Sadelutprovning

Fiorano

Trådstartare
Hur ser man att en westernsadel ligger bra på hästen? Vad ska man tänka på? Jag har bestämt mig för att börja träna western med mitt fullblod som har normallång, rak rygg och normal manke. Eftersom han är ett fullblod är han inte så jättebred över ryggen, däremot kommer han förhoppningsvis att muskla sig mera.
Har haft funderingar på att köpa Hööks westernsadel för 4000:-, eftersom jag är nybörjare behöver det ju inte vara en jättefin sadel.

Hjälp någon?

Sv: Sadelutprovning

Här är lite som jag skrev i ett annat inlägg, kan nog även hjälpa dig lite :)

När jag sadlar med mina westernsadlar lägger jag sadeln i hästens sadelläge, precis som med en engelsk sadel. Men om du provar att läga på sadeln utan pad/filt, lägger ganska långt fram och drar den bakåt tills att den hamnar i sitt naturliga läge på hästen. Om sadeln passar så ska den inte ligga så långt bak, men inte kunna ligga och trycka på bogbladen och det ska vara ett jämt tryck över hela hästens rygg, får du ett tvåpunktsttryck eller en sadel som "gungar" på hästen fram och tillbaka om du försöker göra det med att ta ena handen på hornet och andra på bakvalvet. Man måste även kolla hur sadelgjorden ligger på hästen i förhållande till sadeln, den ska alltså gå rakt ner från sadelgjordsfästet och runt hästen, inte gå snett.

Lycka Till! :)

Att köpa en höökssadel för att den inte behöver vara så fin är feltänkt. Tänk istället att du köper en höökssadel för att du inte bryr dig om hur din hästs rygg kommer att må eller att det inte spelar någon roll hur du sitter. En bra sadel har inte med utseende att göra utan det är en säkerhetsfråga för dig och din häst. Vill du inte lägga för mycket pengar på en sadel, köp en begagnad av ett kvalitetmärke.

Jo, absolut måste sadeln passa! Det jag menade med höökssadeln (som jag faktiskt tycker är rätt så snygg...) är att jag är nybörjare och kräver inte en supersadel med bling osv.
Men är verkligen höökssadlar katastrof? Vilka andra märken kan man leta efter till en häst med rygg som jag beskrivit?

Ju bättre sadel desto bättre design, dvs en kvalitetssadel är anatomiskt byggd för en hästrygg medans en billig sadel är gjord för att säljas fort. Man hittar dom passande sadlarna bland dom kvalitetsbyggda märkessadlarna.

Nu är jag inte en fullständig nybörjare vad det gäller hästar. Jag har haft egen häst länge och vet hur svårt det kan vara att hitta en passande sadel. Mina engelska sadlar är genomgående kvalitetsadlar. MEN om jag bara hade varit nybörjare och ska börja hoppa köper jag inte en Butetsadel för 25.000:-, då kankse man köper en begagnad Hubertus för 4000:- istället. Och eftersom jag inte kan NADA om westernsadlar väljer jag att fråga vilka sadlar som kan tänkas ligga bra på min häst, kanske möjligen även hööks billiga?
Bara för att det är en kvalitetsadel betyder inte det att den passar ALLA hästar.

Snälla kom med handfasta tips istället för att påpeka det uppenbara.

Då kan jag ta det som kenneth säger, fast på ett lite enklare sätt... Det är väldigt sällan en höökssadel ligger bra på hästen eller du sitter kanske inte heller så bra i den (eftersom det är en budgetsadel) då är det bättre att leta efter en beg. märkessadel, då ligger (vad jag kan tänka mig) priserna kring 6-10 tusen. Du får ta och leta bland dessa sadlar efter en som kan passa. det är inprensip omöjligt för oss här på buke att säga det märket på sadel ska du ha, den bomvidden osv. Ta hem en massa olika sadlar du är intresserad av och PROVA! Du kanske behöver ta hjälp av en kunnig person som kan westernsadar, prova vilka som passar på din häst, vilken av dessa som passar dig bäst i det pris du vill betala...
Hoppas att detta blev lite klarare för dig :)

Som jag har uppfattat det inom western är det så att om du ska ha en sadel att rida i (alltså inte att ha som inredningsdetalj, el. dyl.) ska du ínte ens titta på en sadel som kostar under 5000:- begagnad. Det finns dyrare (nypris ca 25000:-) och billigare (nypris ca 10 000:-) sadlar av OK kvalitet även inom western, men under nyss nämda summa är det inte ens lönt att kolla på sadeln. Alltså är en ny sadel som kostar 4000:- troligen inte något att lägga pengar på.

Du skulle kanske hellre välja en beg. hubertus än en ny "börjes specialare" också? I så fall ska du hellre välja en beg. westernsadel av ett välkänt märke än en hööks sadel.

Hej!
Det jag skulle göra om jag vore i din sits är att
ta hjälp av en duktig sadelutprovare. Det är så otroligt mycket
som ska stämma för att en sadel ska ligga bra.
Ett exempel är en sadelutprovare som också säljer sadlar
(både superdyra och billiga) då man kan åka och
verkligen prova ut ordentligt. (Kan pm:a adress om
du vill:) )

Lycka till!
//Gilly

jag har mycket svårt att tänka mig att märket påverkar hur sadeln ligger på hästen. Själv har ajg en Simco, en billig variant, och den låg perfekt ända tills hästen gick upp i vikt. Och då hade det inte spelat någon roll hur dyr sadeln var, hästen blev fet i alla fall. Så skit i märken och pris, titta bara på hur den ligger på hästen!
Sen att det finns sadlar som görs bara för att säljas, det är jag fullt medveten om. Men man kan inte säga att bara för det är en sadel från Hööks eller Börjes är det en skitsadeln som ingen kan använda. Alla hästar ser olika ut. Vilket många tyvärr verkar glömma..

...förvisso, men man ska inte heller glömma av säkerheten. VISSA av de billigare varianterna har haft häftklammrar som fästen på vissa ställen :eek: Tänk att rida i en sån och den börjar falla isär, stigläder eller sadelgjordsfäste, vad vet jag. Men det är ingen kul tanke. Jag vet inte hur det är med det nu, jag är ingen expert på området, men detta är ett konstaterande som jag HÖRT hänt förr.

*om jag INTE hade läst det i aftonbladet hade jag AAAAALDRIIIG trott det var sant * ;)

jag har mycket svårt att tänka mig att märket påverkar hur sadeln ligger på hästen. Själv har ajg en Simco, en billig variant, och den låg perfekt ända tills hästen gick upp i vikt. Och då hade det inte spelat någon roll hur dyr sadeln var, hästen blev fet i alla fall. Så skit i märken och pris, titta bara på hur den ligger på hästen!
Sen att det finns sadlar som görs bara för att säljas, det är jag fullt medveten om. Men man kan inte säga att bara för det är en sadel från Hööks eller Börjes är det en skitsadeln som ingen kan använda. Alla hästar ser olika ut. Vilket många tyvärr verkar glömma..

Tack! Äntligen någon som förstår mig! Självklart vill jag ha en sadel som ligger bra på hästen och givetvis letar jag på begagnatmarknaden, MEN jag är ändå nyfiken på om just höökssadeln skulle kunna passa, då jag tycker att den ser fin ut och den är skön att sitta i. Men dessvärre går det tydligen inte att tro att sadeln kan vara bra eller ens ligga bra på någon häst bara för att den kommer från en större butikskedja...

Tack! Äntligen någon som förstår mig! Självklart vill jag ha en sadel som ligger bra på hästen och givetvis letar jag på begagnatmarknaden, MEN jag är ändå nyfiken på om just höökssadeln skulle kunna passa, då jag tycker att den ser fin ut och den är skön att sitta i. Men dessvärre går det tydligen inte att tro att sadeln kan vara bra eller ens ligga bra på någon häst bara för att den kommer från en större butikskedja...

Det som jag tror när det gäller billiga sadlar är inte att den inte kan passa på någon häst, utan mer på hur pass bra bomkvaliten är... Det är sällan lång garanti på dessa sadlar så bommen har lätt att gå sönder, kanske t o m att du inte vet om det och då skadar hästen... men de är bara vad jag själv tror på... ;)

Vad är normal bomgaranti på en westernsadel? Hööks sadel har en garantitid på tre år på bommen. Det tycker jag faktiskt är generöst, men jag vet inte heller vad som är det normala.

på min sadel, som inte är bland de dyrare, den gick på 9.000 ny, har jag 10 år på

En billig sadel som jag tycker är snygg och verkar OK är Wintec's Westernsadel. Kostar runt 5000 ny har jag för mig.

Har klämt på Hööks sadlar och, nää.. Inget att ha, tom i mina högst amatörmässiga ögon. Tycker de bara ser stora och klumpiga ut :p

precis, så 3 år är inte så värst mycket :)

Har samma efarenhet, köpte en ny simco sadel från börjes i slutet på åttiotalet, låg bra, höll bra o var skön o rida i. Sålde den lätt efter ca sju års användande.
Köpte sedan en reiningsadel av märket premier, helt ok, bra mycket dyrare! bytte kuse o även sadel igen till en doubble c som jag är ganska besviken på, lädret!! påverkat efter kort användande men omskött.
Vi har väl alla olika erfarenheter men jag tycker inte att allla beg märkes sadlar är bra, råkat ut för ex stubbens dyrare sadel, sned!
Billigare sadel från ex börjes, legat bra, hållt bra osv.
Men jag skulle inte köpa hööks westernsadlar, indiskt läder. bommen?
nä då tror jag att börjes simco sadlar är en bättre affär.:D

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Debsie
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka