Sadlar.. *Långt* och behöver RÅÅÅD.

J

jojjo_blondin

Nu blir jag bannemej rädd..
Vem kan man lita på egentligen? Vem vet hur det ska sitta..?

- Dressyrsadel -

Köpte en Olympic Jessica, när vi var med ponnyn på hästaffären. Bom XW. Beställde även en Wintec Pro hopp då, i samma affär.
Ville ha en andra åsikt, åkte upp till klubben idag och fick hjälp av en mkt sadelkunnig (Har jobbat på sadelmakeri, varit med på MÅNGA utprovningar) .
"Alldeles för vid bom, och ni kan få en mkt bättre sadel för dom pengarna." Jepp, så sadeln är bara att lämna tillbaka.

Så nej, det känns inte jusst nu som om jag vill ha den sadeln, utan satsa på något annat som Kieffer, Passier eller Albion.
Stübben, avisst, är dom så hårda som alla säger ? eller är det bara dom gamla. Har ridit i tre gamla allround och dom har varit genomgående HEMSKA.

Hästen har rätt rak rygg, alltså inte för svängd bom.
Centaur, din unghäst är väl rätt rakryggad? Var det en Passier han hade?

Behöver verkligen råd av er bukefalister nu, vet inte vad jag ska göra..

Sv: Sadlar.. *Långt* och behöver RÅÅÅD.

Jag har en Stübben Maestoso som verkligen inte är hård.
Den är iofs väldigt ny och har gel seat.

Har en äldre hoppsadel och den är hårdare i sitsen.
Men Maestoson är underbar :love:

Vad ligger priset på den då?
:)

okej. 13/14 är väl vad vi har tänkt oss.. kan man inte få en bra sadel för de, då ska jag inte ha häst.

Ja, jag har också kommit på det att för att prova ut sadel hos någon "kunnig" så bör man ha viss kunskap också... Inte bara lite på den som säljer....
Det känns som om man inte kan lita på någon ibland för man kan få helt skillda svar *tyvärr*

Stämmer helt. Ska åka tillbaka till denna affären nu och pröva ut våra sadlar, men vi ska vara nogrannare med bommen. Och, den ska såklart kollas upp av den som kan mkt om sadlar. Iallafall lädersadeln. Wintecen vet jag inte om jag vågar visa för henne :p.

Men behöver lite råd nu, vilken sadel ska man satsa på om man ändå ska upp i dom prisklasserna? :S

Min pålla har rak rygg och till henne har jag en Passier hoppsadel och en Albion SL dressyrsadel. Kieffer funkar i nödfall. Hade jätteproblem att prova ut sadel till henne. Har nog provat alla sorter som finns och till sist vara det bara att inse, Passier eller Albion var de sadlar som låg bäst *dyra sadlar*. Har dock fått tag på jättefina begagnade sadlar med hjälp av en sadelutprovare :-). T ex, min Albion SL betalade jag 13000 kr för, kostar cirka 20 0000 kr ny. Den jag fick tag på var knappt använd eftersom hästen hade varit skadad för ägaren, sadeln var 1,5 år gammal och jag fick alla garantipapper och kvitton till sadlen. Visst, 13 000 kr är mycket pengar, men det är i alla fall bra mycket mindre än vad en splitter ny sadel kostade. ;-)

jojjo_blondin skrev:
Hästen har rätt rak rygg, alltså inte för svängd bom.
Centaur, din unghäst är väl rätt rakryggad? Var det en Passier han hade?

Behöver verkligen råd av er bukefalister nu, vet inte vad jag ska göra..

Japp, han har en Passier, med kilbossor (hoppsadel)! Är jättenöjd, men den är dyyr, och det finns inte jättemånga begagnade. Har dock sett endel Passier GG (dressyr), men endast med normal bom. Bommarna på Passier går dock att vidga! Man får skicka sadeln till Tyskland. Måste kanske göradet med min nu....

När du nu ändå bor i Göteborg så måste jag tipsa om att åka ner till Kungsbacka och kolla på "Finesse" sadlarna som säljs i ridsportbutiken där. Hade hemma en sån dressyrsadel och provade nu i helgen och den var helt underbar att rida i :love: . Hur mjuk och skön som helst, och verkade vara en mycket bra och prisvärd sadel. I lite enklare läder (vanligt slätt läder) tror jag den kostade 13 000:- nånting och i fettat läder (med lite mer struktur på) kostade den 14 500:- tror jag. Tyvärr var den sadeln jag provade en aning för rak i bommen för min häst men du behövde väl en sadel med rak bom till din? Kan kanske vara värt att titta på i alla fall...

Hej!
Jag har en haflinger, som har en helt rak, rund och väldigt kort rygg. Jag höll på och provade säkert 45 olika sadlar innan jag äntligen hitta en. Köpte en globus Clic (dressyr) och den har cutback med, så det passar alla hästar, bäst dom som inte har nån manke alls och kort rygg och är väldigt runda och breda, och dom som har väldigt hög manke. Sadeln var ju tille tt väldigt bra pris också, 8500:-, så jag tycker absolut att du borde testa den sadeln. Finns upp till 38 (XXW, dom är stora i storlekarna. jag har 34 på min häst och han är ju lika grov som ett väldigt stort halvblod, och 34 är den bomviden som är bäst för dom flesta hästar.

Kan också rekommendera Albion, för hästen, tycker inte att den är något vidare att rida i (är väldigt lång, och fast jag provred en 18" så kändes det som om sadeln var för liten, medans Globus är 18" har mkt djupare säte och jag får plats med mer än en hand bakom rumpan. ) Dom kostar mellan 15-24 000 beroende på vilken modell du vill ha. Väldigt bra sadlar, men inte prisvärda (enligt mig)

Den bästa sadeln som finns är däremot Windsor. Har en allround mot dressyr och den ärhelt underbar! nypriset på dom ligger på 24-45 000 (beroende på modell och vad för läder etc.) och går inte att köpa nya i Sverige, men jag köpte en billig begagnad och den är verkligen helt underbar för dressyr. Finns inte många i Sverige så om man hittar en skulle jag rekommendera att använda den så länge du kan (min häst gick ner så mkt i vikt så den blev alldeles för stor för han så jag måste sälja den nu, annars hade jag velatbehålla den...)

Hoppas du hittar en sadel som passar... :)

Har du provat Ideal Special Crown Jessica? De är supersköna, med brett säte och mjuka knäbossor. Hela sadeln känns som en fåtölj.

idial_special_jpg.jpg

Den kostar ca 13 000 kr ny.

mvh Jessica

tack för alla tips!
tittade idag på sadlar, kieffer och albion. albion (15.000) var bäst för mig. Ska även pröva andra sadlar dom har där. Åker om nån vecka, får planera in mer när våran andra sadel kommit (wintec pro hopp). Så vi får se vad som händer.
Givetvis ska jag även be om en andra åsikt. :)

Liknande trådar

Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 325
Senast: moon
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 290
Senast: caballus
·
J
Utrustning Jepp, nu åker vi iväg med ponnyn på onsdag. För att köpa både hopp och dressyrsadel. Dressyr då: Tanken är väl egentligen en...
2
Svar
25
· Visningar
2 486
Senast: jojjo_blondin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka