Sv: Sadlar..
Generalråd nr 1 är väl att man inte ska köpa sadel efter märke utan efter hästen och dess uppbyggnad.
Vet inte om jag missuppfattat din fråga totalt, men enl mig finns det två tänkbara "scenarion";
Scenario 1
Min fråga är; vet du ens om en Amierigo PASSAR hästen du ska köpa? Bara för att den passade foderhästen (och var skön att sitta i, vad vet jag) så betyder det inte att den nya hästen kan ha den.
Samma sak med Cliff Barnsby och Henri de Rivel, vet du ifall de passar eller är de aktuella bara för att de ligger i "rätt" prisklass?
Lösning: Ta ut en välrenommerad sadelutprovare, en som du "vet" är bra och har förtroende för, som kan prova ut en lämplig sadel till din häst.
Scenario 2
Eller är det så att alla dessa sadlar ligger bra på hästen, men du står i valet och kvalet vilken sadel du ska köpa, och tar givetvis i akt vilken av dessa som är "bäst".
Lösning: Kanske omformulera frågan en aning.
Mina erfarenheter av dessa sadlar är väl överlag bra (har dock ingen erfarenhet av Amerigon), Cliff Barnsby tycker jag personligen väldigt bra om, ridit i ett flertal och har i stort sett bara gott att säga om dem, hästarna trivdes och ryttarkomforten var över "medel", samtidigt som de verkar hålla en bra och jämn kvalitet.
Samma uppfattning har jag även om HdR, även ifall jag inte har lika mycket erfarenhet av dessa, samt att de kan vara något ojämna i kvaliteten.
Wintec tycker jag också bra om, har inte hört om någon som varit sned eller på annat sätt defekt, lättskötta och ligger bra i pris, en bra sadel för de pengarna.