Sadelunderlägg

S

speedygirl

Är det någon här som kan berätta vart man köpa en sadelunderlägg med ludd runt om som vissa nu använder till sina sadlar och många har det ute på framförallt hopptävlingar. Ska ha den till en sadel på 15" så det måste ju finnas i ponny storlek.
Vad ni än gör så nämn inte BÖRJES!!!!!

Sv: Sadelunderlägg

Är det en fårskinspadd du menar ? :smirk:

Har du plats med ett sådant sadelunderlägg under sadeln?

Om det är en fårskinnspad du menar så tar den en hel del plats under sadeln, bara så att du vet.

Man kan inte ha en pad under sadeln bara för att det är snyggt och för att alla andra har det.

Om det är fårskinnspadd du menar så finns det på tex. Hööks eller svenskridsport. Det finns i vojlock om din häst inte behöver padd. Padden är tillför att fördela jämnvikt och så sadeln skall ligga på plats. Vojlocken kan man ha för att det skall vara snyggt...! kostar ca 879:- tror jag (vojlocken). :rofl:

Även en fårskinnsvojlock tar en massa plats under sadeln. Har man en sadel som är lagom vid till hästen så kommer den med all säkerhet att bli för trång med en fårskinnsvojlock under.

Den finns väl att köpa i de flesta ridsportaffärer numera...och till varierande pris.

Bara en tanke... Det är ju väldigt många som har fårskinnspadd numera, har alla också bytt sadel och har en som igentligen är förstor???

Tror att många har det för att det är snyggt och tänker inte på att sadeln kanske inte passar hästen så bra med en tjock pad under.

Enda gången jag kan tänka mej att det eg är befogat attlägga en pad under sadeln är om man har en häst som håller på att sätta muskler, så man inte kan köpa nya sadlar allt eftersom den blir mer musklad...
det går mode i allt, även i hästsporten, just nu är fårskinnspaddar jättepoppis. På både gott och ont.

Om hästen sätter muskler blir väl sadeln för liten, då kan man väl verkligen inte få in en pad under sadeln? Då blir det ju ännu trängre.

Hon menar att man köper en något för vid sadel till sin unghäst och fyller ut med en pad tills hästen har musklat sig. Då tar man bort padden.

De flesta hoppryttare har padd, och det kan jag förstå så länge det är en heltäckande padd med ryggkanal. Padden verkar mkt stötdämpande, och något mattesnille räknade ut att i landningen så väger en 80 kg:s ryttare flera hundra kilon, så det kan vara bra att få så mkt stötdämpning som bara möjligt, dessutom är många sadlar av "close-contact" modell.
Så länge det finns plats för padden under sadeln så tycker jag att det är okej att ha dem.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 072
Senast: iNHALE
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 129
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka