sadla blöta hästar?

U

Uddatyp

vet inte om de ligger rätt här men endå..

ja undrar om de är skadligt på nåt sätt att sadla om hästen är blöt?
för ja kan omöjligt ha regntäcke på varje gång de regnar..och ja har inte tid att vänta tills hästen torkar..

Sv: sadla blöta hästar?

Jag är inte riktigt säker men det tror jag inte att det är. Jag rider iaf med sadel även om hon är blöt :p

Ofta är hästen lite känsligare i huden samt kall och blir lätt spänd i ryggmuskulaturen när den är genomblöt och då skulle jag inte lägga sadel på. Torka så mycket som går och sen jobba hästen vid handen tills den torkat och därefter lägga sadeln på, möjligen...:cool:

jag skulle aldrig lägga på sadeln ens om den var lite fuktig..
Men alla är ju olika känsliga..
Prova med att lägga ett fleecetäcke på tills den torkar?!

det gäller ju att vara realistisk här, alla människor har ju inte fem timmar att lägga i stallet på att vänta om hösten torkar.

nej, sunt förnuft gäller. min ponny som jag hade blev känslig i ryggen om han var genomblöt och då undvek jag att rida. var han bara lite blöt så var det helt okej, lite längre och noggrannare uppvärmning bara, det gäller ju alltid om hästen är kall.

andra hästar verkar inte reagera alls och då gör jag på samma sätt: värmer upp lite extra och känner av.

sen kan man ju ta mockningen innan ridningen och låta hästen stå inne en stund, anpassasig så gott det går.

Jag rider ibland fast hästen är blöt, har inte haft någon häst som varit så känslig att det inte gått...
Men jag undviker det om jag kan.:)

Är hästen kvar i hagen när jag kommer tar jag in den först och gnuggar av den så gott det går, och låter den sedan eftertorka medan jag mockar och fixar mat. Har jag inte bråttom kanske jag pysslar med annat en stund också.

Har jag bråttom så får det troligen bli någon annan aktivitet än ridning den dagen, beroende på om hästen är lerig samtidigt. En våt och lerig häst är ju svår att få tillräckligt ren .

Hästar med känsliga ryggar får gärna bli VARMA innan ridning, men torra tycker jag är lite överkurs om de inte lider särskilt av just vätan. Ett fleecetäcke när de kommer in gör att de blir varma över ryggen på 20 minuter, under tiden kan jag mocka eller göra mat eller bara titta på.

Sedan beror det ju klart på hur länge man ska rida också. Jag vet inte hur de som rider långturer gör, men jag rider max 1 timme varav 20-30 minuter effektiv ridning och sedan upp-/avskrittning. Det brukar en blöt häst klara utan att få problem.

Men om man däremot har en dåligt tillpassad sadel i kombination med blöt häst (sadeln glider etc) DÅ kan jag tänka mig att det kan ställa till en hel del, om pälsen blir ruggad medan den är blöt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
641
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31