Sadlar med djuupt säte

Mirre

Trådstartare
Vilka kan ni rekomendera?
Kollar lite på olika märken nu för framtida utprovning.
Men vill ha en med riktigit djupt säte, bra stöd och långa kåpor utan att man blir fastlåst.

Kommer såklart ta ut en sadelutprovare men bra att ha lite och gå efter ändå. hästen är rak i ryggen med stor manke och lång lite överbyggd rygg

Sv: Sadlar med djuupt säte

Extremdjup sits, stora stöd och ej låst går inte upp. :p

HUR djup sadel vill du ha?? Kieffer har vissa jättedjupa modeller, men då sitter du som i en skruvsticka. :crazy:

Lagom djup sits och stora stöd Utan att bli låst har tex Jaguar, Prestige och Amerigo. :)

Extremdjup sits, stora stöd och ej låst går inte upp. :p

HUR djup sadel vill du ha?? Kieffer har vissa jättedjupa modeller, men då sitter du som i en skruvsticka. :crazy:

Lagom djup sits och stora stöd Utan att bli låst har tex Jaguar, Prestige och Amerigo. :)

Håller med Centaur - djup och stora stöd innebär en låstare sits.

stora stöd har både M&N samt Bates Isabel, bland annat. de är inte djupa i sitsen men du sitter väldigt bra.

Wellington greenline är djup med stora stöd och passar häst med hög manke. :)

Vilka kan ni rekomendera?
Kollar lite på olika märken nu för framtida utprovning.
Men vill ha en med riktigit djupt säte, bra stöd och långa kåpor utan att man blir fastlåst.

Kommer såklart ta ut en sadelutprovare men bra att ha lite och gå efter ändå. hästen är rak i ryggen med stor manke och lång lite överbyggd rygg

Testa county. Jag hade en snå när jag var minder och den var precis så. Djupt säte bra knästöd men låste inte fast ryttaren.

har en county connection, håller med om att den är stadig utan att låsa fast. Lite lagom liksom. Däremot är min sadel jättelåg över manken.

Förra hästen hade en county och den var superskön att rida i.
Men hur breda bomvidder har dem?
Moses är ju ändå rätt bred

Funderar på Stübben också

Min albion SLK är djup och har bra med stöd utan att låsa mig helt. Min dam har dessutom mycket manke och relativt rak rygg och den sitter som en smäck på henne!

Förra hästen hade en county och den var superskön att rida i.
Men hur breda bomvidder har dem?
Moses är ju ändå rätt bred

Funderar på Stübben också

County har xw. den har jag och den är jättevid enligt mej!

zaldi atlanta är inte ett dugg djup

albion slk är djup o mjuk å skön

morris & nolan är djup , låser en ganska mkt

röösli är djup utan att låsa fast en

stuuben är hårda i sits

kiefer är hårda i sits

Djupa sadlar med stora stöd som passar rakare ryggar:
Kieffer
M&N
FB
Karl Niedersüss
Sommer
Jensen

Finns fler, men dessa var de jag kom på just nu..

har en zaldi atlanta med, älskar den!

county är djup men jag tycker att man l'ätt hamnar i stolsits i dem..

men annars jensen, morris and nolan, gammla (mist tio år) kieffer dessa finns oxå i djupa modeller med rejält stöd UTAN att man blir låst

Kan hålla med om att jag upplever lite liknande, att man lättare hamnar i stolsits i county, rider sj i 2 olika modeller med jämna mellanrum.

min Luso, kanske inte tävlingsmaterial men djup och gosig som en fåtölj... :love:

tompasadel.jpg

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGXlk7Sa24UhNfh5FR2u0PRHaG1xiPpPQJS-Au9ZSleYRoncRUksGc5clzDwHqUINPYJudMgmGcsCyQGOTddUebU

Jag har en ANKY -06 sadel som är djup med lagom stora knästöd som tillåter att man rör sig en del trots det djupa sätet.

Man kommer väldigt nära hästen i den, och den är otroligt mjuk och skön att sitta i. Viktigt för mig som har väldigt lätt att få skavsår i "infarten" :o :o

Så här ser den ut:

PICT0037.jpg

Ankys verkar ju vara en dröm men jag har dock inte provat den. Själv har jag för tillfället en Stübben som är suverän men planerar att byta när min häst närmar sig 4-5 och är färdigutvecklad. (För hoppningsvis.) Detta är ju under förutsättning att sadeln kommer att ligga på henne. (Stübben sadeln är förra pållens och min pärla ska ridas in i höst.) Hur eller hur så har jag som sagt fastnat för Ankys men även Pfiffsadlarna! Provade en för ett par veckor sedan som jag ÄLSKADE!!!:love: Den var verkligen underbar att sitta i och jag hoppas att en sådan kommer att ligga väl på min häst i framtiden. Bra prisklass också; 7-8000;- Mycket pengar men som jag ser det, väl inversterade. Mycket sadel för...hmm...förhållandevis lite pengar. :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar