G

Grimhild

Skulle vilja ha lite tips & råd om westernsadlar. Jag har ev. tänkt att skaffa en till min häst, kanske inte direkt för att rida western (även om jag precis har börjat ta lektioner!) utan för att sitta bekvämt ute på långritterna till skogs.

På min fd. foderhäst hade jag en sadel som liknade den här, http://www.lilwesternstore.com/images/sadel180_stor.jpg alltså, en sadel utan hm, en sån där "knopp" :o (har inte en aning om vad det heter). Jag provred en roping sadel igår på min egen häst, och satt förvisso riktigt bra i den också. Men vad är skillnaden på roping, reining och allt vad det heter? Vad "är bäst" för en skogsmulle ryttare?

Och den här "knoppen" (haha) har den någon funktion annat än att vara i vägen för mig? :o! Det viktigaste är så klart att sadeln passar mig & min häst, men det kan ju iallafall vara kul att ha en liiiten aning om vad man ska leta efter.

Sv: Sadlar?

Kanske inte svaret på vilken sadel.... men lite olikheter/ likheter mellan dom olika grenarna....

Lång att läsa.... men läs det du är intresserad av:)

MVH KARIN

Showmanship at Halter
Ny gren i Sverige. Hästen är enbart ett medel för att demonstrera uppvisarens förmåga och förberedelser. Idealuppvisningen består av en lugn, säker, prydligt klädd uppvisare, ledande en välskött häst. Som snabbt och effektivt utför aktuellt mönster med exakthet, mjukhet och precision. Showmanship at Halter är inte en exteriörbedömning av hästen, och skall inte heller dömas som en sådan.

Reining
Westerridningens dressyr, fast i turbofart. Deltagarna skall rida ett angivet mönster, och kunna ha full kontroll över hästens alla rörelser. Hästen skall villigt låta sig ridas, med mycket litet eller inget synbart motstånd och skall helt kontrolleras av ryttaren. Varje egen rörelse från hästens sida, skall betraktas som brist på, eller tillfälligt förlust av kontroll och därför ges poängavdrag i förhållande till graden av avvikelse. Premieras skall mjukhet, finess, snabbhet och bestämdhet i utförandet av de olika rörelserna, med bibehållande av kontrollerad fart.

Western Riding
Western Riding är en gren där kvaliteten på hästens gångarter, galoppombyten, lydnad, uppförande och temprament bedöms. Hästens skall ridas i normalt tempo, vara känslig, lydig och ha lätta och fria rörelser. Premieras skall och betoning läggas på mjukhet, taktmässighet ( genomföra mönstret med bibehållen takt ) och hästens förmåga att byta galopp, exakt och lätt, rena byten ( med bak- och framben samtidigt ), mitt emellan två markeringar.

Trail
I denna klass skall hästens förmåga at ta sig över och genom olika hinder bedömas, med tonvikten på uppträdande, svar på ryttarens hjälper och samarbetsförmåga. Premieras skall hästar som genomför ett hinder med stil och ett visst mått av tempo, förutsatt att försiktigheten inte offras, och hästar som kan välja en egen väg genom banan när ett hinder tillåter det men som villigt accepterar ryttarens hjälper, vid svårare hinder. Hästen skall poängbestraffas för varje onödigt dröjsmål vid förflyttning mot ett hinder eller ett onormalt uppträdande på hinder.

Western Pleasure
I denna klass skall hästens prestation och exteriör bedömas, med minst 20% av bedömningen baserat på skicket och exteriören. Hästarna skall förevisas i skritt, jog och lope på förhållandevis lång tygel eller lätt kontakt, utan märkbart motstånd. Hästarna skall ridas i båda varven, i alla tre gångarterna. Ökad jog och lope skall ridas under nedsittning, samt att hästarna skall rygga villigt och kunna stå stilla.

Western Horsemanship
I denna klass skall ryttaren i harmoni med hästen utföra ett antal rörelser, anbefallda av domaren. Dessa skall utföras med precision och mjukhet med bibehållande av en balanserad, funktionell och korrekt sits. Det ideala Horsemanship-mönstret är mycket precist utfört, med häst och ryttare i fullkomlig harmoni, och varje rörelse riden med små hjälper.

Versatile Horse
Denna gren, som är en kombination av klasserna Trail, Western Riding, Western Pleasure och Reining har i första hand tillkommit för att visa hästens mångsidighet eller Versatility.

Dummy Roping
I Dummy Roping skall ryttaren kasta och fånga den bortflyende kalven med sitt lasso. När kalven är fångad skall ryttaren av hästen på valfri sida, springa fram och klappa kalven, allt medan hästen sträcker upp lassot bakåt. När ryttaren klappar kalven, slutar tiden tas, men repet skall hållas sträckt av hästen tills ryttaren kommer upp i sadeln igen, och manar hästen framåt, så lassot slackar för att kastet skall bli godkänt.

Dummy Stopping
I Dummy Stopping skall ryttaren kasta och fånga den bortflyende kalven med sitt lasso. Då kalven är fångad skall ryttaren göra en s.k. "DALLY", med minst ett varv av lassot runt sadelhornet, och backa hästen så att lassot hålls sträckt. Tidtagningen stoppas då lassot sträckts. Lossnar lassot innan det sträckts, eller innan tidtagningen stoppats, underkänns kastet.

Barrel Race
I Barrel Race skall ryttaren rida runt tunnor som är utsatta på banan i ett visst mönster. Tiden tas när hästens nos passerar startlinjen, och stannar när hästens nos passerar linjen på tillbakavägen. Hästen tillåts att ha flygande start.

Pole Bending
Den startande skall starta med flygande start, och tidtagningen skall startas och stoppas när hästens nos korsar tidslinjen. Pole Bending mönstret skall ridas runt sex stolpar. Ryttaren får själv välja åt vilket håll denna vill börja från, men skall upp till den stolpe som står längst bort i banan. Därefter skall ryttaren rida ner mot startlinjen och tillbaka upp mot stolpen längst bort i banan igen, i slalom åt bägge hållen. När översta stolpen rundats skall ekipaget passera tidslinjen igen.

Cutting
I Cutting rekommenderas att hästarna är Seniorhästar, dvs har en ålder på 6 år och äldre, samt tävlas på s.k. stångbett. Ryttaren skall under 2 1/2 minut visa hästens förmåga att skilja ut och hålla en kalv från hjorden. Tiden tas från det att ryttaren passerat tidslinjen. Ryttarna har då samma möjligheter, att under den avsatta tiden skilja ut och arbeta med så många djur som anses nödvändigt. Hästen skall ges lösa tyglar så snart det utvalda djuret skilts ut från hjorden. Ryttaren har rätt till högst fyra medhjälpare på banan.

Gerd Work
Här gäller samma regler som i Cutting med följande undantag: Samtliga hästar, oavsett ålder SKALL ridas på tränsbett och på två händer. Det är tillåtet att till viss del använda tygel- och skänkelhjälper. Domaren skall därför delvis bortse från de paragrafer som berör straffpoäng i detta avseende.

Working Cowhorse
Grenen är uppdelad i två delar. Dels ett Reiningmönster, samt en boskapsdel. Först skall Reiningdelen genomföras, och därefter boskapsdelen. Arbetet skall i första hand baseras på hästens förmåga att kontrollera det arbetade djuret vid varje moment. Visande av utomordentlig "kokänsla" (cowsense) och naturlig förmåga att arbeta med boskap utan att ryttaren överdrivet använder tygel- och skänkelhjälper. Maxtiden i boskapsdelen är satt till två minuter, och till Reiningdelen finns tre olika mönster att tillgå.

Team Penning
Ett lag på tre ryttare skall inom 90 sekunder skilja ut och driva in optimalt tre djur, märkta med samma siffra eller samma färg på halsbandet, in i en fålla. Den snabbaste tiden vinner. Godkänt resultat uppnås även med endast ett eller två djur i fållan. Det lag som fått in flest djur placeras högst oavsett tiden.

Tack, mycket att läsa, men bra information :)! Egentligen så ville jag ju mest veta vilken sadel som kan tänkas passa mig, eftersom sadlarna är anpassade lite efter dom olika inriktningar som du nämner?

Förresten så har jag under natten kommit på, att ordet jag sökte igår, var nog "horn":o :D! Hursomhelst, sadlar utan horn är dom möjligen lite mer allround?

Hornet är ju bra att hålla sig i:angel: :) och att hänga en liten praktisk hornväska på.

Angående sadlar så finns det väldigt många gamla trådar om ämnet, det frågas om sadlar flera gånger i veckan så gör en sökning så finns det mycket info att läsa här på forumet:)

Okej, jag ska vara duktig och leta lite bland trådarna då :idea:!
Mm, tänkte också att hornet kunde vara bra att hänga saker på, haha. När man är ute och hittar ett stort område kantareller t.ex. kan man hänga en liten påse där att plocka i :D ;).

Om man bara är ute efter en sadel att rida runt i skogen med, att träna i hemma och kanske ut på någon mindre tävling så är en Trailsadel väldigt bra, den är gjord för att sitta flera timmar i (visserligen är ju alla westernsadlar det) och man brukar kunna hitta sådana sadlar ganska billigt. Själv så har jag en trailsadel som jag tycker är gudomlig att rida i :)

Jag har alltid föredragit reining sadlarna, man får en djup sits och är inte lika kantig som en trail sadel eller en pleasure sadel.
Jag föreslår att du skall satsa på en begagnad kvalitetsadel, köp inte någon sadel för tre tusen på h***s utan satsa på en bra sadel som inte går sönder.
Det är min rekomendation särsklit när man rider i skogen och fsatnar med stigbyglar och allt vad det är så skall den inte gå sönder.

Senast ändrad av en moderator:

självklart så har det ju betydelse vad det är för kvalitet på sadel... men själv så har jag ingen erfarenhet av reiningsadlar, men det gäller ju att prova sig fram och hitta det som passar hästen och sig själv bäst! :)

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Fibusen
·
Western Kan absolut ingenting om westernsadlar och har av den anledningen lyckats köpt en sadel som absolut inte passar på mina hästar..:o Nu...
Svar
3
· Visningar
1 291
Senast: JessicaM
·
S
Western Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar... Men...
Svar
10
· Visningar
2 040
Senast: Sasse_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka