A

arcalei

Kan någon "rangordna" sadlar till mig jag vet att det är en smaksak vilken sadel man tycker om men jag skall köpa en sadel till min dotter och vill veta ungeför vilka sadlar som räknas till det "bästa" och dyraste och vilka som är lite billigare men kanske inte sämre...har tittat efter Stubben, Zaldi, Hubertus, Leva, Pessoa m.m men det finns ju hur mycket som helst var först inne på att leta upp en Stubben Rex men så har jag hört att dom är ganska hårda att rida i... :confused: skulle vara jätte tacksam om någon kunde tipsa lite.... :)

Jag har en Jeremy Rudge. Mjuk och fin och skön att rida i! Dyr, min kostade 18000:- (dressyrsadel). Andra som finns är tex Röösli som också är ganska dyra eller Prestige.

Allt hänger ju dock på vad som passar BÅDE häst och ryttare! Jag hade gärna köpt en billigare sadel men hittade ingen som var lagom. :crazy:

Tack, det var några märken jag aldrig hade hört talas om. Men dom var i dyraste laget... kostar lika mycket som ponnyn men det kanske är så det är :confused:

Finns ju billigare men kommer inte på några.. Eller Henri de Rivel är ju ett som jag tror är LITE billigare. Man kan ju också välja syntetsadlar.

Hej - det enda som är riktigt viktigt är att sadeln har en bom som passar den aktuella hästen, i andra hand ryttaren. Det finns en stor begagnatmarknad så om du vill ha en sadel som är lite för dyr så finns stora chanser att du hittar en bättre begagnad och kan tjäna tusenlappar, om du har tid att leta lite.

Om du inte är bra på sadelutprovning bör du ta hjälp av en sådan. Sadeln är den i särklass viktigaste OCH dyraste delen i utrustningen och en sadel som passar dåligt leder till allehanda mycket tråkiga problem. Från att hästen inte kan prestera sitt bästa till att den protesterar mot obehaget på otrevliga eller kanske farliga sätt. Den dyraste sadeln behöver inte vara den bästa. Allt hänger på att sadelns form ska passa hästens. Och alla hästar är olika och rör sig på olika sätt.

Många sadelmärken är mycket lika varandra och har bommar som är utformade på ungefär samma sätt. Dvs passar ungefär samma typ av hästar. Om en sådan modell passar för er så har ni förmodligen väldigt många olika märken i olika prisklass att välja på.

På denna sida recenseras många olika typer av sadlar och det finns mycket bra information om olika märken.

http://www.geocities.com/sadelsidan/

Lycka till med sadelköpet!

mvh
Lejonelle

svårt att rangordna sadlar, allt beror ju på vilken typ av sadel man själv tycker om, vilken som passar hästen, och i vilken prisklass... Det är en djungel det där! :) Bästa är nog att åka till en hästaffär och provsitta några olika märken, så man får en uppfattning om vad man vill ha. Sen om man har en bekant med en sådan sadel, eller om en sadelmakare kan komma ut till stallet så får man prova de olika sadlarna på hästen

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 969
Senast: Barrel
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka