Jag tror att du är inne på mytens ursprung här! Få vet idag varför man egentligen har en vojlock/schabrak - de flesta verkar övertygade om att det är för att skydda hästen från sadeln (stötdämpning etc) och därför också har underlägg och ludd i överflöd
Sanningen är ju att en sadel ska ligga så bra att den ska kunna användas utan vojlock, och att funktionen för vojlocken är att skydda
sadeln! En blöt häst ger blött läder = skadligt, framförallt i kombination med saltet om hästen blir svettig. Detta gäller naturligtvis selar också - och i de flesta delar av vårt land är ridsporten "sen", dvs betydligt fler hade kör och draghäst snarare än ridhäst, och därför blev det en rekommendation som följde med till "ridfolket".
En aspekt till är att man förr hade betydligt längre livslängd på läderutrustningen - och därför var extremt rädd om den. Idag är kvaliten på lädret så låg att livslängden inte påverkas av lite vatten!
När jag började min ridkarriär hos en gammal "hästkarl", var det oerhört viktigt att alltid se till att lädret inte "fick" ta emot för mycket vatten = välinfettat och välsmort. Undersidan av sadeln var däremot ett undantag, dvs det fick inte smörjas med fett (lädret tunnare? Lättare att det luckrades upp??), men måste skyddas undan fukt för att inte gå igenom in till stoppningen.
Idag finns det nästan inga träns eller grimmor av "riktigt" läder med en slät och en skorvig baksida (vilken tar upp vatten mkt lätt), utan består ofta av två ihopsatta delar med två tunna utsidor, och gör därför skötseln lättare, men hållbarheten sämre... Ett kvalitetsläder som fått för mkt vatten sväller upp och blir svampigt och förstört. Så jag tror att idag är rekommendationen helt onödig och osann!!