!!) samma sak hände för oss! Vi hade köpt en Loftur (samma märke som gamla ägaren hade) och den var jätteskön att rida i, MEN efter ett tag så började Askur gå omkring, lägga öronen bakåt och ibland tom sparka efter sadelgjorden när man spände, han hade alltså Ont av sadel :cry: Ett tecken att kolla efter är om pälsen under sadeln blir vågig, det kan vara ett tecken på att sadeln inte sitter bra. Sadeln vi har på Askur nu gör också vågar, men pyttesmå, men den tycker han om och den sitter jättebra!
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Min häst flyttade sig runt vid sadling och gick iväg när jag satt upp. Tog ut en massör och efter ett besök stod han helt stilla. Då var han ändå bara lite öm i ryggen. Så stor skillnad kan det göra.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Jag har ungefär ett liknande problem med min häst.
Första sadeln jag hade på henne fungerade bra, men efter ett tag började hon bita mot mig och verkade tycka att det var väldigt obehagligt med sadlingen. En sadelutrpovare hjälpte mig med att hitta en ny sadel som satt väldigt bra på henne och en hästphsyioterapuet gick igenom henne och hon hade inge besvär.

Sen gick det ett tag och hon började slå ibland när jag sadlade henne och hon gick fram och tillbaka när jag höll på att spänna gjorden. När jag skulle sitta upp vill hon oftast iväg på en gång och hade ingen lust att stå still.

Det som är så konstigt är att hon bara beter sig så här ibland. Vissa dagar står hon helt still och bryr sig inte alls. Vad kan det bero på?
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Jag har ungefär ett liknande problem med min häst.
Första sadeln jag hade på henne fungerade bra, men efter ett tag började hon bita mot mig och verkade tycka att det var väldigt obehagligt med sadlingen. En sadelutrpovare hjälpte mig med att hitta en ny sadel som satt väldigt bra på henne och en hästphsyioterapuet gick igenom henne och hon hade inge besvär.

Sen gick det ett tag och hon började slå ibland när jag sadlade henne och hon gick fram och tillbaka när jag höll på att spänna gjorden. När jag skulle sitta upp vill hon oftast iväg på en gång och hade ingen lust att stå still.

Det som är så konstigt är att hon bara beter sig så här ibland. Vissa dagar står hon helt still och bryr sig inte alls. Vad kan det bero på?

Precis samma problem har jag, vissa dagar är hur lugna som helst men nu i kväll fick jag hålla på ett bra tag tills jag kom upp. Det spelar ingen roll om jag har lång eller kort tygel, huvudet i vädret eller i rätt form. Jag för min del tror att mycket sitter i huvudet på min dam men jag är inte säker. Har kollat rygg, tänder och dyligt och allt är ok. Jag har hört från flera håll att dom som är födda på Island är vana att ryttaren slänger sig upp och sen iväg, vet inte hur mycket det ligger i det, men så får i alla fall jag göra för att komma upp.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Är hästen veterinärbesiktigad? Be en equiterapeut kolla på hästen om den är U.A.

Hästen jag köpte i november förra året var precis som du beskriver den här islänningen. Men jag vet att hon hade blivit riden med för liten sadel därav lättare sadeltvång. Hon blev orolig och stressad vid sadling och uppsittning. Ville absolut inte släppa upp någon på ryggen.

Första månaden tränade jag på detta, ta det väldigt lugnt vid sadling och övade någon dag i veckan att ställa en stol bredvid henne, sen ställa sig på stolen och gå ner igen, gick hon iväg tog jag i tygeln som var närmast mig och lät henne gå runt stolen tills hon stannade. Massor med beröm så fort de står still. På det här viset tränade jag henne, när hon stod still när jag klev upp och ner på stolen gick vi vidare med att jag la vikt i sadeln, massor med beröm när hon stod still. Vidare gick jag med att ha en fot i stigbygeln och vidare till uppsittning. Hon står numera för det mesta blick stilla, kan ta något steg framåt ibland. Tränade från båda sidorna
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Är hästen veterinärbesiktigad? Be en equiterapeut kolla på hästen om den är U.A.

Hästen jag köpte i november förra året var precis som du beskriver den här islänningen. Men jag vet att hon hade blivit riden med för liten sadel därav lättare sadeltvång. Hon blev orolig och stressad vid sadling och uppsittning. Ville absolut inte släppa upp någon på ryggen.

Första månaden tränade jag på detta, ta det väldigt lugnt vid sadling och övade någon dag i veckan att ställa en stol bredvid henne, sen ställa sig på stolen och gå ner igen, gick hon iväg tog jag i tygeln som var närmast mig och lät henne gå runt stolen tills hon stannade. Massor med beröm så fort de står still. På det här viset tränade jag henne, när hon stod still när jag klev upp och ner på stolen gick vi vidare med att jag la vikt i sadeln, massor med beröm när hon stod still. Vidare gick jag med att ha en fot i stigbygeln och vidare till uppsittning. Hon står numera för det mesta blick stilla, kan ta något steg framåt ibland. Tränade från båda sidorna
Tack för ditt svar. Jag har inte några som helst problem med att sadla henne och hon ska enligt ägaren vara ok på alla sätt och vis, men ska ändå låta någon klämma och känna på henne. Ska pröva stol tipset det verkar bra. Gick en Nh kurs för ett tag sen och enligt instruktören har jag en häst som inte respekterar människor som hon ska. Ska jobba bara med ledarskapsövningar ett par dagar nu för att befästa ledarskapet igen, även fast jag gör det i den dagliga hanteringen så skadar det nog inte att tala om för fröken vart skåpet ska stå med repgrimma och övningarna vi fick göra.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Är det inga uppenbara fysiska problem hos hästen får man kolla på sin del i det hela. Det är många ryttare som t ex drar sadelgjorden för hårt.

Att sen kunna sitta upp på ett bra sätt, är det få som behärskar. Har sett alltifrån försök att sparka lera av skorna och skutt runt hästen till de som hänger och segar sig upp ... Och att se till att hästen är förberedd för uppsittning, verkar inte ens alla anse vara viktigt?
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Är det inga uppenbara fysiska problem hos hästen får man kolla på sin del i det hela. Det är många ryttare som t ex drar sadelgjorden för hårt.

Att sen kunna sitta upp på ett bra sätt, är det få som behärskar. Har sett alltifrån försök att sparka lera av skorna och skutt runt hästen till de som hänger och segar sig upp ... Och att se till att hästen är förberedd för uppsittning, verkar inte ens alla anse vara viktigt?

Stämmer nog mycket i det du säger. I mitt fall har det nog blivit lite skutt runt och efter hästen, och det kan jag förstå att hon inte tycker är kul men å andra sidan, när hon står still dom dagarna hon gör det brukar det gå väldigt smidigt. Ska börja träna med pall nu, stenhårt, få se om det kan leda till något.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Vår ena islänning biter ibland mot sadeln samt blir alltid orolig och vill gå iväg vid sadling och uppsittning. Eftersom att vi har haft henne i endast två månader så vet vi inte om hon har gjort så tidigare.
Tidigare funderade vi på ifall sadeln inte passade eller om hon hade sadelgjorskramp, men då tittade även en annan sadelkunnig på stallet att sadeln satt bra. Hon trodde att hästen bara var olydig.
Vad kan detta bero på (förutsatt att sadeln sitter bra)?

Är det en ny eller gammal sadel ? Kan den behöva stoppas om ? Du kan ju alltid prova med en gelpad, om det beror på att sadelns stoppning är felaktig så märks det då. Hade liknande problem som upphörde med padden..
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Jag är långtifrån någon stjärna själv på att sitta upp, men jag försöker att vara konsekvent. Först tar jag tyglarna och gör en lättare halt. Då vill jag ha signalen från hästen att det är ok; att han börjar tugga på bettet och ger efter. Kommer inte den så frågar jag med en halt igen.
Detta skall vara klart innan jag ens försöker sitta upp. En tack från mig med strykning över halsen på "min" sida brukar det oftast också bli.

Jag sitter upp "i färdriktning" och varierar sida. När man lyfter första foten ska hästen stå kvar, annars börjar vi om. Väl uppe sätter jag den andra foten i stigbygeln innan jag lägger full tyngt i sadeln.

Innan vi skrittar i väg så blir det en till lätt bettkontroll. Och JAG ger kommandot för skritt, ingen förflyttning på eget bevåg.
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Ja, är det inget fysiskt fel på hästen så gör den det antagligen för att "komma undan". Ett ofog, alltså! vi köpte en häst som inte stod stilla vid uppsittning och som traskade iväg i rask takt när man väl kommit sig upp. Parkera hästen mot en vägg vid uppsittning. Beröm, beröm, beröm när den står stilla ett par sekunder. Börja om om den inte står helt stilla. Säg NEJ ned mörk röst om den rör sig. Ha en medhjälpare som står bredvid (som INTE håller i hästen) och som snabbt kan ge en bit socker som belöning när du suttit upp och hästen stått stilla. Det kan ta en hel massa tid, men det är väl investerad tid, och helt nödvändigt för din säkerhets skull!
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Lite negativ till att ge godis som beröm, kan det inte leda till en väldigt tiggig häst?
 
Sv: Sadlings- och uppsittningsproblem.

Lite negativ till att ge godis som beröm, kan det inte leda till en väldigt tiggig häst?

Om hästen o du vet var ni har varandra, altså att hästen fattar att du är ledaren. Så borde det inte vara ngt problem, man kan få förtydliga sig någon gång att " hallå, det är jag som bestämmer här "
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 180
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp